Google Ne İster? – Google Quality Rater’s Guideline Notları

Google’ın arama sonuçlarını manuel olarak denetlemesi için tamamen insanlardan oluşan bir ekibi olduğunu biliyor muydunuz? Google geçtiğimiz ay, kalite değerlendiriciler için hazırlamış olduğu Google Quality Rater’s Guideline (Google Arama Kalitesi Yönergeleri) belgesini güncelledi. Daha öncesinde gizli tutulan ve ilk olarak 2011 yılında sızan dosyayı Google, 2015 yılında herkesin erişimine açmıştı. 160 sayfadan oluşan bu belgede kalite değerlendiriciler için son derece ayrıntılı yönergeler yer alıyor. Ancak Quality Rater’s Guideline yalnızca kalite değerlendiriciler tarafından kullanılabilecek bir belge değil. Çünkü bu belge ile Google, açıkça bir sayfayı neye göre kaliteli veya kalitesiz olarak değerlendirdiğini anlatıyor.

İşte tam da bu nedenle, arama sonuçlarında üst sıralarda yer almanın sırları doğru dersleri çıkarabilen SEO uzmanlarını Quality Rater’s Guideline’da bekliyor!

Quality Rater Kimdir?

Google, dünya genelinde 10 binin üzerinde kalite değerlendiriciyi (quality rater) arama sonuçlarını değerlendirmek üzere görevlendiriyor. Kalite değerlendiriciler kendilerine verilen aramaları yaparken Google arama sonuçlarından yararlanıyor. Daha sonra değerlendiriciler -kendilerine verilen isimden de anlaşılabileceği gibi- arama sonuçlarında ilk sıralarda yer alan sonuçların ne kadar “kaliteli” olduğuna karar veriyor. Kalite değerlendiricilerin vereceği notların bir sayfanın arama sonuçlarındaki sıralamasına doğrudan etkisi bulunmuyor. Yani, bir kalite değerlendiricinin herhangi bir sayfayı düşük kaliteli olarak değerlendirmesi sayfanın banlanacağı veya sıralama kaybedeceği anlamına gelmiyor.

Quality Rater’s Guideline Neden Önemli?

Kalite değerlendiricisi olmadığınız sürece Kalite Değerlendirme Yönergeleri’nin sizin için önemli olmadığını düşünebilirsiniz. Ancak Google’ın bu belgeyi yalnızca kalite değerlendiricilerle değil, herkesle paylaşmış olmasının bir anlamı olmalı, değil mi?

Google her yeni güncellemesinde gerekçe olarak kullanıcılarına daha kaliteli ve daha alakalı sonuçlar sunmayı hedeflediğini gösteriyor. Kaliteli sayfa ile kalitesiz sayfa arasındaki ayrımın son derece net olarak belirtildiği Quality Rater’s Guideline, Google’ın kullanıcılarına üst sıralarda sunmak istediği sayfalarda ne aradığını gösteriyor. Siz de sayfalarınızın rakiplerinizin üstünde yer almasını istiyorsanız Google’ın kaliteli bir sayfadan beklediklerini doğru okumalısınız. Bu sayede, özellikle son algoritma güncellemelerinde yoğun bir şekilde içerik kalitesine odaklanan Google’ın beklentilerini karşılayabilir, arama sonuçlarında hızla yükselen bir grafik çizebilirsiniz.

Quality Rater’s Guideline’da Öne Çıkan Noktalar

Her şeyden önce Google’ın bu belgeyi herkesin kullanımına açmış olması kalite konusuna ne kadar önem verdiğini gösteriyor. Bununla birlikte Google’ın kalite değerlendiricilerden bir sayfayı değerlendirirken dikkat etmelerini istediği noktalar, webmasterların ve içerik üreticilerin de sayfalarını oluştururken yapması ve yapmaması gerekenler hakkında ipucu veriyor.

1. Faydalı Amaç

Kalite değerlendiricilerin öncelikli olarak odaklandığı noktalar arasında sayfa içeriğinin kullanıcıya sunduğu fayda yer alıyor. Google’ın “beneficial purpose” olarak tanımladığı bu nokta, kullanıcıya bir fayda sağlamaktan ziyade tamamen sıralama odaklı içerik barındıran sayfaları hedef alıyor. Google’ın değerlendiricilerden sayfa içeriğinin faydalı bir amacı olup olmadığını tespit etmesini istemesi, içerik üreticilerin, site sahiplerinin veya SEO uzmanlarının da içerik oluştururken veya incelerken faydalı amaca odaklanması gerektiğini gösteriyor.

