SEO Uyumlu Pagination (Sayfalama) Yapısı

Pagination veya diğer adıyla sayfalama, web sitenizde kullanıcı deneyimini geliştirmek, içerikler arasında anlamlı bağlantılar kurmak ve site içeriğinin tek seferde kullanıcıya sunulmasının önüne geçmek için kullanabileceğiniz, adından da anlaşılacağı üzere içeriğin sayfalara bölünmesine dayanan bir yapıdır. Aslında pek çok sitede karşınıza çıkabilecek, kullanımı oldukça yaygın olan pagination yapısı SEO ve kullanıcı deneyimi ile birlikte ele alındığında dikkatli olunması gereken bir alandır. Bu yazıda pagination (sayfalama) yapısının sitenize neler katabileceği, sitenizde hangi alanlarda sayfalama yapabileceğiniz, sayfalama yaparken yapılması ve yapılmaması gerekenler ele alacağız. Ziyaretçilerinize daha iyi bir kullanıcı deneyimi sunarken aynı zamanda organik aramalarda yerinizi korumak ve hatta üst sıralara çıkabilmek için doğru kurgulanmış bir pagination yapısı oldukça fayda sağlayacaktır.

Pagination Yapılabilecek Alanlar

Pagination yapısı oluşturmadan önce sitenizi bir bütün olarak ele almanız gereklidir. Sitenizin yapısı, içerikleriniz ve var olan sayfalarınız sitenizde hangi alanlarda sayfalamaya gidebileceğinizi belirler. Örneğin bir e-ticaret siteniz varsa ve özellikle ürün sayınız fazlaysa listeleme sayfalarınızda pagination yapısı kullanmak hem SEO hem de kullanıcı deneyimi açısından avantaj sağlar. Site yapınıza göre sayfalama yapabileceğiniz alanlar kategori sayfaları, yorum alanları, makale içerikleri ve içerik listeleme sayfaları olarak sıralanabilir.

Kategori Sayfalarında

Birden fazla içerik listelemeniz gereken kategori sayfalarında pagination kullanabilirsiniz. Site yapınıza göre değişecek olmakla birlikte sayfa başına 10 içerik göstermek en çok tercih edilen yöntemlerden biridir. Özellikle bloglarınızda kategori sayfaları için pagination kullanmak doğru bir tercih olacaktır.

Yorum Alanlarında

Yine bloglarda ve e-ticaret sitelerinde sıkça karşımıza çıkan yorum alanlarında sayfalama kullanmak özellikle çok yorum alan içeriklerde yorum alanının uzayıp gitmesinin önüne geçecek, sayfa yüklenme süreniz de bu sayede aşağılara inecektir. Tümünü göster seçeneği ekleyerek tüm yorumları tek seferde görüntülemek isteyen kullanıcılarınıza da memnun edebilirsiniz.

Makale İçeriklerinde

Çok uzun, okuması vakit alan ve tek seferde yüklendiğinde uzunluğu göz korkutan makale içeriklerinde giriş kısmına bir indeks yapısı de ekleyerek sayfalama yapabilirsiniz. Wikipedia makalelerinden alışkın olduğumuz gibi bir içindekiler listesi ile ziyaretçilerinizi yönlendirebileceğiniz gibi sayfa sonlarında da rakamlar ile pagination yapınızı destekleyebilirsiniz.

Infinite Scroll ve Pagination Yapısı

Sitenizde son dönemlerde sıkça tercih edilen infinite scroll (devam eden kaydırma) kullanıyorsanız sizin de sayfalama yapabileceğinizi biliyor muydunuz? JavaScript ile infinite scroll yaparken de ziyaretçilerinizi sayfalanmış içerikler arasında dolaştırabilir, hızlı bir akış ve URL yapısında düzenlemeler ile sayfalar arası geçişin fark edilmemesini sağlayabilirsiniz.

E-ticaret Sitelerinde Pagination Yapısı

Pagination e-ticaret sitelerinde, özellikle kategori ve ürün sayısı fazla olan siteler için, son derece kullanışlı bir yapıdır. Satış oranlarınıza doğrudan etki eden sayfa yüklenme sürelerinizi azaltmak ve site hızınızı artırmak için kategori sayfalarınızda ve ürün listeleme sayfalarınızda pagination yapabilir, ziyaretçilerinizin sitenizden mutlu ayrılmasını sağlarken arama sonuçlarında da sizi mutlu edecek sıralarda yer alabilirsiniz.

SEMSEO Blog Pagination Yapısı

Çerçeveli alanda SEMSEO Blog’da kullanılan sayfalama yapısını görebilirsiniz.

Pagination Yaparken Uzak Durulması Gerekenler

Sadece daha fazla tıklama almak için site yapınızı ve sayfa içeriğinizi dikkate almayarak gereksiz sayfalama yapmak size faydadan çok zarar getirecektir. Bununla bağlantılı olarak sayfalama yapılan alanlarda zayıf içerik bulunmamasına da özen göstermeniz gerekir. Çünkü bu hem kullanıcı deneyimini olumsuz etkileyeceğinden hemen çıkma oranlarınızı yükseltecek hem de zayıf içerik nedeniyle sayfanızın SEO değerini düşürecektir. Ayrıca sayfalama yapmış olmanız Google’ın en çok dikkat ettiği ve büyük cezalar uyguladığı kopya içerik (duplicate content) denetiminden kaçabileceğiniz anlamına gelmez. Herhangi bir kaynaktan kopyaladığınız içerik, sayfalara bölerek yayınlasanız bile Google tarafından en kısa sürede fark edilecektir.

Google Analytics Hemen Çıkma Oranı Alanı

Özellikle e-ticaret sitelerinde sayfalama yapılması sayfa yüklenme hızınızı azaltacağından hemen çıkma oranlarınızı olumlu yönde etkileyecektir.

Pagination Yaparken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Sayfalama yapısı her zaman bütün ziyaretçileriniz tarafından hoş karşılanmayabilir. Kullanıcı deneyiminin başarılı bir SEO için gerekliliği düşünüldüğünde tüm ziyaretçilerinizin memnun kalacağı bir websitesi oluşturmak önemlidir. Bu nedenle sayfalara bölünmüş olan içeriğinizi tek seferde görmek isteyen ziyaretçileriniz için “Tümünü Görüntüle” gibi bir seçenek sunmak iyi olacaktır. Böylece tüm ziyaretçilerin sitenizden memnun ayrıldığından emin olursunuz.

Site içeriğinizi sayfalara böldüğünüzde arama motorlarının sayfalarınızı daha rahat tarayabilmesi ve bölünen içeriğin duplicate olarak algılanmaması için HTML tarafında ilgilenmeniz gereken bazı noktalar mevcut.

Next ve Prev Linklemeleri

Arama motorlarının sayfalarınızı daha rahat crawl etmesi ve doğru şekilde indekslemesi için sayfalarınızıda HTML kodlarının <head> alanına bazı rel=”prev” ve rel=”next” taglerini ekleyerek her bir sayfa için bir önceki ve bir sonraki sayfa linklerini belirtmeniz gerekir.

Örneğin SEMSEO Blog için HTML kodlarında sayfalama yapısını belirtelim.

  • İlk sayfamız https://www.semseo.com.tr/blog
  • İkinci sayfamız https://www.semseo.com.tr/blog/page/2
  • Üçüncü sayfamız https://www.semseo.com.tr/blog/page/3 olsun.

Üç sayfalık bir pagination yapısı için yapmamız gerekenler

  1. https://www.semseo.com.tr/blog sayfasının <head> alanına bir sonraki sayfayı belirtmek için <link rel="next" href="https://www.semseo.com.tr/blog/page/2"> eklemek. İlk sayfada işaretleme yapıyor olduğumuz için bu aşamada rel=”prev” etiketini kullanmamıza gerek yok.
  2. https://www.semseo.com.tr/blog/page/2 sayfasının <head> alanına bir önceki sayfayı belirtmek için <link rel="prev" href="https://www.semseo.com.tr/blog"> ve bir sonraki sayfayı belirtmek için<link rel="prev" href="https://www.semseo.com.tr/blog/page/3"> eklemek.
  3. https://www.semseo.com.tr/blog/page/3 sayfasının <head> alanına bir önceki sayfayı belirtmek için <link rel="prev" href="https://www.semseo.com.tr/blog/page/2"> kodunu eklemek. Burada da son sayfada olduğumuz için rel=”next” etiketini kullanmamıza gerek yok.

Canonical URL

Bir önceki ve bir sonraki sayfaların işaretlemesi yapıldıktan sonra unutulmaması gereken bir diğer nokta da her bir sayfa için Canonical URL belirtilmesidir. Yukarıdaki örnek üzerinden ilerleyerek Canonical URL kullanımını gösterelim:

  1. https://www.semseo.com.tr/blog sayfası için <head> alanına <link rel="canonical" href="https://www.semseo.com.tr/blog" /> eklemek.
  2. https://www.semseo.com.tr/blog/page/2 sayfası için <head> alanına <link rel="canonical" href="https://www.semseo.com.tr/blog/page/2" /> eklemek.
  3. https://www.semseo.com.tr/blog/page/3 sayfası için <head> alanına <link rel="canonical" href="https://www.semseo.com.tr/blog/page/3" /> eklemek.

Canonical URL için ekleyeceğiniz kodların <head> alanında hangi sırada olduğunun önemi yoktur. Ancak yine de daha okunabilir bir HTML kodunuz olsun istiyorsanız rel=”prev” ve rel=”next” işaretlemelerinizin hemen altına Canonical URL için gerekli kodları ekleyebilirsiniz.

URL Yapısı

Sayfalama yapısında dikkat etmeniz gereken son nokta URL yapınızın SEO uyumlu olması. Sayfa URL’lerinizin sonuna URL yapınızı koruyacak şekilde sayfa sırasını belirten rakamlar eklemeniz en kolay ve doğru uygulama şeklidir. Örneğin kategorilerde ürün listelenen bir sayfa için bu yapı;

  • İlk sayfada https://www.orneksite.com/kategoriler/ornekurunler/1
  • İkinci sayfada https://www.orneksite.com/kategoriler/ornekurunler/2
  • Üçüncü sayfada https://www.orneksite.com/kategoriler/ornekurunler/3 şeklinde olabilir ve bu yapıyı koruyarak devam etmesi gerekir.

Sayfalara ayrılmış bir makale içeriği örneğinde ise;

  • İlk sayfada https://www.orneksite.com/icerik/ornekmakale-1
  • İkinci sayfada https://www.orneksite.com/icerik/ornekmakale-2
  • Üçüncü sayfada https://www.orneksite.com/icerik/ornekmakale-3 şeklinde olabilir ve bu yapıyı koruyarak devam etmesi uygun olacaktır.
Sayfalama yapısında SEO uyumlu URL

Sayfalama yapınızda SEO uyumlu URL’ler kullanarak arama motorlarının sayfalarınızı daha kolay ilişkilendirmesini sağlayabilirsiniz.

Pagination yapısı sayesinde siz sitenizin kullanılabilirliğini artırabilir, ziyaretçilerinizin sitenizde vakit geçirmesini sağlayabilir ve tüm içeriğin tek seferde yüklenmesinin önüne geçerek sayfa yüklenme sürelerini kısaltabilirsiniz. Pagination yapınızı doğru kurguladığınız sürece SEO açısından endişe etmeniz gereken hiçbir şey yoktur, hatta sayfalama yapısı ile oluşturacağınız yeni sayfaların -eğer gerekli olduğunu düşünüyorsanız- bir an önce indekslenmesini sağlayarak arama sonuçlarında sitenizi üst sıralara taşıyabilirsiniz. Sayfa indeksletme sürenizi kısaltmak için Google’da Sayfalar Nasıl Hızlı İndeksletilir? yazımızı okuyabilirsiniz.

Kategori:

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir