Favicon, tarayıcı sekmelerinde, yer işareti listelerinde, arama geçmişinde, arama ağı reklamlarında ve hatta arama sonuçlarında markanızı temsil eden küçük bir grafik parçasıdır. Faviconun SEO’da önemli bir rolü var mı, mobil cihazlar açısından favicon’un önemi ve bir favicon oluşturmanıza yardımcı olmak için kullanılan çeşitli araçlar hakkında konuşacağız.
Favicon nedir?
Faviconun ne olduğunu bilmeyenler için: favicon genellikle, markanın ilk harfi, logosu veya işletme türünü temsil eden genel bir resim içeren 16 × 16 piksel küçük simgelerdir. Bu dosyalar favicon.ico adlı bir dosya formatındadır ve web sitesinin kök dizinine yerleştirilir.
Favicon ilk olarak Microsoft tarafından Mart 1999’da tanıtıldı. Site bölümüne yerleştirilen kodun rel öğesinde ‘kısayol simgesi’ olarak tanımlandı. Aralık 1999’da favicon, World Wide Web Konsorsiyumu (W3C) tarafından Köprü Metni Biçimlendirme Dili (HTML) önerisiyle standardize edildi.
Önceleri yalnızca yer imi eklenmiş URL’ler için gösterilmek üzere tasarlanmıştır. Ancak, bu günlerde faviconların görüntülendiği birçok örnek vardır. Faviconlar çeşitli şekillerde markalama ve kullanılabilirlik için son derece faydalıdırlar. Google, faviconları doğrudan arama sonuçlarına dahil etti ve sayfanın arama metinlerinde breadcrumb yapısının yanında yer işareti olarak göstermeye başladı. Google, faviconu yalnızca mobil arama sonuçlarında gösteriyor.
Bir tarayıcıda hemen hemen tüm tarayıcıların yaptığı sekmeli bir arayüz varsa, web sitesi başlığının hemen yanında bir sık kullanılan simgesi gösterilir.
Ayrıca, tarayıcınızdaki yer imlerine eklenmiş URL’ler listesinde de görünürler. Google Chrome’un geçmiş bölümüne göz atarken, belirli bir bağlantıyı bulmayı kolaylaştıran tek şey renkli küçük favicondur.
Bing, arama sonuçlarında favicon kullanımını test ediyor. Google eskiden Google reklamlarında favicon gösterirdi, fakat artık göstermiyor. Ancak, Google Ads, faviconları gelecekte yeni reklam biçimlerine geri getirmeye çalıştığını bildiriyor. Web sitenizde unutulması kolay olmayan bir favicon varsa, sitenizdeki bu çok küçük grafik parçasıyla markalaşmayı başarabilirsiniz. Web Sitenide, bir favicona sahip olmak siteniz için oldukça önemlidir.
Favicon Kullanımı
Marka bilinirliği
Favicon, sitenizin küçük kimliği gibidir. Giriş paragrafında belirtildiği gibi, kullanıcıların birden çok URL’ye göz atarken sitenizi hatırlamalarına yardımcı olur. Öyleyse, geçmişe göz atma, arama motorlarındaki arama sonuçları veya tarayıcınızda yer imlerine eklenmiş siteler listesi olsun, favicon kullanıcının web sitenizi kolayca tanımasına ve sitenize erişmesine yardımcı olur. Bunun nedeni, grafiklerin metinden çok daha iyi algılanmasıdır.
Marka bilinirliği oluşturmak, genel olarak sadece dijital pazarlama için değil, SEO için de çok önemlidir. Örneğin, bir ilaç firması için SEO yapıyorsanız, bir web sitesinin faviconu arama yapanların arama sonuçlarında bu web sitesini tanımasına yardımcı olabileceğini değerlendirebilirsiniz.
Site Güvenilirliği
Sitenizde favicon yoksa, web tarayıcısı web sitenizi rastgele görüntüler. Daha da kötüsü, Web siteniz bir rakip sitenin yanında görüntülenirse, site güvenilirliğinizi kaybedebilirsiniz. Kullanıcılar, web sitenizi ne kadar profesyonel olarak oluşturduğunuza bağlı olarak verilen hizmetleri değerlendirme eğilimindedir. Favicona sahip olmama gibi küçük bir ihmal yüzünden kolayca güvenilirliğini yitirir.
