En son ne zaman Google’da bir arama yaptınız? Cevabınız muhtemelen birkaç dakika önce veya daha kısa bir süre. Tıpkı sizin yaptığınız gibi, günün her saatinde binlerce arama yapıyor ve her aramada milyonlarca sonuç listeleniyor. Yine tıpkı sizin gibi, müşterileriniz de bu milyonlarca sonuç arasından belki de yalnızca ilk sayfadakileri ziyaret ediyor. Eğer siz de sitenizin ilk sayfadaki sonuçlar arasında yer almasını istiyorsanız, bir SEO hizmeti alarak rakiplerinizin önüne geçme fırsatı yakalayabilirsiniz. Ancak SEO hizmeti veren ajans ve kişi sayısı hızla artarken doğru ekiple çalıştığınızdan nasıl emin olacaksınız? Aldığınız SEO hizmeti siteniz için uygun mu? Arama motoru optimizasyonu sitenize fayda sağlaması beklenen bir çalışmadır. Birlikte çalıştığınız SEO uzmanının yaptığı çalışmalar ile sitenize zarar verip vermediğini nasıl anlayacaksınız? Unutmamalısınız ki her SEO hizmeti kaliteli bir SEO çalışması yürütüleceği anlamına gelmez. SEO hizmeti alırken dikkat etmeniz gerekenleri ele alacağımız bu yazıdan sonra siz de artık aldığınız hizmetin aradığınız hizmet olup olmadığın anlamakta hiç zorlanmayacaksınız.
Standard Bir SEO Hizmeti Neleri Kapsar?
Alacağınız hizmet çalıştığınız kişi veya ajansa, yapacağınız sözleşmenin şartlarına ve bütçenize göre değişecek olmakla birlikte standard bir SEO hizmetinin şu çalışmaları kapsaması beklenir:
- Sitenizin mevcut durumu hakkında bir ön rapor
- Sitenizde iyileştirme gerektiren alanların tespiti ve teknik destek gereken alanların belirlenmesi
- Teknik SEO yönergelerine göre sitenizde gerekli alanların düzenlenmesi
- Rakipleriniz arasında sitenizin durumunun tespit edilmesi, rakip analizleri
- Anahtar kelime analizi
- Anahtar kelime analizi doğrultusunda içerik iyileştirmeleri ve içerik geliştirme çalışmaları
Birlikte çalışacağınız ajansın ya da SEO uzmanının çalışma şekline göre farklılıklar olabileceğini unutmayın. Ancak yine de alacağınız hizmetin temel SEO çalışmalarını içermesini bekleyebilirsiniz.
Faydalı SEO ve Zararlı SEO Nasıl Ayırt Edilir?
Çok para ödenen ama negatif sonuçlar aldığınız, daha da kötüsü şaibeli SEO pratikleri ile sıralama kaybetmenize hatta Google tarafından cezalandırılmanıza neden olan bir SEO çalışması açık ve net bir şekilde zararlı SEO’dur.
Faydalı SEO çalışması herhangi bir müşterinin sitenizi ziyaret etmeye değer bulması için doğru sayfanın doğru arama sorgusunda listelenmesini sağlar. SEO’nun amacı temelde kaliteli bir arama deneyimi sunmak ve sitenizi bu deneyimin bir parçası haline getirmektir. SEO’nuz, potansiyel bir müşterinin arama sonuçlarından sitenize gelmesi ve dönüşüm sağlaması amacıyla SEO uyumlu bir site için atılması gereken adımları söyleyecektir. Sayfa başlıklarınızda açıklayıcı title kullanmaktan birden fazla dile sahip global bir site için gerekli dil işaretlemelerinin yapılmasına kadar basitten karmaşığa pek çok SEO pratiğinin amacı, müşterilerinize memnun ayrılacakları bir deneyim sağlayabilmektir.
SEO Hizmetinden Neler Beklenmeli?
Pek çok örnekte SEO çalışmalarından istediğiniz sonuçları alabilmek dört aydan bir yıla kadar vakit alabilir. SEO çalışmalarından tam olarak fayda görmeyi beklemeden önce gerekli düzenlemelerin tamamlanmasını beklemek doğru olacaktır. Ancak bu süreçte de aldığınız hizmetin kalitesini değerlendirebilmek adına SEO ekibinizden size verdikleri yönergeleri mümkünse Google dökümanlarıyla desteklemelerini isteyebilirsiniz. Böylece Google’ın olumsuz değerlendireceği bir işlem yapılmayacağından emin olabilirsiniz. Google’ın SEO ile ilgilenen herkesin kullanımına açtığı pek çok dökümanı vardır. Bu dökümanlar bir video, bir forum yanıtı, bir Help Center makalesi formatında olabilir.
SEO uzmanınız size sitenizle ilgili alınması gereken bir aksiyon hakkında bilgi verirken
- Sorunun SEO açısından açıklayıcı bir tanımını yapmalı,
- Bu sorun karşısında nasıl bir çözüm ürettiklerini mümkünse örneklerle ve dökümanlarla destekleyerek açıklamalı
Bu iki maddeye dikkat ederek sizden artık bir değeri kalmamış olan meta keyword tag’ine daha fazla anahtar kelime eklemek gibi gereksiz işlemler yapmanızı isteyecek deneyimsiz bir SEO’yu tanımanızda yardımcı olacaktır.
Faydalı bir SEO için temel kural “SEO için iyi olanı yapmak online müşterileriniz için de iyi olanı yapmaktır.” Mobil uyumlu bir siteye sahip olmak, kolay ve anlaşılabilir bir navigasyon yapısı oluşturmak ve bir marka değeri yaratmak gibi konuları SEO için önemli yapan aslında bunların potansiyel müşterileriniz için önemli olmasıdır. Zaten oturmuş bir siteniz varsa site yapınızda iyileştirmelere gitmek, sitenizi daha hızlı bir yapıya kavuşturarak müşterilerinize mükemmel bir deneyim sunmak için işinize yarayabilecek bir uygulama olmasının yanı sıra SEO açısından da bir artıdır.
Eğer kendi işinizi yürütüyorsanız ve şimdilik profesyonel bir SEO hizmetine gerek duymuyorsanız Girişiminizi Görünür Kılın: Startuplar İçin SEO Tavsiyeleri başlıklı yazımızı okuyarak kendi kendinize yapabileceğiniz SEO uygulamaları hakkında da bilgi edinebilirsiniz.
Bir SEO Hizmeti Almadan Önce Bilmeniz Gerekenler
Siteniz için bir SEO yetkilisi ile anlaşmadan önce faydalı olacak ve işiniz için doğru SEO uzmanını seçmenizi sağlayacak ipuçları ile alacağınız hizmetten maksimum verim elde edebilirsiniz. İşte sözleşme imzalamadan önce bilmeniz gerekenler:
1- Karşılıklı bir görüşme ayarlayın. Sizinle ve işinizle ne kadar ilgili olduklarını görün.
İyi bir SEO yalnızca arama sonuçlarına odaklanmaz. İşinizi bir bütün olarak ele alır ve sitenizle birlikte işinize nasıl katkı sağlayabileceğini düşünür. Yalnızca sitenizle ilgili değil, işinizle ilgili sorular da sorarak hedeflerinizi anlamaya çalışır. İşiniz için önemli olanları sitenizde de öne çıkararak potansiyel müşterilerinizin de bunları görmesini sağlar. Karşılıklı görüşmede işinizle ilgili sorulmasını beklemeniz gereken diğer sorular şöyledir:
- Genel müşteri profiliniz nedir? Müşterileriniz mevcut sitenize nasıl ulaşıyor?
- İş modeliniz nedir? Arama motoru bu modele nasıl katkı sağlar?
- Müşterilerinize ulaşmak için kullandığınız diğer kanallar nereler?
- Rakipleriniz kimler? Online ve offline kanallarda nasıl ilerliyorlar?
Eğer görüştüğünüz kişi veya ekip işinizi anlamak için bütüncül bir bakış açısıyla benzer sorular sormuyorsa başka birileriyle görüşmek iyi olacaktır. Çünkü İşinizin hedefleri, müşteri kitlesi veya sizin için önemli olan diğer noktalar hakkında bilgi sahibi olmayan bir ekibin iyi bir SEO hizmeti vereceğini düşünmek pek mümkün değil.
2- Referanslarını kontrol edin.
Anlaşmayı düşündüğünüz SEO ekibinin daha önce kimlerle çalıştıklarını, yaptıkları çalışmalarda ne gibi sonuçlar elde ettiklerini inceleyin. Sitelerinde referanslar bölümünde yeterli bilgi bulamazsanız bunu kendilerine sorun. Hatta mevcut veya eski müşterileriyle aldıkları hizmet hakkında konuşmak da son derece faydalı olacaktır. Onlara aldıkları danışmanlığın ne kadar faydalı olduğunu, SEO ekibinin kendi yazılım, tasarım ve pazarlama ekipleriyle yeterince verimli çalışıp çalışamadığını sormak kendi ekibinizle nasıl bir iletişim içinde olacaklarını anlamak için iyi bir yoldur.
3- Siteniz için bir SEO Audit talep edin.
Bir SEO Audit talep ettiğinizde bir ücretlendirme ile karşılaşabilirsiniz. Ancak bu, bütün bir SEO çalışmasına harcayacağınızdan çok daha az olacağından, paranız boşa gitmeden önce çalışacağınız kişilerin performansları hakkında bir bilgi sahibi olmanızı sağlayacaktır.
Bu aşamada eğer SEO adayınıza güvenmiyorsanız Google Search Console ve Google Analytics verilerinize kısıtlı erişim ve kısıtlı yetki vererek herhangi bir sorunla karşılaşma ihtimalinizi ortadan kaldırabilirsiniz. Kapsamlı bir SEO Audit çalışması ile birlikte sitenizde yapılması gerekenlerle ilgili önceliklendirilmiş bir iş listesi talep ederek ileride gösterecekleri performans hakkında bir fikir sahibi olabilirsiniz.
Eğer büyük bir işiniz varsa ve bunun için yeterli bütçeye sahipseniz birden fazla SEO ajansından siteniz için bir audit ile birlikte önceliklendirilmiş iş planı hazırlamalarını isteyebilir, böylece aralarından en iyisini seçme şansı elde edebilirsiniz.
Size verilecek Audit raporunda yapılacak iyileştimeler bir yapı halinde sunulmalıdır. Örneğin;
- Sorunun ortaya konması ve mümkünse örneklerle açıklanması
- Önerilen çözümün açıklanması
- Çözüm için harcanması muhtemel yatırımın belirtilmesi (para, zaman, ekip vb.)
- İşinize sağlayacağı muhtemel katkı
Kapsamlı SEO Audit’te yer alması gereken teknik konular
- Sitenizin taranma ve dizine eklenme durumu
- Sunucu bağlantıları
- HTTP yanıt kodları
- URL parametreleri
- İç linkleme
- Site performansı
İçerik ve arama Audit’inde yer alması gereken konular
- Markalı sonuçları (Google’da direkt olarak marka adınız ve marka adınızı içeren anahtar kelimeleri kapsar.)
- Markasız sonuçları (Satmakta olduğunuz ürün veya hizmetle ilgili öne çıkmak istediğiniz marka adınızı içermeyen anahtar kelimeleri kapsar.)
Markalı arama sonuçları ile ilgili SEO uzmanınızdan beklemeniz gereken sitenizi zaten tanıyarak gelen müşterileriniz için arama deneyimi ve site içi kullanıcı deneyimini iyileştirecek öneriler sunmasıdır. Markasız anahtar kelimelerle ilgili ise sizin ve rakiplerinizin durumunu karşılaştrmalı olarak inceleyip nerede, hangi anahtar kelimelerde potansiyel bulunduğunu, rekabetin nerede tamamlandığını ve rakibinizin zaten çok iyi olduğu anahtar kelimelerde durumunuzu iyileştirmek için neler yapılabileceğine dair çözüm sunmalıdır.
Bu noktada size önerilmesini bekleyeceğiniz başlıklar şöyledir:
- İşe yaramayan içeriğin güncellenmesi (içeriğin tamamı, sayfa başlıkları, açıklamalar vs.)
- İç linklemeyi geliştirmek
- Sosyal medya veya iş bağlantıları ile içeriğin yayılmasını sağlamak
- Rakiplerden öğrenerek eksikleri gidermek
4- Birlikte çalışmak isteyip istemediğini karar verin.
Son değerlendirmenizi yaptıktan sonra birlikte çalışmak istediğiniz SEO uzmanına karar verin ve sözleşme yapmayı asla unutmayın. Sözleşmenizde karşılıklı olarak alacağınız hizmetten beklenenleri açıkça belirterek olası herhangi bir sorunun önüne geçebilirsiniz.
Sonuç olarak;
SEO’nun süreklilik isteyen ve sonuçları uzun vadede tam olarak alınabilen bir çalışma olduğunu unutmayın. Aldığınız hizmetin karşılığında, sonuçları değerlendirirken içinde bulunduğunuz sektörün SEO potansiyelini de göz önünde bulundurun. Doğası gereği kısıtlı bir kitleye hitap eden bir işiniz varsa SEO çalışması birden bire site trafiğinizin inanılmaz derecede artmasını sağlayamaz. SEO çalışmasının temel amacı sitenizin doğru sayfalarının doğru arama sorgularında listelenmesini sağlamaktır.
SEO ekibi önerilen çözümlerin süresi veya yapılabilirliği konusunda ilgili ekiplerle görüşmek isteyecektir. Eğer almak istediğiniz SEO hizmeti için hazır bir yazılım, tasarım ve pazarlama ekibiniz yoksa hangi SEO ekibi ile anlaştığınızdan bağımsız olarak çalışmalarınızın karşılığını göremeyeceğinizi bilmelisiniz.
Bir yanıt yazın