Arama sonuçlarında sitenizin sıralamasını yükseltmek istiyor ve bunun için SEO çalışmasına ihtiyaç duyacağınızı biliyor, ancak kapsamlı bir SEO çalışmasına ayıracak vakit bulamamaktan mı şikayet ediyorsunuz? SEO süreklilik gerektiren bir çalışma olsa da bazı pratik SEO uygulamaları ile tahmin ettiğinizden daha kolay ve zahmetsizce sıralamalarınızda ilerleme kaydedebilirsiniz.
Pratik SEO Uygulamaları
1. Negatif Backlinkleri Temizleyin
Çok fazla backlinkiniz olması her zaman bu backlinklerin sizi pozitif etkileyeceği anlamına gelmez. Disavow işlemi ile belirli backlinkleri reddettiğinizi Google’a bildirmek bu linklerden gelecek olumuz etkilerden sayfalarınızı koruyacaktır.
Kendiniz bunun için özel bir çalışma yapmamış olsanız bile bazen bazı sitelerden sitenize yoğun bir şekilde backlink verildiğini fark edebilirsiniz. Muhtemelen spam özellikte olan bu backlinklerle hiçbir alakanız olmasa bile sıralamalarınız olumsuz etkilenebilir. Bu nedenle sitenize gelen backlinkleri düzenli olarak kontrol ederek backlink profilinizin kalitesinin düşmesini önlemelisiniz. Çünkü siz yapmasanız da Google backlink profilinizin düzenli olarak takibini yapar ve spam backlinkler sitenizin Google’ın gözündeki itibarını düşürecektir.
Negatif backlinkler nereden geliyor?
Organik olarak:
Siteniz büyüdükçe kalitesiz sitelerden sayfalarınıza link verilme ihtimali artar. Bu doğal bir süreçtir ancak yine de takibinde olmanız ve düzenli olarak bu kalitesiz linklerden kurtulmanız gerekir.
Negatif SEO:
Rakiplerinizin bilinçli olarak sayfalarınızın sıralamalarının düşmesi için çalışmalar yapmasıdır. Bir negatif SEO ile karşı karşıyaysanız bunu kimin yaptığı ile ilgili doğrudan bir bilgi edinmeniz mümkün olmayabilir. Ancak backlink profilinizde tuhaflıklar olduğunu düşünüyorsanız ve bunun sizinle alakası yoksa rakiplerinizden şüphelenebilirsiniz. Rakipleriniz sizin adınıza backlink satın alabilir, içeriklerinizi kopyalayabilir hatta spam aktivitelerde bulunabilir.
Blackhat SEO:
Etik olmayan yollardan Google algoritmalarını manipüle etmek için yapılan SEO çalışmaları anlamına gelen blackhat SEO, link satın almak gibi işlemleri kapsar ve sitenize en büyük zararı bizzat kendiniz tarafından vermenize neden olur. Blackhat SEO çalışmaları kapsamında alacağınız backlinkler uzun vadede fayda sağlamaktan çok sıralama kaybetmenize hatta Google cezaları ile karşı karşıya kalmanıza neden olacaktır.
Sitenizi Negatif Backlinklerden Korumak İçin Ne Yapabilirsiniz?
Öncelikle hangi sitelerin size link verdiğini tespit edebilmek için Google Search Console veya Ahrefs gibi bir araç kullanabilirsiniz.
Google Search Console üzerinden;
- Search Console anasayfasından incelemek istediğiniz siteyi seçin
- Dashboard‘dan Arama Trafiği başlığına tıklayın. Açılan alt menüden Sitenize Bağlantılar linkine tıklayın.
- En çok bağlantı verenler bölümüne Diğer linkine tıklayarak sayfalarınıza bağlantı veren tüm sitelere ulaşabilirsiniz.
- Buradan düşük kaliteli linkleri belirleyerek bir disavow listesi oluşturup Google’a iletmeniz gerekmektedir.
Düzenli olarak backlink profilinizi kontrol etmek ve zararlı backlinkler verilir verilmez kaldırmak sitenizin zarara uğramaması için alabileceğiniz en iyi önlemdir. Üstelik bu işlemi, düzenli olarak yaptığınızda fazla vaktinizi almayacağından, son derece etkili ve pratik bir SEO uygulaması olarak görebilirsiniz.
2. Öne Çıkacak İçerikler Üretin
İçerik SEO için her zaman en önemli konular arasındadır. Çünkü Google arama sonuçlarında sayfaları sıralarken kullanıcılara en alakalı ve en kaliteli içerikleri sunmayı hedefler. Öne çıkacak içerikler üreterek siz de sitenizin sıralamalarını iyileştirebilirsiniz. Nasıl yapılacağını öğrendiğinizde artık bu sizin için en pratik SEO uygulamaları arasında yerini alacaktır.
Öne çıkan içerik için yapmanız gereken en basit haliyle şu şekildedir:
- Kendi alanınızla ilgili daha önce üzerine çok çalışılmamış konular belirleyin.
- Bu konularda oluşturulmuş, yüksek performans gösteren içerikleri bulun.
- Bu içeriklerden daha iyisini oluşturun.
- Oluşturduğunuz içeriği elinizden geldiğince paylaşın.
Öne Çıkan Görsel Nasıl Oluşturulur?
1.Rakiplerinizi Bulun
Belirlediğiniz konular üzerine Google’da küçük bir araştırma yapın. İlk sıralarda çıkan içerikleri kendinize rakip içerik olarak belirleyebilirsiniz. Rakiplerinizin kimler olduğunu belirledikten sonra Ahrefs veya SEMRush gibi çeşitli içerik ve anahtar kelime analizi araçları ile rakiplerinizin hangi içeriklerinin en çok öne çıktığını bulun.
SEMrush ile
SEMrush’ta arama çubuğuna rakibinizin URL’ini yazıp arama yaparak basit bir şekilde en çok trafik alan içeriklerini görebilirsiniz. Organic Search seçeneği ile rakibinizin hangi içeriklerinin hangi anahtar kelimelerde öne çıktıklarını görebilirsiniz.
Buzzsumo ile
Buzzsumo ile hedeflediğiniz anahtar kelimeyi arayarak daha önce bu konuda yazılmış popüler içeriklere ulaşabilir, bu içeriklerin sosyal medyada paylaşım sayılarına da ulaşabilirsiniz.
Ahrefs İle
Ahrefs’te Site Explorer aracı ile rakibinizin sitesini aratarak Organic Keywords sekmesinden hangi anahtar kelimelerde hangi içeriklerinin öne çıktığını görebilirsiniz. Content Explorer aracı ile ise tıpkı Buzzsumo’da olduğu gibi belirli bir anahtar kelime için daha önce üretilmiş içeriklere ve bu içerikler hakkında istatistiklere ulaşmanız mümkün.
Buraya kadar konu ve anahtar kelime analizinizi tamamladıktan sonra daha iyi bir içerik üretme aşamasına geçebilirsiniz.
Nasıl Daha İyi İçerik Üretilir?
- Ayrıntı ekleyin: Eğer yazdığınız konuyla ilgili daha önce üretilen içerikler basit birkaç maddelemeden oluşuyorsa büyük bir fırsat elde ettiniz demektir. Konu hakkında olabildiğince ayrıntılı bilgi sağlayarak rakiplerinizin önüne geçebilirsiniz.
- Verilerden faydalanın: Yazdıklarınızı destekleyecek şekilde içeriğinizi somut verilerle beslemek, hatta bunun için çeşitli deneyler yapmak okuyucularınıza daha kaliteli bir içerik sunmanızı sağlayacaktır. İçeriğinizi desteklemek için güvenilir kaynaklara link vermek de kaliteli içerik oluşturmanıza yardımcı olacaktır.
- İçeriğinizi sindirilebilir hale getirin: Okuyucularınıza yalnızca uzun metinlerle hitap etmek yerine resim ve video içeriklerden faydalanın.
Ancak iyi bir içerik yazdıktan sonra içeriği kendi haline bırakmanız doğru değildir. Kişisel sosyal ağınız başta olmak üzere içeriğinizin mümkün olduğunca paylaşılmasını sağlamalısınız. Sıkça ihmal edilen SEO uygulamaları arasında olsa da ürettiğiniz içeriklerin paylaşılmasının sıralamalarınıza olan etkisini fark ettiğinizde bir daha asla içeriklerinizi kendi hallerine bırakmayacaksınız.
3. Açılış Sayfalarınızı Optimize Edin
Google’ın bir sayfanın ne kadar kaliteli olduğuna karar verirken dikkate aldığı noktalardan arasında Hemen Çıkma Oranları (Bounce Rate) yer alır. İnsanların sitenizi ne kadar çabuk terk ettiği arama sonuçlarında sayfanızın nerede yer alacağını belirler.
Burada alaka düzeyi (relevance) devreye girer. Eğer içeriğiniz zayıfsa hedef kullanıcı kitleniz için alaka düzeyi de düşüktür. Bu durumda Google, alaka düzeyi daha yüksek olan sayfaları üst sıraya taşır. zayıf bir içeriğiniz varsa bu içeriğinizin hedef kullanıcı kitleniz için düşük alaka düzeyine sahip olduğunu gösterir.
Websitenizin her sayfasının müşteri yolculuğu boyunca bir amaca hizmet etmesi gerekir. Bu amaç müşterilerinize bir şey öğretmek, dönüşüm sağlamak, satmak veya sadece memnun etmek seçenekleri arasından birine karar vermenize de yardımcı olur. Bir konu hakkında sadece bilgi almak isteyen bir kullanıcıya ısrarla bir şeyler satmaya çalışmak söz konusu kullanıcıyı rahatsız etmekten başka bir işe yaramaz. Bu noktada, kullanıcılarınızı anlamanız, nereden geldiklerini ve o aşamada neye ihtiyaçları olduklarını iyi analiz etmelisiniz.
Sitenize bir sayfa eklerken kendinize şu soruları sorun:
- Bu sayfa kimin için?
- Bu sayfayı ziyaret edenler nereden geliyor?
- Bu sayfayı ziyaret edenlerin neye ihtiyacı var?
- Benim amacım ne?
- Nasıl daha alakalı bir içerik oluşturabilirim?
Yukarıdaki sorulara vereceğiniz cevaplarınızı belirlerken şunu unutmayın: Sayfanız herkesi hedefleyemez! Herkes için pazarlama yapmaya kalktığınıza aslında hiç kimseye pazarlama yapmış olursunuz.
4. Kendi Anahtar Kelimelerinizi Oluşturun
Kendi anahtar kelimelerinizi oluşturmak ilk etapta kulağa iddialı bir öneri gibi gelebilir. Hatta bir miktar yaratıcılık ve tanınırlık gerektirdiğini de kabul etmek gerek. Ancak, eğer bunlara sahipseniz kendi anahtar kelimelerinizi oluşturmak kesinlikle denemeye değer SEO uygulamaları arasında yer almaktadır.
Tamamen kendinize ait bir sistem, ürün veya marka yarattığınızda, orijinal bir fikir olduğu sürece, müşterinin tamamını siz çekersiniz. Eğer yarattığınız ürün veya marka popüler olmaya başlarsa bu sizi doğrudan konunun uzmanı yapar ve arama sonuçlarında da ilk sıraya yerleşmenizi sağlar.
Kendi Anahtar Kelimelerinizi Nasıl Oluşturabilirsiniz?
- En iyi olduğunuz işi yaparken kullandığınız sisteme bir isim verin: Bu araba yıkamaktan blog yazısı yazmaya kadar her şey olabilir.
- Gözlemlediğiniz bir duruma isim verin: Kendi sektörünüzde sıkça karşılaşılan ancak şimdiye kadar bir isim verilmemiş herhangi bir durumu adlandırmayı deneyin.
Sisteminize veya gözleminize isim verdikten sonra bu ismi kendiniz ile eşleştirin ve online görünürlüğünüzü buna göre optimize edin. Oluşturduğunuz isimleri içeriklerinizde düzenli olarak kullanın ve “influencer” olarak da bilinen, özellikle sosyal medyada etkiye sahip isimlerle içeriklerinizi paylaşın. Eğer oluşturduğunuz isimler tutulursa bu sizi doğrudan ilk sıraya yerleştirecektir.
5. Video İçerik Üretin
2018 yılı itibariyle YouTube’un aylık aktif kullancı sayısı 1.5 milyarı aşmış durumda. Video içeriğin yükseliği bu hızla devam ederse önümüzdeki 5 yıl içerisinde online trafiğin neredeyse %80’ini video içerikler oluşturacak.
Video içeriklerin popülaritesinin farkında olan Google da bir süredir arama sonuçlarına videoları da dahil ediyor. En nihayetinde, YouTube gibi bir video içerik platformunun da Google’a ait olduğunu düşününce videonun yükselişinin devam etmesini beklemek hiç de yanlış olmaz. Videolar her zaman önemliydi ancak SEO açısından değerlendirildiğinde videoların ilk sayfada, hatta ilk sıralarda listeleniyor olması kesinlikle değerlendirmeniz gereken SEO uygulamaları arasında yerini almasını sağlıyor.
Şimdiye kadar içerik üretim stratejinizde videolara yer vermediyseniz işte başlangıç için birkaç ipucu:
- Web sitenizde video içeriğe dönüştürülebilecek, popüler içerikler bulun.
- Kendi sektörünüzde trend olan konulardan biri için video içerik üretin.
Video içerik üretmek için çok büyük bütçelere ihtiyacınız yok. İyi bir ışıklandırma ve ortalama bir video edit programı ile akıllı telefonunuzu kullanarak bile video çekebilirsiniz.
Videolarınızı yüklerken atlamamanız gereken en önemli nokta mutlaka minimum 200 kelimeden oluşacak şekilde bir açıklama eklemeniz gerektiği. Pek çok kişi bu aşamayı atlar veya video açıklaması yerine sadece anahtar kelimeler yazar. Ancak video açıklaması, video içeriğiniz hakkında hiçbir fikri olmayan Google’a söz konusu videonun hangi kullanıcılar için alakalı olabileceğine dair metin formatında bir yardım sunmuş olur.
6. İnfografik Kullanın
Tıpkı video içerikler gibi infografikler de kullanıcılar tarafından çokça seviliyor. İçerik üreticilerinin büyük kısmının infografiklerin gücünü hala fark edememiş olması içerik stratejinizde infografiklere yer vermek için gayet yeterli bir sebep. İçeriğinizi infografiklerle destekleyerek hem kullanıcılarınızın sitenizde kalma sürelerini hem de içeriğinizin paylaşılabilirliğini artırabilirsiniz.
Bir infografik oluşturmanın ilk adımı nasıl bir içerik üretmeniz gerektiğini bilmektir. Kullanıcılarınızın ne bilmek istiyorlar? Neyle ilgileniyorlar? Tüm bu fikirleri bir araya getirdikten sonra kendinize şunu sorun: Siz onlara ne sunabilirsiniz?
Bu sorular dışında aşağıdaki fikirler de yardımcı olabilir:
Kendi sektörünüzde daha önceden oluşturulmuş ancak artık eskimiş infografikleri güncelleyin ve daha iyisini oluşturun.
Karmaşık konuları kolayca anlaşılabilir infografiklere çevirin.
Web sitenizdeki popüler içerikleri infografiklere dökün.
Infografik Nasıl Yapılır?
- Bir grafik tasarımcı ile anlaşın: Freelance olarak çalışan bir grafik tasarımcı bularak infografiklerinizi hazırlatabilirsiniz.
- Bir tasarım ajansı ile çalışın: Eğer yeterli bütçeye sahipseniz bir tasarım ajansıyla çalışmak işleri hızlandırmanıza yardımcı olabilir.
- Kendiniz yapın: Temel seviyede tasarım bilgisine sahipseniz Canva, Photoshop gibi araçlarla kendi infografiklerinizi hazırlayabilirsiniz.
Ancak tıpkı diğer içeriklerinizde olduğu gibi bir infografik hazırladığınızda da sadece hazırlamakla kalmayın, paylaşın! Unutmayın, en etkili SEO uygulamaları bile paylaşılabilir bir içerik üretmediğiniz süece yetersiz kalacaktır.
7. Yüksek Performans Gösteren Sayfaların Gücünden Yararlanın
İç linklemenin önemli SEO uygulamaları arasında olduğunu muhtemelen biliyorsunuz. Peki, iç linklemenin gücünden maksimum seviyede nasıl yararlanabileceğinizi biliyor musunuz?
Kullanıcıların büyük bir kısmı ziyaret ettikleri ilk sayfadan sonra sitenizde gezinmeye devam etmez. Dolayısıyla bu durum, daha az otoriteye sahip sayfaların geride kalmasına ve ancak şans eseri ziyaret edilmesine neden olur. Ancak arama sonuçlarında üst sıralarda çıkan ve yüksek performans gösteren sayfalarınızdan daha az trafik alan diğer sayfalara iç linkleme yaparak bunun önüne geçebilirsiniz.
İç Linklemeleri Nasıl Optimize Edebilirsiniz?
İşe sıralamalarda en iyi sonuçları aldığınız sayfaları tespit etmekle başlayın. Google Analytics, Ahrefs veya SEMrush gibi bir araç kullanarak yüksek performans gösteren sayfalarını tespit ettikten sonra, basit bir şekilde, sıralamalarda daha düşük performans gösteren sayfalarınıza link vererek organik olarak bu sayfaların yükselmesini sağlayabilirsiniz.
8. Zengin Kartlar’ı Kullanın
Bir yapısal veri türü olan Zengin Kartlar, arama sonuçlarında görsel olarak dikkat çekmesinin yanı sıra daha anlaşılır sonuçlar sunarak özellikle mobilde arama deneyimini mükemmelleştiren SEO uygulamaları arasındadır. Google’ın mobil aramaların masaüstü aramaları geçmesi ile kullanımını artırdığı Zengin Kartlar, sadece göze hitap etmesi açısından değil, ilerleyen yıllarda sıralamalarda da etkili olacağı için önemli görülüyor. Bizzat Google tarafından önemine dikkat çekilmesine rağmen, bugün yalnızca web sitelerinin %20’sinde yapısal verilerden faydalanılıyor.
Zengin Kart sonuçları düz metin sonuçları bir yana, öne çıkan snippet (featured snippet) ve zengin snippet (rich snippet) gibi diğer yapısal veri türleri arasında da öne çıkıyor.
Bu göz alıcı kartlar, doğrudan, tıklama oranlarınıza (CTR) artırarak sizi ilk sıralara taşıma gücüne sahip. Burada önemli olan müşterilerinizin aradığı ve zengin kartlarla karşılaştığı içerik türlerini anlamak. Daha sonra siz de bu içerik türleriyle benzerlik gösteren kendi içeriklerinizi Zengin Kart olarak optimize edebilirsiniz. Hiçbir maliyeti bulunmayan yapısal veri işaretlemeleri ile etkili bir şekilde organik sıralamalarınızı yükseltebilirsiniz.
Birbirinden pratik ve bir o kadar da etkili SEO uygulamaları arasından siz şimdiye kadar hangilerini denediniz? Nasıl sonuçlar aldınız? Organik sıralamalarınızı yükseltmek için sizin kullandığınız yöntemler neler? Merak ettikleriniz ve eklemek istedikleriniz için yorum alanını kullanabilir, düşüncelerinizi bizlerle paylaşabilirsiniz.
Merhaba bilgiler icin teşekkürler
Anlamadığım bir nokta var şimdi rakip site başlığı sürekli güncelliyor. Mesela eylül ayındaysak ilk yere eylül yazıyor.
Bu doğru mu?
2. Bir de bir kelimede yükselmek istiyorum birden fazla aynı kelime ile ilgili makale var genel makaleye hepsinden link mi çıksam daha iyi olur yoksa diğer makalelerden genel makaleye link mi
Merhaba,
Sayfa başlıklarını sık aralıklarla güncellemek sıralamalarınızda dalgalanmalar yaşamanıza neden olabilir. Bunun yerine düzenli olarak kullanıcılarınıza fayda sağlayacak yeni içerikler üretmeniz sitenizin canlılığını artırarak sıralamalarda yükselmenizi sağlayacaktır. Ancak burada içeriklerinizin sadece yeni içerik üretmiş olmak için üretilmiş içerikler olmamasına da dikkat etmelisiniz. Fresh Content (Taze İçerik) Nedir? başlıklı yazımızı okuyarak fresh content hakkında daha fazla bilgi sahibi olabilirsiniz.
İkinci sorunuzla alakalı olarak,
Yükselmek istediğiniz anahtar kelimede hangi içerik ile öne çıkmak istiyorsanız o içeriğe diğer makalelerinizden iç linkleme yapmalısınız. İç linkleme yaparken dikkat etmeniz gereken en önemli nokta, diğer makalelerinizde link vereceğiniz anchor text‘lerin rank etmek istediğiniz içerik ile mümkün olduğunca alakalı olması. Ana içeriğinize yapılan iç linklemelerin sayısını artırmak için içerikle alakasız anahtar kelimelerden link vermek doğru bir strateji değildir.
İç linklemenin yanı sıra öne çıkmak istediğiniz ana içeriğiniz için backlink almanız da sıralamalarınıza ciddi katkı sağlayacaktır. Backlink profilinizi oluştururken dikkat etmeniz gerekenlerle ilgili Yeni Başlayanlar İçin Kaliteli Backlink Profili Oluşturma Rehberi yazımızı da okumanızı tavsiye ediyoruz.
SEMSEO Blog’u takipte kalın!