Bir web sitesi kurdunuz, ancak şimdi insanların web sitenizi nasıl kullandığını öğrenmeniz gerekiyor. Siteyi her gün kaç kişi ziyaret ediyor gibi önemli soruları yanıtlamanız gerekiyor. Geldikten sonra hangi konuları arıyorlar? Oraya nasıl ulaşıyorlar ve ne kadar zaman harcıyorlar?
Bir Google Analytics, hesabı tüm bu soruları ve daha fazlasını basit bir kod aracılığı ile cevaplayabilir.
Google Analytics, web siteleriniz için sonsuz bir veri ve içgörü kaynağıdır. Ancak, doğru şekilde yüklenip web siteniz için doğru ayarlamalar yapılıncaya kadar avantajlardan yararlanamazsınız ve dijital pazarlama konusunda yeniyseniz, Analytics kurulumu biraz göz korkutucu görünebilir.
Bu yüzden yeni başlayanlar için süreci daha kolay yürütebilmek için bu yazıda adım adım Analytics kurulumunu anlatacağız.
Google Analytics Hesabı Oluşturma
Başlangıç için, ücretsiz bir hesaba kaydolmak bir gereklilik. Öncelikle bir Gmail hesabınız olmalı. Bu hesaba Google Chome’dan giriş yapın. Gmail hesabınız yoksa linke giderek bir tane oluşturmalısınız.
İkinci aşamada ücretsiz bir Google Analytics hesabına kaydolmak için linkteki Google Analytics ana sayfasına gidin ve buradan “Ücretsiz Kurulum Yapın” butonuna tıklayın.
Giriş yaptıktan sonra Google sizi yeni Analytics hesabınızı oluşturmaya başlamak için bir ekrana yönlendirecektir.
Şimdi, hesabınız için bilgileri tanımlamaya başlayacaksınız. Hesap Adı, markanız için temsil edici olmalıdır, çünkü markanızın bir parçası olan çeşitli web siteleri için birden fazla mülk buraya dahil edilebilir. Google Analytics hesap yapısında hesap olarak, markanızı en ayrıntılı temsil edecek marka ismini kullanmaya özen gösterin. Bu hesapta yer alacak her mülk bir sitede kullanılacak tek bir izleme koduna sahip olabilir. Tekrar kod almak gibi bir şansımız olmadığı için bu adımı dikkatlice yürütmeliyiz.
Her mülk için, çeşitli görünümler oluşturarak aynı sitedeki trafiğe bakmanın farklı yollarını görebiliriz. Örneğin, alt alan adına (blog.example.com ve store.example.com) veya bölgeye göre (Türkiye trafiği ile Avrupa trafiği) farklı görünümler oluşturabilirsiniz.
Bu sayfada bir sonraki adımda, bu Google Analytics hesabında mülk adı olacak web sitenizin URL’sini vereceksiniz. Sitenin http:// (güvenli olmayan protokol) veya https:// (güvenli) olup olmadığını belirtmek için açılır menüyü kullandığınızdan emin olarak web sitesi URL’sini bu alana girin.
Sitenizin hangi alana uygun olduğunu belirtmek için açılan Endüstri Kategorisi menüsünü kullanın. Bu kategoriyi kullanmak, verileri sektörünüzdeki diğer sitelerle karşılaştırarak Karşılaştırma Raporlarına erişmenize olanak tanır. Son olarak, bu bilgilerin hesabınızdaki verilerin saat ve günü ile bağlantılı olmasına dikkat ederek uygun bir saat dilimi tanımlayın.
İzleme Kodunu Ekleme
Önceki adımlarla işiniz bittiğinde, “İzleme Kimliğini Al” ı seçin ve beliren servis sözleşmesini kabul edin. Ardından, İzleme Kimliğinin göründüğü bölümde mülk genel görünümünüzü görürsünüz ayrıca burada sitenize eklemeniz gereken bir kod da görürsünüz.
Şimdi izleme kodunu sitenize eklemeniz gerekiyor. Geliştirme konusunda yetkiniz varsa ve web sitenizin kaynak koduna erişebiliyorsanız, kod snippet’ini <head> kısmına ilk öğe olarak ekleyin.
Kobisi.com gibi bir hazır e-ticaret sitesi paketi veya hazır bir CMS kullanıyorsanız “Google Ayarları” ve benzeri bir başlık altında size izleme kimliğini girebileceğiniz bir alan sunulmuş olabilir. Bunu kontrol edin ve varsa kod ekleme işleminizi buradan yapın.
Kobisi.com e-ticaret paketlerinde Google Analytics için sadece “izleme kimliği”ni girmeniz yeterli.
Sitenizi yönetmek için bir geliştiriciyle çalışıyorsanız, kodu kopyalayın ve uygulaması için onlara gönderin.
WordPress gibi bazı web sitesi içerik yönetim platformları, koda dokunmak zorunda kalmadan Google Analytics Kimliğini ekleyebileceğiniz bir alan içerir. WordPress’te çalışan bir site için ücretsiz bir şekilde WordPress Google Analytics eklentisi yükleyebilirsiniz.
Son olarak, Analytics’i yüklemek için Google Tag Manager’ı kullanabilirsiniz. Tag Manager kodu, sizin tarafınızdan veya bir geliştirici tarafından kodun yerleştirilmesi gereken alana kodu yerleştirildikten sonra, Google Analytics’i ayrı ayrı veya tek bir arayüz üzerinden kullanarak hedef ve etkinlik izleme gibi özelliklerini özelleştirebilirsiniz.
Trafiği Doğrulama
İzleme kodu yerleştirildikten sonra, Google Analytics’in gerçekten siteden trafik çektiğinden ve gösterdiğinden emin olmanız gerekmektedir. Bunu kontrol etmek için siteyi kendi tarayıcınızdan ziyaret edin ve Analytics’in Gerçek Zamanlı bölümüne gidin. Kod düzgün şekilde uygulanırsa, burada görünen alanda ziyaret edenleri görürsünüz.
Ekip Üyeleriyle Erişim Paylaşma
Bir Google Analytics hesabı oluşturduktan sonra, erişime ihtiyaç duyan herkesin verileri görebildiğinden emin olmak istersiniz. Bir ajans için çalışıyorsanız, SEO uzmanları, PPC uzmanları ve hesap yöneticileri gibi ekip üyelerinin hepsinin hesaba erişmesi gerekebilir. Müşteri olarak ise hem bir pazarlama yöneticisi hem de üst düzey yöneticiler verileri görüntülemek isteyebilir.
Hesap erişimini paylaşmak için Analytics’in Yönetici bölümüne gidin ve hesap, mülk veya görünüm düzeyinde Kullanıcı Yönetimi (User management)’ni seçin.
Bir hesapta yer alan tüm mülklere erişimi paylaşıyorsanız account level butonunu kullanın. Tek bir mülke veya görünüme erişimi paylaşıyorsanız (belki bölgeye göre birden fazla web sitesi vardır ve bazı kişilerin yalnızca kendi bölgelerine erişmesi gerekir), bu kategoriler için ilgili seçenekleri kullanın.
Bu arayüze girdikten sonra, eklemek istediğiniz kişinin e-posta adresini girebilirsiniz. Bunun Google hesabına ait bir mail adresi olması gerektiğini unutmayın.
Kişinin hesapta neler yapabilmesi gerektiğine bağlı olarak erişim düzeyleri arasından seçim yapın. Bir stajyerle erişimi paylaşıyorsanız, büyük olasılıkla sadece verilere bakmaları gerekir ve düzenleme için erişmeleri gerekmez, bu nedenle “Oku ve Analiz Et” erişimi yeterli olacaktır. “Düzenle” düzeyinde erişim, bir PPC yöneticisinin hedef takibi ayarlamasına ve bir hesabı AdWords ile ilişkilendirmesine olanak tanır. “Kullanıcıları Yönet” erişimi, yalnızca erişimi paylaşma veya alma yetkisiyle güvendiğiniz kişilere verilmelidir.
Dönüşüm İzlemeyi Kurma
Google Analytics varsayılan olarak, sitenizi kaç kişinin ziyaret ettiğini, orada ne kadar zaman harcadıklarını ve hangi sayfaları görüntülediklerini izler. Ancak, varsayılan olarak, doğrudan işletme performansıyla ilgili işlemleri görmezsiniz. Ürün satışlarını veya olası satış formu gönderilerini izlemek için dönüşüm izlemenin ayarlanması gerekir. Google Analytics Hedefleri, işletme ile ilişkili işlemleri izlemenize ve çeşitli kampanyalar için yatırım getirisinin ölçülmesine yardımcı olacaktır.
Siteniz bir form gönderildikten veya satın alındıktan sonra bir “Teşekkür Ederiz” sayfasına yönlendiriyor ise, söz konusu sayfanın URL’sini kopyalayın ve bu URL’ye yapılan ziyaretleri dönüşüm olarak izlemek için Goal setup arayüzünü kullanarak hangi dönüşümleri izlemek istediğinizi işaretleyiniz.
Sonuç olarak düzgün yapılandırılmış bir Google Analytics kurulumu, kullanıcıların markanızla çevrimiçi olarak nasıl etkileşime girdiği ile ilgili ayrıntılı bir resim elde etmenizi sağlar. Web sitesine sahip fakat kodlama bilgisi çok az olan veya hiç olmayanlar için kurulum sürecini nispeten basitleştirmek adına bu yazıda kurulumu basit adımlarla anlattık. Henüz sitenize Google Analytics kurulu değilse, hemen başlayın! Bir hesap oluşturun ve ziyaretçilerin nereden geldiğini izlemeye başlayın. Sonrasında dijital pazarlama stratejiniz hakkında daha bilinçli, daha etkili kararlar almak için kullanıcı davranışlarını, ilgi alanlarını ve eylemleri analiz edebilirsiniz bu verileri kullanarak daha iyi bir pazarlama stratejisi oluşturabilirsiniz.
Bir yanıt yazın