Sitenizin arama sonuçlarında ilk sırada çıkmasını mı istiyorsunuz? Bunun için temel düzeyde de olsa arama motoru optimizasyonu hakkında bilgi sahibi olmanız gerekir. Sitenizin yapacağınız teknik SEO düzenlemeleri, arama motorları ile başarılı bir iletişim kurmak için oldukça önem taşıyor. Ancak maalesef pek çok site yöneticisi teknik SEO konusunda sorun yaşıyor. Teknik SEO konusunda yetersiz bilgi sahibi olmak doğal olarak hataları da beraberinde getiriyor. Sıkça tekrarlanan teknik SEO hataları ve bu hatalardan uzak durmak için dikkat edilmesi gerekenleri ele alacağımız bu yazıda kendi sitenizde çok işinize yarayacak ipuçları bulacaksınız.
Teknik SEO Nedir?
Başarılı bir SEO için temel olarak odaklanmanız gereken iki alan vardır: Site içi SEO ve site dışı SEO. Site dışı SEO genel olarak backlink çalışmaları ve yine backlinkle alakalı olarak sosyal medya entegrasyonunu içerirken site içi SEO, içerik ve teknik SEO düzenlemelerini kapsamaktadır. Kaliteli içerik SEO için
Teknik SEO sitenizi tarama ve indeksleme aşamalarına hazırlama sürecini kapsar. Doğru teknik SEO düzenlemeleri ile arama motorlarının sorunsuzca sitenize ulaşmasını, sayfalarınız taramasını, anlamlandırmasını ve indekslemesini sağlayabilirsiniz. Ancak hatalı düzenlemeler de aynı şekilde sitenizin arama motorlarında görünürlüğünün azalmasına, hatta sayfalarınızın indekslenmemesine neden olacaktır.
Uzak Durulması Gereken Teknik SEO Hataları
Sitenizde kapsamlı bir SEO analizi yaparsanız düzeltilmesi gereken eksikleri ve hataları görebilirsiniz. Site analizinizi gerçekleştirirken unutmayın ki hiçbir site mükemmel değildir ve daim geliştirebileceğiniz bir şeyler olacaktır. Bazı hatalar oldukça sık tekrarlanır ve hemen hemen her sitede bu hatalarla karşılaşmak mümkündür. İşte sitenizi analiz ederken öncelikli olarak kontrol etmeniz gereken ve site yöneticileri tarafından en çok tekrarlanan teknik SEO hataları:
1. Kopya İçerik Sorunları
Google tanımına göre kopya içerik domainler arası tamamen veya büyük ölçüde benzerlik gösteren içerik parçalarıdır. Kopya içerik bilinçli olarak başka bir siteden aldığınız içeriği kendi içeriğiniz olarak yayınlamanız sonucu oluşabileceği gibi konuya teknik açıdan bakıldığında kendi siteniz içinde aynı sayfanın birden fazla kez bulunması da kopya içerik olarak değerlendirilir. Elbette Google kendi içeriğinizi kopyaladığınız için sizi cezalandırmaz. Ancak bir sayfanın birden fazla kopyasının bulunması arama motorlarının kafasını karıştırır. Hangi sayfanın öncelikli olması gerektiğine karar veremeyen arama motorları, bu sayfaları kendi içinde rekabete sokuyor. Bunun yanı sıra, bütün arama motorlarının amacı internet ağını kullanıcılar için daha iyi bir hale getirmek olduğundan kaliteli ve benzersiz içerik her zaman son derece değerlidir.
2. Title Tag Sorunları
Arama motorları bir sayfanın ne hakkında olduğunu anlayabilmek için sayfa başlıklarını kullanır. Arama listelerinin başında yer alan title (başlık) tagleri, kullanıcıların da linkinizi takip edip etmeyeceğine karar vermesine yardımcı olur. Sayfanın en önemli SEO unsuru olan title tagler doğru optimize edildiğinde sıralamalarınızı ciddi anlamda pozitif etkileme gücüne sahiptir.
Meta title etiketleri ile ilgil en çok karşılaşılan teknik SEO hataları:
- Yinelenen title tagleri
- Aşırı uzun title tagler
- Eksik title tagler
- Çok kısa title tagler
Daha önce de belirttiğimiz gibi Google kullanıcılarına daima benzersiz ve özgün içerikler sunmayı hedefliyor. Ancak eksik veya yinelenen başlık etiketleri kullanıcılara ve arama motorlarına ilgili sayfa hakkında alakalı içerik sunulamamasına neden oluyor.
Title taglerin uzunluğu da arama sonuçlarındaki görünürlüğünüzde önemli etkiye sahip. Kullanılan cihaza göre değişmekle birlikte Google başlıklarda maksimum 70 karaktere kadar gösterim sağlıyor. Bu nedenle sizi diğer sonuçların üzerine çıkarabilecek başlıkları gereğinden uzun tutmamakta fayda var.
3. Meta Açıklamalar
Arama sonuçlarında, listelenen sayfa linkinizle beraber sayfanız hakkında kullanıcılara kısaca bilgi vermeniz için meta açıklamalar (meta descriptions) kullanılır. Meta açıklamalar sayesinde kullanıcılar sitenizi ziyaret etmek isteyip istemediğine karar verir. Meta açıklamalar sayfa sıralamalarını doğrudan etkilemese de meta açıklamanın sayfa içeriğiyle yakından alakalı olması sayfa tıkama oranlarını etkilediği için önemlidir.
Meta açıklamalar ile ilgili en sık karşılaşılan sorunlar yinelenen meta açıklamalar ve meta açıklamaların bulunmamasıdır.
4. Eksik Alt Tagler ve Bozuk Resimler
Görseller artık içerik pazarlama vazgeçilmezi olarak kabul ediliyor. Websitelerinde de özellikle resim kullanımı son derece yaygın. Ancak bazı durumlarda resimler SEO için ciddi sorun oluşturabiliyor.
Görsel optimizasyonunun ilk şartı sayfalarınızda yer alan resimlerin alt taglerinin asla boş bırakılmaması ve anlamlı bir şekilde doldurulması. Arama motorları artık oldukça akıllanmış olsalar bile hala resim içerikleri hakkında yeterince anlamlı bilgi elde edemiyorlar. Bu noktada alt tagler, arama motorlarına resim içeriklerinin ne hakkında olduğunu belirtmek için önem verilmesi gereken bir nokta. Resimlerin metin formatında açıklamaları şeklinde de düşünebileceğiniz alt tagler, arama motorlarının resim içeriklerini kategorize edebilmesini sağlıyor. Bu nedenle alt taglerinizin SEO uyumlu anahtar kelimeler içermesine dikkat etmelisiniz.
Alt tagler arama motorlarına yardımcı olmasının yanı sıra ekran okuyucu kullanan kişiler için de resim içeriklerini açıklayıcı olması açısından faydalıdır. Kullanıcı deneyimine oldukça önem veren arama motorları için alt tagleri bulunmayan resimler içeren bir sayfanın kullanıcı için değer sağlayan bir sayfa olarak değerlendirilmesi, doğal olarak, pek mümkün değil.
Eksik alt taglerle birlikte gözden kaçmaması gereken bir diğer konu da bozuk resimler. Özellikle kırık linklerin oluşmasına neden olan bozuk resimler, kullanıcılar ve arama motorları için adeta bir çıkmaz sokaktır. Kullanıcı deneyimini de olumsuz etkilediği için de arama motorlarının sitenizin sıralamasını düşürmesine neden olacaktır.
5. Düşük Metin – HTML Oranı
Sitenizde back-end kodları ile kullanıcının karşılaştığı metin oranının düşük olması arama motorlarının sıralamanızı düşürmesine ya da hiçbir zaman üst sıralara çıkarmamasına neden olabilir. Bunun için alt limit olarak kendinize %20 oranını belirleyebilirsiniz. Metin – kod oranının çok düşük olması bazı gözden geçirmeniz gereken başka SEO sorunlarının olduğunu da gösterebilir. Bu sorunlardan bazıları şunlardır:
- Geçersiz kodlar, yoğun Javascript ve flash kodları, satır içi CSS kullanımı gibi kötü kodlama sorunları
- Sayfada arama motorlarının direkt olarak spam değerlendirmesi yaptığı gizli metinler bulunması
- Fazla kod ve script kullanımına bağlı olarak site yavaşlamaları
6. H1 Tag Sorunları
Tıpkı title tagleri gibi H1 etiketleri de SEO’nun en önemli parçalarından biri. Sayfanın en önemli ögesi olarak değerlendirilen H1 etiketleri ile ilgili dikkat edilmesi gereken en önemli nokta her bir sayfada yalnızca bir tane bulunması ve ana içerik başlığı için kullanılması.
H1 başlığı ile ilgili en sık karşılaşılan sorun bir sayfada birden fazla bulunması. Eksik H1 etiketleri ile birlikte title ve H1 başlıklarında aynı bilgilerin yer alması da önemli sorunlardan. Sayfanın <head> alanında <title> elementi ile belirtilen sayfa başlığı ile <h1> elementi ile belirtilen ana içerik başlığının uyumlu olması SEO açısından elbette doğru bir kullanım şekli. Ancak her iki başlıkta birebir aynı ifadenin yer alması çoğu kişinin gözünden kaçan ve sıkça yapılan teknik SEO hataları arasında.
7. Kırık Linkler
Kırık linkler site içi SEO için son derece büyük bir problem. Ancak burada tabii ki siteniz büyüdükçe ortaya çıkan birkaç kırık linkten bahsetmiyoruz. Eğer optimize edilmiş bir 404 sayfanız varsa bu hiç sorun olmayacaktır. Ancak kırık linklerinizin sayısı çok fazlaysa ortada bir sorun var demektir.
Kırık linklerin siteniz için sorun oluşturmasının sebepleri arasında;
- Kullanıcıların aradığı bilgiye ulaşamaması,
- Site trafiğinin düşmesine neden olması,
- Kullanıcıların sitenizin düşük kaliteli olarak algılaması yer almaktadır.
Bu sorunların yanı sıra kırık linkler tarama bütçenizin de boşa harcanmasına neden olur. Arama motoru botları sitenizi her ziyaret edişinde belirli sayıda sayfayı tarar. Eğer bu sayfalarda çok fazla kırık link varsa sitenizde harcadıkları zaman boşa gitmiş, asıl taranması gereken linkler taranmamış olacaktır. Bu da doğrudan sayfalarınızın indekslenmemesi anlamına gelmektedir.
Site dışına verdiğiniz linklerin kırık olması da otoritenize zarar vereceğinden dikkat edilmesi ve düzeltilmesi gereken ciddi bir sorundur.
8. Aşırı İç Linkleme
Sitenizde dikkat etmeniz gereken teknik SEO sorunları arasında aşırı iç linkleme de yer almaktadır. Google bir süre önce iç linkleme sayısına getirmiş olduğu limiti kaldırsa da başarılı bir SEO, alakalı ve yüksek kaliteli doğal link profili gerektirdiği için yine de aşırı iç linklemeden kaçınmalısınız. Çok fazla aşırı iç linkleme sayfalarınızın değerinin düşmesine ve trafiğinizin büyük çoğunluğunun gitmesine neden olabilir. Ancak, eğer bu linkler gerçekten gerekli ve faydalı ise sıralamalarınıza olumlu etki edecektir. Bu noktada kendinize sormanız gereken soru şudur: Bu link gerçekten ziyaretçilerim için fayda sağlayacak mı? Eğer cevabınız evetse gönül rahatlığıyla iç linkleme yapabilirsiniz.
9. Geçici Yönlendirmeler
Yönlendirmeler arama motorlarına sayfalarınızın taşındığını söylemek için mükemmel bir yoldur. Bu sayede link değerinden ve sayfa otoritenizden hiçbir şey kaybetmezsiniz. Ancak yönlendirme yaparken ayırt etmeniz gereken çok önemli bir nokta mevcut. Bir yönlendirme yapacağınız zaman kalıcı (301) ve geçici (302) yönlendirmelerden hangisini yapmanız gerektiğine doğru karar vermelisiniz.
302 yönlendirmeler yönlendirme yapmış olduğunuz sayfayı dikkate almaksızın arama motorlarının süresi geçmiş bir sayfayı indekslemeye devam etmesine neden olur. Bu yüzden, eğer sayfanızı kalıcı olarak taşıdıysanız kalıcı yönlendirme (301 redirect) yapmanız gerekir. Pek çok site yöneticisi iki yönlendirme arasındaki farkı göz ardı ederek hatalı yönlendirmeler yapmakta, bu da doğal olarak trafik kaybına neden olmaktadır. Google bir süre sonra bu hatayı fark edip geçici yönlendirmenizi kalıcı hale getirecektir. Ancak geçen sürede kaybedilen trafiği telafi etmek zamanınızı alacağından süreci kontrol altında tutmak yararınıza olacaktır.
10. Hatalı Dil Bildirimleri
Eğer sayfalarınız birden fazla dide görüntülenebiliyorsa hatalı dil bildirimlerinde bulunmak veya hiçbir dil bildiriminde bulunmamak trafik kaybına neden olacaktır. Arama sonuçlarında da düşük sıralarda listelenmenize neden olabilecek bu sorun en çok gözden kaçan teknik SEO hataları arasındadır.
Dil bildirimini doğru yapmak size şunları kazandırır:
- Tarayıcılara içeriğinizin hangi dilde olduğunu bildirir.
- Text-to-speech çeviricilerin içeriğinizi doğru lehçe ile okumasını sağlar.
- Konum belirleme ve uluslararası SEO’ya yardımcı olur.
11. Düşük Kelime Sayısı
Aslında kelime sayısı karmaşık bir SEO ölçütüdür çünkü aslında bir sayfa için minimum kelime sayısı diye bir limit belirlemek mümkün değildir. Diğer yandan Google daha uzun ve ayrıntılı içerikleri kalite sinyali olarak algıladığı için üst sıraya taşımaktadır. Tabii ki burada içeriğin uzunluğunu artırmak için laf kalabalığı yapmaktan da uzak durmak gerekmektedir. İçeriğinizin değerini artırmak ve okuyucuların konuyu daha iyi anlamasına yardımcı olmak amacıyla yapacağınız her türlü çalışma kullanıcılardan olduğu kadar arama motorlarından da takdir toplayacaktır. Binlerce kelime ile anlatacağınız bir konunun daha kolay anlaşılabilmesi için hazırlayacağınız bir infografik, hiç kimseye “Neden bu sayfada kelime sayısı çok az?” gibi bir soru sordurmayacaktır.
12. Site Haritası Sorunları
Site haritasını sitenizin kalbi olarak kabul etmek mümkün. Sitenizde yer alan tüm URL’leri barındırması gereken bu harita arama motoru botlarının sayfalarınız arasında gezinmesini kolaylaştırır. Daha sağlıklı bir tarama işlemi yapılmasına yardımcı olan site haritası, sayfalarınızın indekslenme sürecini de hızlandırır.
Site haritaları ile ilgili sıkça yapılan teknik SEO hataları şu şekildedir:
- sitemap.xml dosyasındaki format hataları
- Site haritasında yanlış sayfaların yer alması
- Bir site haritasının bulunmaması
- Site haritasının robots.txt dosyasında belirtilmemesi
13. robots.txt Sorunları
Site haritasındaki mantıkla benzer olarak, arama motoru botlarının taramasını / indekslemesini istediğiniz veya istemediğiniz dizinlerin belirtilmesi için kullanılır. robots.txt dosyasındaki hatalar indekslenme sorunları yaşamanıza neden olur. İndekslenmesini istemediğiniz dosyaları doğru bir şekilde belirtmezseniz bu sayfalar botlar tarafından taranır ve asıl taranması gereken sayfalar göz ardı edilmiş olur. Aynı şekilde taranmasını istediğiniz dosyaları engellerseniz arama sonuçlarında sayfalarınız listelenemez.
Robots.txt dosyası ile ilgili en çok karşılaşılan teknik SEO hataları:
- robots.txt dosyasının bulunmaması
- robots.txt dosyasındaki format hataları
- Yanlış dizinlerin engellenmesi
- Taranması istenmeyen dizinler için tarama izni verilmesi
teşekkürler bilgi için