2. İçerik Üreticinin Saygınlığı

Google kalite değerlendiricilerden yalnızca içeriği değerlendirmesini istemiyor. İçerikle birlikte içerik üreticisini de belirli bir değelendirmeye tabii tutuyor. Pek çok sitenin sınıfta kaldığı bu kriterde Google, tıpkı hemen hemen her sitede yer alan Hakkımızda sayfaları gibi, içerik üreticileri hakkında da ayrıntılı bilgi görmek istiyor. Sayfada içerikle birlikte içerik üreticinin biyografisinin de yer alması Google’ın özellikle dikkat ettiği noktalardan biri. Kaliteli içeriği kullanıcılarıyla buluşturmak isteyen Google, içerik üreticinin üzerinde çalıştığı konu hakkında donanımlı, saygın bir isim olmasını bekliyor. Özellikle son yıllarda yalan haber ve sahte içeriklerin kol gezdiği internet ortamında Google’ın içerik üreticilerin saygınlıklarını ve otoritelerini dikkate alması aslında pek de şaşırtıcı bir hareket değil.

3. Clickbait (Tık Tuzağı)

Clickbait Google’ın kesin olarak savaş açtığı bir konu. Değerlendiricilerden de tık tuzağı bulunan ve sayfa başlıkları aşırı sansasyonel olan siteleri direkt olarak en düşük kaliteli olarak işaretlemelerini istiyor.

4. Paran ya da Canın: Your Money or Your Life Sayfalar

Google’ın geçtiğimiz ay rehbere eklediği Your Money or Your Life Pages bölümünü Türkçe’ye “Paran ya da Canın Sayfaları” olarak çevirebiliriz. Bu sayfaları kısaca Google’ın en yüksek standartlara sahip olmasını beklediği, kullanıcıların hayatında doğrudan etkiye sahip olabilecek sayfalar olarak tanımlamak mümkün. Medikal konular hakkında bilgi veren, çocuk bakımı ya da emeklilik planları hakkında öneride bulunan sayfaların içerik açısından son derece kaliteli olması bekleniyor. Google bu sayfalarda yer alan kalitesiz içeriklerin kullancıları hayatlarını olumsuz etkileyebileceğinin farkında. Bu nedenle herhangi bir eğlence içeriği sunan sayfayı değerlendirdiği gibi değerlendirmiyor. Aynı şekilde, kullanıcılara maddi açıdan zarar verebilecek herhangi bir durum oluşmaması için satış süreçlerinin de güvenli olmasına özellikle dikkat ediyor.

İşte Google’ın tanımına göre Your Money or Your Life (YMYL) sayfaları:

Alışveriş ve Finansal İşlem Sayfaları

Bu sayfalar sadece online fatura ödeme, bankacılık işlemleri veya para transferleri ile ilgili sayfaları kapsamıyor. Google sipariş ve ödeme bilgileri alan her türlü sayfayı Alışveriş ve Finansal İşlem Sayfaları başlığı altında değerlendiriyor.

Finansal Bilgi Sayfaları

Finansal bilgi kategorisine giren tonlarca düşük kaliteli websitesi mevcut. Google yatırım, vergi, emeklilik planlaması, ev ödemeleri, okul ödemeleri, sigorta satın alma vb. konular üzerine yayın yapan tüm sayfaları bu kategori altında inceliyor.

Tıbbi Bilgi Sayfaları

Tıbbi bilgiler konusunda Google standard tıbbi durumlar ve ilaç kullanımı ile ilgili sayfaların da ötesinde beslenmeden spesifik hastalıklar ve özel durumlarla kadar pek çok siteyi inceleme altına alıyor.

Hukuki Sayfalar

Her türlü hukuki bilgi paylaşımı yapan sayfa Hukuki Sayfalar kategorisine dahil ediliyor. Bu sayfalar göçmenlik, boşanma, velayet gibi pek çok hukuki mesele hakkında bilgi içerdiği için kullanıcıların hayatlarına doğrudan etki ediyor.

“Diğer” Kategorisindeki Sayfalar

Yukarıdaki kategorilerden birine dahil edilmese bile Google’ın YMYL sayfalar olarak gördüğü pek çok mevcut. Diğer kategorisi altında değerlendirilen bu sayfaların yukarıdaki kategorilerden birine dahil edilmesi gibi bir zorunluluk bulunmuyor. Kullanıcının mutluluğunu, sağlığını veya mal varlığını olumsuz etkileyebilecek yanlış bilgil içeren her türlü sayfa Your Money or Your Life sayfaları arasında değerlendiriliyor. Örneğin Google evlat edinme, araç güvenliği gibi konuları bu kategoriye dahil ediyor.

5. Uzmanlık / Otoriterlik / Güvenilirlik (E-A-T)

Quality Rater’s Guideline, Google’ın başta YMYL sayfalar olmak üzere kaliteli olarak değerlendirdiği sayfalarda görmek istedikleri ile ilgili oldukça değerli bilgiler sunuyor. EAT olarak kısalttığı bu başlıkta Google beklentilerini Uzmanlık (Expertise), Otoriterlik (Authoritativeness) ve Güvenilirlik (Trustworthiness) olarak belirtiyor.

Expertise Authoritativeness Trustworthiness - Google Quality Rater's Guideline

Uzmanlık (Expertise)

SEO’nun da genel bir kuralı olarak sitenizde sahip olduğunuz uzmanlığı göstermeniz son derece önemli. Bunun dışında insanlara neden bu uzmanlığa sahip olduğunuzu da göstermelisiniz. İçerik üreticinin eğitim geçmişi veya üreticiye konuyla ilgili uzmanlık kazandıracak diğer özellikleri kullanıcılarla paylaştığınızdan emin olmalısınız.

Neyse ki Google, içerik üreticinin uzman olarak kabul edilmesi için çalıştığı konu üzerine bir diploma sahibi olmasını veya örgün bir eğitim almasını beklemiyor. Quality Rater’s Guideline belgesinde ayrıntılı olarak açıklanan uzmanlık başlığında detaylı yorumların, forum veya bloglarda paylaşılan tecrübelerin ve hatta hayat tecrübelerinin dahi bir kişinin konunun uzmanı olması için yeterli görüldüğü belirtiliyor. Tabii ki bunu tecrübeleri sayfanızda da göstermeniz şartıyla!

Otoriterlik (Authoritativeness)

Otoriterlik konusu da uzmanlık ile benzer bir çizgide ilerliyor. Ancak otoriterlik başlığında içerik üreticisi yerine websitesine odaklanılıyor. Websitelerinin ele aldıkları konu üzerinde otorite sahibi olmasını isteyen Google, bir sitenin otorite sahibi olup olmadığına karar verirken yazarların uzmanlığına ve hatta sitenin yaşına bakabiliyor.

Güvenilirlik (Trustworthiness)

Güvenlik konusuna gelindiğinde Google kalite değerlendiricilerden şu sorulara cevap vermesini istiyor: Bu siteye güvenebileceğinizi düşünüyor musunuz? Yoksa bu baştan savma ve içinde yazanlara inanmanızı zorlaştıracak bir site mi? Ancak Google burada bir noktaya dikkat çekiyor. Bir sayfanın çirkin görünmesi kötü olduğu anlamına gelmiyor. Oldukça çirkin gözükse bile yine de kullanıcı dostu olup ziyaretçilerin ihtiyaçlarını karşılayabilen pek çok site olduğunun farkında olan Google, bu siteleri olumlu değerlendirilen sayfalar arasında da örnek olarak gösteriyor.

Düşük Kaliteli Sayfaların Özellikleri

Google, Quality Rater’s Guideline belgesinde kalite değerlendiricilerine hangi sayfaları düşük kaliteli veya en düşük kaliteli olarak işaretleyeceklerini bildirirken site yöneticilerine ve SEO uzmanlarına da bir sayfada kesinlikle bulunmaması gerekenler hakkında fikir veriyor. İşte Google’ın düşük kalite kriterleri:

Düşük kaliteli ana içerik

İçerik kalitesinin Google için ne kadar önemli olduğu herkesçe bilinen bir durum. İster zayıf içerik olsun ister kötü yazılmış, düşük kaliteli içerik düşük kaliteli olarak değerlendirilmek demektir. Kullanıcının işine yaramayan içerik sizin de işinize yaramayacaktır.

Spam içeren ana içerik

Google’ın kalite değerlendiricilerden gözden geçirmesini istediği konuların başında içeriğin kalitesiyle birlikte spam barındırıp barındırmadığı da geliyor. Otomatik olarak oluşturulmuş ve hiçbir anlam ifade etmeyen içerikler doğrudan en düşük kaliteli olarak işaretleniyor.

Yetersiz içerik

Bu kısa içeriğin kaliteli içerik olarak değerlendirilmeyeceği anlamına gelmiyor. Ancak üç cümleden oluşan içeriğinizin başlığın veya yazının ne ifade ettiğinin tam olarak anlaşılması için birkaç paragraf daha gerekiyorsa tekrar gözden geçirmeniz gerekenler var demektir. İçeriğiniz SEO uyumlu olmadığı gibi kullanıcı yazdığınız üç cümleden anlatmak istediklerinizi anlayamayacaktır. Bu şartlar altında sayfanızın üst sırada listelenmesini beklemek de maalesef pek mümkün değil.

Yetersiz uzmanlık ve güvenilirlik

Burada yine Google içerik üreticinin konu hakkında yeterince uzman olduğunu görmek istiyor. Eğer siteniz yukarıda bahsettiğimiz E-A-T özelliklerini barındırmıyorsa düşük kaliteli olarak değerlendirilecektir.

Negatif itibar

İtibar devreye girdiğinde siteniz veya – eğer içeriği kendi adınızla yazıyorsanız – adınız için olumlu bir online itibara sahip olmanız gerekir. Ancak yine de birkaç kötü yorumu dert etmenize gerek yok.

Dikkat dağıtan tamamlayıcı içerik

Sayfanızda yer alan reklamlar ziyaretçilerinizin dikkatini dağıtıyorsa tıpkı kalite değerlendiriciler gibi Google botları da sayfanızı düşük kaliteli olarak değerlendirecektir. Özellikle otomatik oynatılan video reklamlar ve flash animasyonlu reklamlar direkt olarak düşük kalite göstergesidir. Ayrıca Google, eğer istemiyorlarsa ziyaretçilerin reklamları görmezden gelebilmelerini istiyor. Dolayısıyla, reklamlarınızı içeriğin bir parçası olarak göstermekten kesinlikle uzak durmalısınız.

Gizli yönlendirmeler

Eğer sitenizde bir ortaklık kapsamında bulundurduğunuz linkler (affiliate link) varsa Google bunları “gizli yönlendirme” olarak değerlendirebilir. Sayfanızda bu tür bir linkten bir tane bulunması sorun olmasa da ziyaretçilerinizi affiliate linklerle boğmak sayfa kalitenizi düşürecektir.

Anahtar kelime doldurma (Keyword stuffing)

Sayfanızda yer alan ve sürekli tekrarlanarak ziyaretçilerin sinirini bozan anahtar kelime kullanımları, keyword stuffing olarak kabul ediliyor. Bu da Google tarafından düşük kaliteli olarak değerlendirilmek için tek başına bile yeterli bir sebep.

Kopya içerik

Pek çok kişi birileri birebir karşılaştırma yapmadığı sürece bir başka kaynaktan içerik kopyalamanın sorun olmayacağını düşünüyor. Ancak, ister direkt olarak kopyalamış ister belirli bir kısmını almış olun, Google kalite değerlendiricilerden özellikle içeriğe bir değer eklenip eklenmediği üzerinde duruyor. Bununla birlikte değerlendiricilere kopya içeriği tespit edebilmeleri için kapsamlı yönergeler de sunuyor.

Terkedilmiş siteler

Terk edilmiş, hiçbir moderasyona tabii tutulmayan, spamla doldurulmuş veya hacklenmiş siteler de Google’ın düşük kaliteli olarak kabul ettiği siteler arasında yer alıyor. Özellikle spam gönderimine açık kontrol edilmeyen blog yorumları ve modere edilmeyen forumlar Google’ın konuyu açıklamak adına örnek olarak verdiği siteler. Bu tür sitelerde yer alan içerikler gayet iyi durumda olsa bile yine de güvensizlik olarak görüldüğü için sıralamalarda düşük performans gösteriyor. Google’ın sitenizi terk edilmiş olarak algılamaması için aktif olarak taze içerik üretimine odaklanmalı, ancak düzenli olarak içerik üretirken beneficial purpose ilkesini da göz ardı etmemelisiniz.

Mobil uyumluluk

Açık ve net bir şekilde eğer bir sayfa mobil uyumlu değilse direkt olarak en düşük kaliteli sayfalar arasında değerlendiriliyor.

Sonuç olarak;

Google Quality Rater’s Guideline’dan kendi siteniz için notlar çıkarmak arama sonuçlarında hedeflediğiniz yerlere sitenizi taşıyabilmek oldukça faydalı. Google tarafından görevlendirilmiş bir kalite değerlendiricisi olmasanız bile kendi sitenizin kalite değelendiricisi olabilirsiniz. Google algoritmaları ile uyumlu, yüksek kaliteli bir siteye sahip olmak için yapmanız gerekenler ise basit, ancak bir o kadar da emek istiyor. Yine de unutmamalısınız ki Google’ın kalite yönergelerine dikkat ettiğiniz sürece emeğiniz kesinlikle boşa gitmeyecektir.

Kategori:

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir