Sıralama Kaybetmeden 13 Adımda Site Taşıma

Bir web siteniz var ve sıralamalarınızdan gayet memnunsunuz. Ancak çeşitli sebeplerden dolayı web sitenizi taşımanı gerektiğine karar verdiniz. Alan adınızı değiştirmek istiyor olabilirsiniz ya da manuel ceza nedeniyle mecburen bunu yapmak zorunda kalmış olabilirsiniz. Site taşıma işlemi sonrasında mevcut site trafiğinizi ve sıralamalarınızı koruyabilmek oldukça önemlidir. Taşımayı düşündüğünüz site için yapmış olduğunuz masraf bir yana harcamış olduğunuz zaman bile başlı başına bir meseledir. Doğru uygulamaları yapmamak eski sitenize harcamış olduğunuz tüm emeğin bir anda boşa gitmesine neden olur. Peki, site taşıma sırasında sıralamalarınızı kaybetmemek için nelere dikkat etmeniz gerek? İşte SEO çalışmalarınızın boşa gitmemesi için adım adım sıralama kaybetmeden web sitesi taşıma ipuçları…

1. Site Taşıma için Bir Plan Oluşturun

İster kendi kişisel web sitenizi taşımak için tek başınıza çalışıyor olun ister daha büyük bir site için bir ekiple, her şeyin doğru ilerlediğinden emin olmak için site taşıma işleminden önce bir iş planı oluşturun. Tek başınıza çalışıyorsanız, çalışma tarzınıza göre, kağıt kalem kullanarak basit notlar almak bile bir plan oluşturmak olarak düşünülebilir. Ancak daha büyük çaplı bir proje için bir ekiple çalışıyorsanız Trello ya da Asana gibi kişilere görev atayıp bunları takip edebileceğiniz online bir araç kullanmak kesinlikle işinizi kolaylaştıracaktır.

Trello Örnek Pano

Trello’nun örnek panosundan bir görüntü

2. Eski Sitenizde En Çok Trafik Alan İçerikleri Belirleyin

Bu çok basit bir kural olsa da hayati öneme sahiptir: Herhangi bir siteden kaldırılan bir sayfa artık organik trafik getirmez. Dolayısıyla, eski sitenizde trafik sağlayan, ya da trafik sağlama potansiyeli olan, önemli olduğunu düşündüğünüz tüm içeriğin yeni sitenizde mevcut olduğundan emin olun.

2.1 Hangi Sayfaların Yüksek Trafiğe Sahip Olduğu Nasıl Anlaşılır?

Yeni web sitenizde mutlaka bulunması gereken sayfalar nasıl tespit edilir? Bunun için Google Analytics kullanabilirsiniz. Google Analytics üzerinden Açılış Sayfaları raporunu inceleyerek sitenizde hangi içeriğin en fazla organik trafiğe sahip olduğunu tespit edebilirsiniz. Sırayla Davranış > Site İçeriği > Açılış Sayfaları bağlantılarını takip ederek Açılış Sayfaları raporunuza ulaşabilirsiniz. Burada Organik Trafik segmentini ve görüntülemek istediğiniz tarih aralığını seçerek belirli bir tarih aralığında en çok organik trafik sağlayan sayfalarınızı görebilirsiniz. Tespit ettiğiniz sayfaları bir önceki adımda üzerinde durduğumuz site taşıma planınıza eklemeyi unutmayın!

Site Taşıma Yüksek Trafiğe Sahip Sayfalar - Google Analytics Açılış Sayfaları

Google Analytics’te Davranış sekmesinden Site İçeriği bağlantısına tıklayarak Açılış sayfalarınızı görüntüleyebilirsiniz. Segment olarak “Organik Trafik” seçtiğinizde organik kaynaklardan en çok görüntülenme alan sayfalarınızı görebilirsiniz.

2.2 HTML Olmayan Yüksek Trafikli Dosyalar için Nasıl Bulunur?

Burada dikkat edilmesi gereken şu: En çok trafik alan sayfalardan değil, en çok trafik alan içeriklerden bahsediyoruz. Zira, sitenizde yer alan bir resim ciddi bir trafik kaynağı olabilir ancak siz “sayfa” odaklı düşünerek bu trafiği tamamen gözden kaçırmış olabilirsiniz. Aynı şekilde, bir PDF dosyası da iyi bir trafik kaynağı olabilir.

