SEM nedir? SEM, mevcut müşteri kitlenizin markanıza olan ilgisini artıracak veya potansiyel müşterileri markanıza çekecek çalışmaları içerir. Ürün veya hizmetinize ihtiyacı olan kişilerin karşısına -arama motorları, web siteleri ya da online kanallarda yaptığı arama ve internet gezintilerinde- reklam içerikleriyle çıkmanızı ve potansiyel müşterilerinize ulaşmanızı sağlar. SEM ile daha az zamanda vakit kaybetmeden müşteri kitlenize ulaşabilir; müşteri sayınızı, ürün satışlarınızı ve marka bilinirliğinizi artırabilirsiniz.
SEM Çalışmaları Nasıl Yapılır?
Search Engine Marketing, Türkçesiyle Arama Motoru Pazarlaması anlamına gelen SEM, dijital pazarlama sektöründe kullanılan reklam türleri ile marka bilinirliği ve müşteri kazanımı sağlar. Google, Yandex, Bing, Yahoo gibi çeşitli arama motorları ve Facebook, İnstagram, Twitter, Linkedin gibi sosyal medya platformları aracılığıyla SEM çalışmaları yapılabilir.
Türkiye’de en çok kullanılan arama motoru Google olduğu için reklam kampanyaları da genellikle Google Ads üzerinden sunulur. Mevcut müşterilerinizin alışveriş yapma isteğini eyleme dönüştürmek ve potansiyel müşterinizi gerçek müşterilere dönüştürmek adına metin ve görsel içeriklerle hazırlanan reklamlar kullanılır. Arama motoru pazarlaması, kısa sürede müşteri sayısını artırmayı hedefler ve başarılı da olur. Reklam kampanyaları, dönemsel reklam içerikleri, yaş/cinsiyet hedeflemeleri, özel günlerde hazırlanan reklamlar ve daha birçok çalışma için SEM analizi yapılarak işe başlanır.
SEM Analizi Nedir?
SEM analizi nedir? SEM analizi, web siteniz ve markanız için yapılacak olan reklam çalışmalarının, SEM uzmanı tarafından incelenmesi sürecine dayanır. Reklam verirken dönüşümlerin ve performansın takibi ve raporlanması sağlanır. Bu performans takibine göre de web sitenizle uyumlu reklam çalışmaları düzenlenir.
Analiz sürecinde, arama motorlarında öne çıkmanızı ve hedef kitleye ulaşmanızı sağlayacak kriterler belirlenerek, hangi reklam modelinin kullanılacağı saptanır. Ayrıca reklamların yayınlanacağı platformlar, çalışmanın ne kadar sürdürüleceği ve hangi dönemde hangi içeriklere yer verileceği gibi çeşitli konular ele alınır.
SEM Uzmanı ve Reklam Ajansı Kavramları
Bireysel veya reklam ajansı aracılığıyla ulaşabileceğiniz SEM uzmanı, markanız için kaliteli ve minimum bütçeyle maksimum fayda getirecek arama motoru pazarlaması yapmayı hedefler. Bu aşamada freelance olarak çalışan kişilerden destek almanız durumunda sadece SEM odaklı çalışmalardan haberdar olmanız söz konusu olabilir. Eğer reklam ajansı ile çalışmayı tercih ederseniz SEM ve SEO çalışmalarını aynı anda yürütebilirsiniz. Anında dönüşüm için etkili bir portföy yaratan SEM, uzun vadeli yatırım ve kalıcılık taşıyan SEO ile birlikte yürütüldüğünde; dijital pazarlama sektöründe çok daha verimli sonuçlar elde edebilirsiniz.
SEO ve SEM Farkı
Dijital pazarlama iki farklı kavram olarak yer alan SEM ve SEO, aynı amaçlar doğrultusunda kullanılır. Her iki çalışma da marka bilinirliği kazanma, kullanıcılara ulaşma ve müşteri sayısını artırma hedeflemeleri ile markanızın büyümesini sağlar.
SEM ve SEO farkı ise bütçe ve süreç aşamalarıdır. Search Engine Marketing belirli bir bütçe planlamasıyla Google Ads çalışmaları yürütmenizi ve arama motorunda dönemsel fırsatları en iyi şekilde kullanmanızı sağlar. Search Engine Optimization yani Arama Motoru Optimizasyonu; sektörel anahtar kelime kullanımı ve bu kelimelerle arama motoru sayfalarında ilk sıralara gelmeyi hedefler. Daha uzun süreç isteyen SEO, SERP’te (Search Engine Result Pages) kalıcılık ve Google dostu web sitesi tasarlamak için yapılır.
Örneğin; e-ticaret sitesi sahibisiniz ve “online alışveriş” anahtar kelimesinde ilk sayfada çıkmak istiyorsunuz. SEO çalışmaları yaparak Google sitenizi tanımasını ve benimsemesini sağlayabilirsiniz. Ancak yeni bir ürün çıkardınız veya yaz kampanyası yapmak istiyorsunuz. Söz konusu hızlı ve anında geri dönüşüm olduğunda, belirli bir bütçe karşılığında yapacağınız SEM çalışmaları ile arama motoru reklam alanlarında firmanızın öne çıkmasını sağlayabilirsiniz.
6 Maddede SEM Ne İşe Yarar?
1. SEM, internet kullanıcıları tarafından görünmenizi sağlar. Organik sayfalarda vereceğiniz ücretli reklamlarla arama motorlarında ilk sıraya yerleşmenize olanak verir.
2. Hedef kitle analizi ile ürün veya hizmetlerinizi gerçek alıcılara ulaştırmanızı sağlar.
3. Çeşitli reklam modelleri ve çalışmalarıyla web sitenizin ana sayfası ve varış sayfalarına kullanıcı çekmenize destek olur.
4. Web sitenizi ziyaret eden, alışveriş yapan veya yapmayan internet kullanıcılarının hareketlerini saptamanızı ve kendinizi nasıl geliştireceğiniz konusunda fikir yürütmenizi sağlar.
5. Ürünlerinizi potansiyel müşterilerinize ulaştırmanıza ve ürün satışlarınızı artırmanıza imkan verir.
6. Geri dönüşüm, site trafiği, ziyaretçi sayısı gibi çeşitli SEM analizleri ile pazarlama stratejileri planlamanız verilere dönüştürülür. Bu sayede hangi kanallarda yer almanız gerektiğine ve kullanıcılara nasıl ulaşacağınıza, minimum bütçe isteyen reklam fiyatları ile karar verebilirsiniz.
Dijital Pazarlamada SEM Nasıl Yapılır?
Arama motoru pazarlaması, web sitenizin reklamlar vasıtasıyla kullanıcılara ulaşmasını sağlar. Bu nedenle reklam içeriklerinde yer alacak reklam metinleri ve görsellerin seçimi marka imajınız için önemlidir.
Reklam içeriklerini oluştururken hedef kitle belirlenmeli ve bu kitlenin ilgi alanına yönelik anahtar kelime seçimi yapılmalıdır. Ayrıca rakip analizi ve rakiplerinin kullandığı reklam metinleri incelenmelidir. İçeriklerin farklı ve ilgi çekici olmasına dikkat edilmelidir. Net, anlaşılır metinler sunulmalı ve eyleme çağrı mesajlarına yer verilmelidir. Görsel seçiminde gerçek ürün veya hizmetler kullanılmalı ve görseller, Google reklam verme standartları gözetilerek hazırlanmalıdır.
Google Ads: Google Reklam Nedir?
Google reklam Kasım ayı 2000 yılından itibaren internet ağında hızla büyüyen bir dijital pazarlama faaliyet alanıdır. Google AdWords adıyla tanıştığımız bu ağ, günümüzde Google Ads olarak reklam çalışmalarında yer almaktadır. Anlaşmalı web siteleri veya Youtube videoları aracılığıyla Google reklam verme çalışmaları yürütebilir. İnternet kullanıcıları tarafından en çok bilinen ve en sık kullanılan arama motoru olan Google, 1.1 milyon üzeri kullanıcı kitlesiyle SEM çalışmalarında en etkili reklam modellerini sunmaktadır.
En Sık Kullanılan Reklam Terimleri
- SEM çalışmaları yaparken karşılaşacağınız terimler ve bu terimlerin kullanım biçimleri:
1. Görüntülü reklamlar: Firma ve ürününüzü anlatan görsellerle belirlediğiniz hedef kitleye ulaştırır. Aynı zamanda yeniden pazarlama tekniği olarak kullanılan görüntülü reklamlar, daha önce siteye gelen kişilerin karşısına reklamlarla çıkmanızı sağlar.
2. Alışveriş Reklamları: Ürün bilgilerinizden yola çıkarak ihtiyacı olan ve ürünü satın alacak kullanıcıların karşısına çıkmanızı sağlayan reklam türüdür. Direkt ürün satın alacak olan kullanıcıya gösterildiği ve reklamda ürün bilgileri yer aldığı için en etkili reklam türlerinden biridir.
2. Ücretli arama ağı reklamları: Ücretli arama ağı reklamları; duyarlı arama ağı reklamları ve metin reklamları olarak ikiye ayrılır.
2.1. Duyarlı Reklamlar: Duyarlı reklamlar; 15 başlık ve 4 açıklama metni girebilir. Google Ads bu içeriklerle farklı kombinasyonları test eder ve en çok geri dönüşüm getirecek kampanyayı belirler.
2.2. Metin Reklamları: Metin reklamlarında hazırladığınız içerikler birebir gösterilir.
3. PPC (Tıklama Başına Ödeme): PPC (Tıklama başına ödeme) reklamları; çeşitli kanallarda gösterilen reklamlara tıklama yapıldıkça oluşan maliyet ile planlanır.
5. CPP (Rating Başına Ödeme): CPP (Rating başına ödeme); Reklam kampanyalarında, rating başına oluşan maliyet.
5. CPS-CPP (GRP Başına Ödeme): CPS-CPP (GRP başına ödeme) reklamları; GRP değeri başına düşen saniye ile hesaplanan reklam maliyeti.
6. CPT/CPM (Bin Gösterim Başı Maliyet): CPT/CPM (Bin gösterim başı maliyet) reklamları; reklam gösterimi 1000 kişiye ulaştığında yansıtılan reklam maliyeti.
Bir yanıt yazın