Web Siteniz Daha Kolay Bulunur
Örneğin, site ziyaretçiniz sitenizi ilk kez ziyaret ettiklerinde acele ediyor ve yeniden ziyaret için sayfaya işaret koymayı seçiyor. insanların görsellere metinden daha iyi tepki verdikleri bilinen bir gerçektir. Nihayet sitenizi tekrar ziyaret etmeye karar verdiklerini ve bunun için sayfanıza koydukları işareti kullandığını varsayalım. Google simgesi gibi tanınabilir bir faviconunuz varsa ziyaretçilerin sizi bulması çok daha kolay olur.
Kullanıcının Zamanından Tasarruf Sağlar
favicon, yer işaretlerinden, geçmişten ve bir tarayıcının hızlı tanımlama için favicon’u yerleştirdiği diğer yerlerden bir web sitesini tanımlamak için kullanıcılara zaman kazandırır. Ortalama bir kullanıcı için hayatı kolaylaştırır.
SEO için favicon
SEO için bir favicon sahip olmanın herhangi bir faydası var mı?
Eğer web sitenizin favicona sahip olmasının SEO için faydaları olduğunu düşünüyorsanız, kelimenin tam anlamıyla doğru. favicona sahip olmanın doğrudan SEO veya sıralamaya etkisi yoktur. Ancak, web sitenize dolaylı faydaları vardır:
Sitenin Kullanılabilirliği artar : Bir sitenin kullanılabilirliği, daha yüksek arama motoru sıralamasıyla ilişkilidir. Dolayısıyla, tarayıcı sekmelerinde, yer işaretlerinde, geçmiş arşivlerinde ve benzeri web sitenizin başlığının yanında bir favicon varsa, kullanıcının zaman kazanmasına, web sitenizi zorluk çekmeden tanımasına ve göz atmasına yardımcı olmasının, SEO açısından küçük ama kayda değer bir rolü olabilir.
Faviconun SEO’yu doğrudan etkilemediği biliniyor. Bununla birlikte, SEO’yu etkilesin ya da etkilemesin, kesinlikle web sitenizin marka bilinirliğini ve kullanılabilirliğini olumlu yönde etkileyecektir bu da dolaylı olarak SEO’ya katkı sağlayacaktır.
Web siteniz için bir faviconu nasıl oluşturabilirsiniz?
Birkaç dakika içinde web siteniz için bir Favicon simgesi oluşturmanıza yardımcı olacak birçok araç seçeneği vardır. Tüm bu araçları ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Dynamic Drive Favicon Generator
Bu web sitesi .ico, .png ve .gif biçimi simgeleri oluşturmanıza olanak tanır. Bu aracı kullanarak simgelerinize saydamlık ekleyebilirsiniz (yalnızca .gif ve .pnf biçimleri). Site ayrıca web sitenizin faviconu için animasyonlu gif simgeleri istiyorsanız oldukça kullanışlı. Animasyonlu gif oluşturma gibi ek ücretsiz araçlar sunuyor.
Real Favicon Generator
Real favicon generator, masaüstü ve Mac tarayıcıları, iPhone / iPad, Android cihazlar, Windows 8 tabletler ve daha fazlası için favicon oluşturmanıza olanak tanır. Araç, çok çeşitli tarayıcı uyumlu faviconlar sunar ve bu araçtan oluşturulan simgelerin test edilmiş sürümlerinin bulabilirsiniz. Araç sadece bu özellikleri değil, aynı zamanda mevcut faviconunuz hakkında ücretsiz bir rapor da sunar. Mevcut simgenizin çeşitli cihazlarda ve tarayıcılarda ne kadar uyumlu olduğunu görebilirsiniz.
İşte size çeşitli özelleştirme seçenekleri sunan hızlı çevrimiçi favicon oluşturabileceğiniz araçlar. Bu Araçlar ayrıca alfa saydamlığını da destekler. Site aynı zamanda birçok başka araç da sunmaktadır, ancak bunlar favicon üretimi ile ilgili değildir. Aşağıda, favicon oluşturmak için çevrimiçi olarak kullanılabilen bazı siteler listelenmiştir.
- Favicon.cc
- Favicon from pics
- Favicon Generator
- ProDraw
- Iconifier
- Favikon
- ConvertIcon
Faviconlar, site tasarımınızın, markanızın ve kullanılabilirliğin küçük bir parçası olsa da, bir siteyi başarılı kılan bu küçük ayrıntılardır. Siteniz için henüz bir favicon oluşturmadıysanız bir an önce denemenizi öneririm. Umarım bu yazı size hızla büyüyen teknolojilerle web sitenizi güncel tutmanıza yardımcı olacak bazı yararlı bilgiler vermiştir.
Bir yanıt yazın