Önemli resim içeriklerinizi tespit etmek için organik trafik raporu işinize yaramayabilir. Çünkü görsel aramalarından gelen trafiği tespit etmek için organik trafik raporu yeterli olmayacaktır. Her ne kadar Google, Temmuz 2018 itibariyle Google Analytics’te trafik kaynağı olarak “google images” kaynağına yer veriyor olsa da bu yeni bir değişiklik olduğundan önceki tarihlere ait verilerinizi göstermeyecektir. Temmuz 2018’den önceki resim trafiğiniz referral kaynaklarınız arasında google.com/imgres başlığı altında veya Diğer kaynaklar altında gösterilebilir.

Google Analytics Görsel Arama Trafiği

Bir diğer seçenek olarak ise Google Search Console üzerinden Search Analytics aracını kullanabilirsiniz. Burada filtrelerinizi Sayfalar ve Arama Türü – Görsel olarak seçerek görsel aramalarında en çok tıklama alan görsel içeriklerinizi tespit edebilirsiniz. Google Analytics ile Search Console verilerinizi karşılaştırarak hangi görsel içerikleri yeni sitenize taşımanız gerektiğine karar verebilirsiniz. Yüksek trafik kaynağı olan PDF dosyalarınız için de yine Google Search Console aracını kullanabilirsiniz.

Google Search Console - Search Analytics - Görsel İçerik Tıklamaları

2.3 HTML Olmayan Yüksek Trafikli Dosyalar İçin Nasıl Taşınır?

PDF Dosyaları Nasıl Taşınır?

Eski sitenizdeki PDF dosyalarını yeni sitenize taşırken, eğer mümkünse, her bir PDF dosyasını HTML versiyonunda yeniden oluşturun. PDF dosyasına ait eski URL’i yeni HTML URL’ine 301 yönlendirin. Yeni bir PDF URL’i oluşturun ve bu URL’i PDF’in HTML versiyonuna link olarak vererek arama motoru botlarının erişimine kapayın. Böylece PDF içeriğiniz HTML formatında arama sonuçlarında yer alırken kullanıcılarınızın PDF dosyalarınızı indirmeye devam etmesini sağlayabilirsiniz.

Resim Dosyaları Nasıl Taşınır?

Görsel içeriklerinizi taşırken dikkat etmeniz gereken en önemli nokta görsele ait dosya adının aynı kalmış olmasıdır. Örneğin eski URL’inizde dosya adı https://www.eskisite.com/gorsel/gorsel-1.jpg ise yeni sitenizde söz konusu görselin adı yine gorsel-1.jpg olarak kalmış olmalıdır. Daha sonra eski görsel URL’ini yeni URL’e 301 yönlendirerek taşıma işlemini tamamlayabilirsiniz.

3. Yüksek Sıralamalara veya Kaliteli Backlinklere Sahip Sayfalarınızı Belirleyin

En çok trafik sağlayan sayfa ve içeriklerinizin yanı sıra yüksek sıralamalara ve potansiyele sahip sayfalarınızla birlikte kaliteli backlinklere sahip sayfalarınızı da ihmal etmemelisiniz. Bazı sayfaları halihazırda arama sonuçlarında ilk 3 sırada listelenmiyor olabilir. Ancak 4-15 aralığı da potansiyel vadetmesi açısından dikkate alınması gereken sayfaları barındırır. Ahrefs ya da Semrush gibi bir araç kullanarak 4-15 pozisyon aralığında öne çıkan sayfalarınızı tespit ederek yeni sitenizde bu sayfalara yer verebilirsiniz. Site taşıma işlemleriniz sırasında ileride önemli olabilecek sayfalarınızı gözden kaçırmamak için bu adımı mutlaka uygulamalısınız.

Ahrefs - Anahtar Kelime Tablosu

4. Yeni Sitenizi SEO için Önemli Açılış Sayfalarınıza Göre Oluşturun

Site taşıma sırasında dikkat etmeniz gereken bir diğer nokta eski sitenizden dersler çıkarmaktır. Eski sitenizdeki tüm sayfaları yeni sitenize taşımak mümkün olmayabilir. SEO için en önemli sayfaların bir listesini oluşturduktan sonra daha eski sitenizde geri planda kalmış ama gerçekten önemli trafiğe sahip sayfalarınız olduğunu görebilirsiniz. Site taşıma bu noktada sizin için bir avantaja dönüşebilir. Eski sitenizde arkada kalan önemli sayfalarınızı yeni sitenizin öne çıkan sayfaları olarak düzenleyebilirsiniz. Bu sayfalardan diğer sayfalara yapacağınız iç linklemeler de oldukça fayda sağlayacaktır.

Unutmayın, pek çok site için trafiğin %90’ını tüm sayfaların ancak %40’ı oluşturur. Akıllıca davranarak eski sitenizin en çok trafik alan sayfalarını yeni sitenizde öne çıkarmanız, yeni sitenizde bu sayfaların her zamankinden daha iyi trafik almasını sağlayacaktır.

5. Yeni URL Yapınızı Dikkatlice Oluşturun

Site taşıma işlemi iki şekilde yapılabilir: URL yapısını değiştirerek veya değiştirmeden. Eğer URL yapısını değiştirmek gerçekten gerekli değilse mevcut organik trafiğinizi kaybetmemek adına bu uygulamadan uzak durun. SEO uyumlu URL yapısı elbette bir site için oldukça önemlidir. Ancak gerçekten anlaşılmaz bir URL yapınız yoksa URL yapısında birkaç küçük hata ile mümkün olduğunca devam etmek 4-5 ayda bir URL değiştirmekten çok daha iyi bir tercihtir. Her ne kadar SEO uyumlu URL’ler, arama motorları tarafından tercih edilen URL yapısı olsa da her URL değişikliği belirli oranda sıralama kaybına neden olacağından bu tür ciddi bir uygulamadan önce iki kere düşünmeyi ihmal etmeyin.

URL Yapısı

URL yapısı elemanları

6. Title ve Description Metinlerinizi Koruyun ve İyileştirin

Site taşıma mevcut meta title ve meta description etiketlerinizi geliştirmek için bir fırsattır. Eğer zaten SEO uyumlu title ve optimize edilmiş description etiketleriniz varsa bunları olduğu gibi koruyabilirsiniz. Ancak eğer değişiklik yapmaya karar verdiyseniz şimdiye kadar iyi trafik getirmiş anahtar kelimeleri dışarıda bırakmamaya özen gösterin. Eğer eski sitenizde bulunmayan yepyeni sayfalarınız varsa onlar için de mutlaka title ve description yazmaya dikkat edin.

7. Kopya İçeriğe Karşı Dikkatli Olun

Kopya içeriğin birden fazla sebebi olabilir. Site editörleri başka sitelerden kopyaladığı içerikleri yeni sitenizde kullanabilir veya tamamen teknik nedenlerden dolayı bazı sayfalara birden fazla URL üzerinden erişiliyor olabilir. Her iki durumda da bu kopya içerik olarak algılanır. Kopya içerik bazı durumlarda ciddi cezalara neden olabilirken sayfalarınızın link değerini parçalayarak sıralamalarınızın düşmesine neden olabilir. Kopya içerik problemlerine karşı yeni sitenizde taramalar ve kopya içeriğe karşı özel aramalar yapmak yerinde bir uygulama olacaktır.

8. Eski URL’lerinizi 301 Yönlendirme ile Yenilerine Yönlendirin

301 yönlendirmeler SEO uygulamaları arasında en sık yanlış yapılanlardan biridir. 301 yönlendirme, bir sayfanın URL’i herhangi bir sebepten dolayı değiştiğinde arama motorlarına eski sayfanın nereye taşındığını bildirir. Burada kalıcı olarak taşınmış olması önemlidir. Geçici değişikliklerde 301 yerine 302 yönlendirme kullanmanız gerekir.

Site taşıma yaparken eski sitenize ait, yeni sitenizde artık yer almayacak ancak iyi trafik getiren ve yüksek sıralama potansiyeline sahip veya kaliteli backlinkleri olan sayfaların bir listesini çıkarın. Daha sonra bu listedeki URL’leri kullanıcıların tıklama niyetlerini göz önünde bulundurarak yeni sitenizdeki eşdeğer sayfalara 301 yönlendirme ile yönlendirin. Yönlendirme yaptığınız yeni URL’deki sayfanın eski sayfanın yerini tutabilecek, hatta mümkünse iyileştirilmiş versiyonu olan bir sayfa olduğundan emin olun.

9. Yönlendirme Döngülerinden Uzak Durun

Yönlendirme döngüsü daha önce kendisine yönlendirme yapılmış bir URL’in yeni bir URL’e yönlendirilmesiyle oluşur. Sitenizi taşırken bu tür yönlendirme döngülerine karşı dikkatli olmalısınız. Olmsı gereken tüm yönlendirmelerin doğrudan en son hedefe yönlendirme yapacak şekilde düzenlenmesidir.

Yönlendirme Döngüsü

Google, beş yönlendirmeden sonrasını takip etmemektedir.

10. Backlinklerinizi Güncelleyin

Backlink Google için hala son derece önemli bir sıralama faktörüdür. Bu nedenle site taşıma kararı almadan önce mevcut sayfalarınızın backlink profillerini de gözden geçirmelisiniz. Her ne kadar yönlendirme yapmış olsanız bile yönlendirilen URL’lerin backlink değeri doğrudan verilen bir backlink’e göre daha azdır. Herhangi bir sayfa, mevcut durumda yeterince trafik almadığını düşünüyor olsanız bile, eğer backlink’e sahipse yine de önemlidir ve muhakkak değerlendirmeye almanız gerekir.

Yönlendirme yapmış olduğunuz bir sayfaya backlink almışsanız backlink veren sitenin yöneticisiyle iletişime geçip sitenizi taşıdığınızı söylemeli ve linki güncellemesini rica etmelisiniz. Site yöneticisi de kendi kullanıcılarına en güncel bilgiyi sağlamak isteyeceğinden bu ricanızı muhtemelen kabul edecektir. Yönlendirme yapılmış bir sayfaya verilen backlink ile doğrudan hedef sayfaya verilen bir backlink arasında gerçekten bütün bu çabaya değecek kadar fark vardır.

Bir diğer ihtimal ise eski sitenizde backlink aldığınız bir sayfanın yeni sitede karşılığı olmamasıdır. Böyle bir durumda backlinkinizin boşa gitmemesi için yeni sitede söz konusu backlinki değerlendirebileceğiniz yeni bir sayfa oluşturmak ve yine backlink veren site yöneticisinden linki güncellemesini istemektir.

11. Robots.txt Dosyanızı Kontrol Edin

Bazı CMS panelleri otomatik olarak robots.txt dosyasına bilgi ekleyebilir. Uzun robots.txt dosyaları her zaman bunun doğru olduğu anlamına gelmez. Bir robots.txt dosyası arama motorlarına taramaması gereken sayfaları bildirir, indekslenmemesi gerekenleri değil. Sitenizi taşırken robots.txt dosyanızın hangi sayfaları kapsadığını kontrol etmeli ve önemli sayfalarınızın tarama engeli bulunmadığından emin olmalısınız.

12. Yeni Bir Site Haritası Oluşturun

Yeni sitenize geçtikten sonra yapmanız gereken bir site haritası oluşturarak yeni sayfalarınızın en kısa sürede taranmasını sağlamaktır. XML site haritaları genellikle büyük siteler için gerçekten önemli olsa da küçük çaplı sitelerde de SEO kalite kontrolü amacıyla faydalı olabilir.

Büyük siteler için sayfa veya konu bazlı site haritaları oluşturursanız sitenizin hangi alanlarının tarandığını daha kolay tespit edebilirsiniz. Burada dikkat etmeniz gereken robots.txt dosyanızda yer verdiğiniz, noindex olarak işaretlediğiniz veya canonical URL olarak farklı bir sayfa belirttiğiniz URL’leri site haritasında dahil etmemektir.

13. Eski Alan Adınızı ve SSL Sertifikanızı Hemen İptal Etmeyin

Sitenizi taşıma işleminiz bittikten sonra eski alan adınızı ve SSL sertifikanızı hemen iptal etmemeniz gerekir. Çünkü yapmış olduğunu yönlendirmelerin yerleşmesi ve eski URL’lerinizin indeksten düşmesi için belirli bir süre geçmesi gerekir. Yönlendirmelerinizin doğru yapılabilmesi için eski alan adınızın korunduğundan emin olmalısınız. Eğer eski sitenizde HTTPS kullanıyorsanız HTTPS’ten yapılan yönlendirmelerinizin geçerli olması için SSL sertifikanızı da korumanız gerekecektir.

Sitenizi HTTP’den HTTPS’e nasıl taşıyacağınızı öğrenmek istiyorsanız 11 Soruda HTTP HTTPS Geçişi Hakkında Bilmeniz Gerekenler başlıklı yazımızı da okuyabilirsiniz.

Bonus: Adres Değişikliğini Google’a Bildirme

Eğer sitenizi taşırken alan adınızı da değiştiriyorsanız Search Console üzerinden bunu Google’a bildirmeniz gerekir. Yukarıdaki taşıma adımlarını dikkate alarak yeni sitenizi oluşturduktan sonra Google Search Console üzerinden yeni mülk olarak eklemeniz gerekir. Search Console anasayfasından yeni eklemiş olduğunuz mülkü seçtikten sonra Search Console ayarlarına giderek Adres Değişikliği aracı ile ilgili yönergeleri izleyerek adres değişikliğinizi bildirebilirsiniz.

Google Search Console - Adres Değişikliği

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir