X

WordPress SEO Stratejileri

Yeni bir web sitesi oluştururken alacağınız ilk kararlardan biri, hangi içerik yönetim sisteminin kullanılacağını belirlemektir. Birkaç tane çok iyi içerik yönetim sistemi vardır, fakat özellikle bir tanesi hepsinden çok daha yaygındır. Proje, bütçe ya da teknik deneyim ne kadar olursa olsun tüm içerik yönetim sistemlerine fark atar. Bu platform, WordPress’ten başkası değildir. 

Güncel olarak, 74 milyon web sitesi WordPress’e bağlıdır. Bu web siteleri arasında CNN, Samsung, eBay, LinkedIN Official, Mercedes Benz Türkiye, Gitti Gidiyor Blog, Webrazzi gibi oldukça ünlü markalar bulunuyor. WordPress, 2003 yılında kullanılmaya başlandığı ilk günden beri sıçrayışını sürdürüyor ve şimdi artık büyük markalar WordPress’in pazardaki gerçek değerini görmeye başlıyor.

Peki WordPress SEO stratejileri için iyi bir platform mudur? Elbette evet! WordPress nispeten sezgisel bir kullanıcı deneyimi sunar, böylece herkes için temel SEO seviyesinde en iyi uygulamaları üzerinde çalışmayı kolaylaştırır. Bu yazımızda sizlere WordPress SEO stratejileri hakkında bilgi vereceğiz.

WordPress.org ile WordPress.com’u Kullanmak

WordPress, web sitenizi oluşturmak ve yönetmek için iki farklı platform sunmaktadır. WordPress.com, hosting içerir ve hizmet şartlarına uyduğunuz sürece ücretsiz kullanabilirsiniz. WordPress.org ise, daha gelişmiş kullanıcılar için ideal olan açık kaynak kodlu, self hosted özellikli bir yayın platformudur.

Burada temel fark, WordPress.com’da temalarınızı, widget’larınızı ve eklentilerini tamamen özelleştirebilme yetersizliğidir. Buna ek olarak, WordPress.com’un sınırlı depolama alanı vardır ve hiçbir FTP erişimi yoktur. Bu arada yanlış anlaşılmasın, WordPress.com küçük bloglar ve hobi amaçlı kurulan web siteleri için harika bir çözümdür. Fakat işinizde SEO’yu önemsiyorsanız, Muhtemelen WordPress.com’un sunduklarından biraz daha fazlasının kontrolünü isteyeceksiniz.

Öte yandan, WordPress.org, web sitenizle ilgili tüm kontrolün sizde olduğu bir içerik yönetim sistemidir. WordPress.org, WordPress’in sadeliğini alıp, onu açık kaynaklı yazılım olarak kullanıma açar. WordPress.org’u kullanmanın tek yolu, web hosting ayarlarını yapmanız, kendi yedeklemelerinizi ve rutin bakımınızı yapmanız gerektiğidir. Tüm bu bakımları yapmaya hazırsanız, WordPress.org’u kullanarak çok daha fazla seçeneğe erişmiş olacaksınız.

Ayrıca, lütfen bu yazıdaki WordPress SEO stratejileri için önerilerin çoğunun WordPress.org ile ilgili olduğunu unutmayın.

Permalinks Yapısını Düzenlemek

Web sitenizin permalink yapısı, sayfanızın URL’lerinin kullanıcıların tarayıcı çubuğunda göründüğü biçime atıfta bulunur. URL yapınızı olabildiğince net ve kısa tutmanız, iyi bir uygulama olacaktır. Yalnızca kullanıcı deneyimi için değil ayrıca arama motoru crawl sisteminin URL’yi uygun bir biçimde indexlenmesi için bunu yapmanız gerekir. SEO uzmanlarına göre, en SEO dostu permalink yapısı ya /% gönderiadı% veya /% kategori% /% gönderiadı% / olacaktır.

Örneğin, mavi ayakkabılar ile ilgili bir sayfaya şöyle bir URL gelmesini istemezsiniz:

http://www.website.com/?p=N/.

Bunun yerine, URL şöyle bir şeye benzemelidir:

http://www.website.com/mavi-ayakkabılar

Ya da kategori adını içerecek biçimde bir yapı tercih edebilirsiniz:

http://www.website.com/products/mavi-ayakkabılar

Bir çok başlık etiketi, anahtar kelimeler ile zenginleştiren URL’ler, arama motoru sıralamasını etkileyebilir. Ayrıca, kullanıcıya sayfanın ne hakkında olduğunu söylerler. WordPress gösterge tablonuza giderek varsayılan permalink ayarlarınızı değiştirebilirsiniz. Ayarlar > Permalinks > Gönderi İsmi adımlarını izleyebilirsiniz. Çoğu durumda, bu mevcut sitelerde de işe yarar.

Varolan URL’lerinizi farklı bir biçimde kullanırsanız, WordPress otomatik olarak .htaccess dosyanızı yeniden yazacaktır. Bunu yapamazsanız, .htaccess dosyanızı manuel olarak güncellemenizi öneren bir mesaj görürsünüz.

Search Console Üzerinden Tercih Edilmiş Domain Seçmek

Google Web Yöneticisi Araçları kontrol panelinizde, sağ üst köşedeki dişli çark simgesini tıklayıp “Site Ayarları” nı tıklayarak tercih ettiğiniz domain ayarlarını düzenleyebilirsiniz. ‘Tercih Edilmiş Domain’ bölümünü göreceksiniz, buradan seçiminizi yapabilirsiniz. Burada, tercih ettiğiniz domain adı, Google’ın ve diğer büyük arama motorlarının siteyi taramak ve dizinlemek için kullandığı URL olacaktır.

Her ne kadar WordPress, tercih edilmiş domain’e trafiği yeniden yönlendirme ayarına sahipse de, 302 yönlendirmesini ya da geçici yönlendirmeyi kullanır. Böylece Google’a, URL’nin her iki sürümünü de dizine eklemesini söyler. Aynı site ve içeriğin iki farklı versiyonu karmaşık arama motorları tarafından ve hatta kullanıcılar tarafından taranabilir. Arama motorları, webmasterların “kalıcı” yönlendirmeleri diğer bir deyişle bir URL‘yi sürekli hareket ettirirken yönlendiren 301 kullanmasını tercih eder. Bunu, .htaccess dosyanıza aşağıdaki kodu ekleyerek WordPress blogunuzda yapabilirsiniz.

# Begin 301

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.[your-website]\.com [NC]

RewriteRule ^(.*)$ http://www.[your-website].com/$1 [L,R=301]

# BEGIN WordPress

<IfModule mod_rewrite.c>

RewriteEngine On

RewriteBase /

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d

RewriteRule . /index.php [L]

</IfModule>

# END WordPress

Bazı temalar ve eklentiler .htaccess dosyanızı WordPress kontrol panelinden doğrudan düzenlemenizi sağlar. Bununla birlikte, temanızın bu özelliği yoksa, dosyaya FTP yoluyla erişmeniz gerekecektir.

Bazı hosting sağlayıcıları, web sitesi kontrol panelinde yerleşik FTP dosya yöneticiliğine sahiptir. Alternatif olarak, düzenlemelerinizi yapmak için FileZilla gibi bir FTP istemcisini kullanabilirsiniz.

Google Authorship Uygulamasını Kullanmak

WordPress sitenizde bir blog çalıştırıyorsanız ve hala Google Authorship‘i kurmadıysanız, potansiyel SEO değerinde çok fazla şey kaçırmışsınız demektir. Google Authorship, Google’ın yazara göre içeriğini düzenleme yoludur. Google Authorship uygulamasının en büyük yararı, doğru yaparsanız, yazarınızın resmini ve satır dizisini Google arama sonuçlarında yayınınızın yanında görebilirsiniz.

Araştırmalar göstermiştir ki, yazarın fotoğrafı ve yazar adı gibi zengin içerikler,  tıklama oranını % 150 oranında artırabilir. Sitenizi bir WordPress üzerinden kurmanın faydalarından biri, WordPress’te Authorship üzerinden uzantı olarak kolayca eklenmesidir. Yapılandırılmış veri test aracını kullanarak Authorship’in çalışmasını test edebilirsiniz. Sadece, Authorship aracını uygulamaya karar verirseniz, bunu sayfalarda değil yalnızca gönderileriniz için kullanın.

Örneğin, Yüzüklerin Efendisi kitabı üzerine bir inceleme yazısı yazarsanız, sayfa bir insana atfedilebilir olduğundan, Authorship eklemek mantıklı olacaktır. Aynı şey blog gönderileri için de geçerlidir. Bununla birlikte, “Şirketimiz Hakkında” veya “Hizmetlerimiz” gibi bir iş sayfalarında Authorship kullanmamanızı öneririz. SEO WordPress eklentilerini yapılandırırken bunu aklınızda bulundurun çünkü düzgün kurulmazlarsa sitenizdeki tüm sayfalara Authorship uygularlar.

SEO Dostu Temalar ve Eklentiler Kullanmak

Aslında WordPress, özellikle SEO için tasarlanmış yerleşik özelliklere sahiptir. WordPress ayrıca nispeten temiz bir kod tabanı kullandığı için bu durum sayfa yükleme süresini azaltmaya yardımcı olur. Site hızının SEO üzerinde herhangi bir doğrudan etkisi olduğunu artık herkes kabul ediyor, bu nedenle Time To First Byte (sunucunun ilk cevap süresi) ile sıralamalar arasında güçlü bir bağlantı vardır.

Google her zaman site hızına takıntılı olduğu için, sayfa yükleme süresi kaçınılmaz olarak giderek daha önemli bir arama sıralaması faktörü haline gelecektir. Bu nedenle webmasterların potansiyel olarak sıralamalarına zarar verebilecek belirli temaları ve eklentileri kullanırken çok dikkatli olmaları gerekir.

WordPress temaları ve eklentileri kullanırken yararlanabileceğiniz bir kaç SEO taktiği:

  • Duyarlı(Responsive) Tasarım: WordPress SEO stratejileri uygularken yapabileceğiniz en önemli şeylerden biri web sitenizi mobil cihazlara uygun hale getirmektir. Duyarlı tasarım, web sitesini daha geniş bir cihaz yelpazesi için optimize eder (örneğin; mobil, tablet vb).
  • Mikro Veri Desteği: Özellikle schema.org yönergelerini kullandığınızda, bu büyük bir artı sağlayacaktır. Web yöneticileri, Google, Bing ve Yahoo’nun içeriğinin anlamsal inceliklerini daha iyi kavramalarına yardımcı olmak için, şema işaretlemelerini kullanır. Büyük arama motorları, bu verileri arama sonuçlarını hassaslaştırmak, hedefi olan ve alakalı bir arama deneyimi sağlamak için kullanır. Şemayı destekleyen WordPress temaları ve eklentileri süreci düzene sokabilir ve bazı durumlarda herhangi bir manuel kodlama gereksinimini de ortadan kaldırabilir.
  • Eklenti Uyumluluğu: Bazı temalar belirli eklentileri desteklemez ve bazı eklentiler diğer eklentilerle iyi çalışmaz. Bu tür çakışmalar, site haritalarınız, robots.txt dosyaları ve .htaccess dosyaları, hatta h1 ve title gibi sayfa unsurlarınızı kopyalama gibi sorunlara neden olabilir.

Robots.txt Dosyasını Kullanarak Önemsiz Sayfaları Engellemek

Çoğu WordPress sitesi, arama motorlarının taramasını ve dizine eklenmesini istemeyebileceğiniz belirli sayfalar üretir. Genellikle bu sayfa türleri arşiv, etiket ve yönetici düzeyindeki sayfaları içerir. Kısaca, kullanıcılara yönelik olmayan veya kopya içerik olarak kabul edilebilecek sayfalar engellenmelidir.

Örneğin, her iletişim formu gönderdikten sonra yükleyen bir “Teşekkür Ederiz” sayfası olduğunu varsayalım. Bu sayfaya doğrudan trafik göndermek mantıklı olmayacaktır. Başka bir örnek vermek gerekirse, “mavi ayakkabılar” için bir etiket sayfasına sahip olabilirsiniz, aynı adı taşıyan bir kategori sayfası da olabilir. Bu sayfalardan her birinin içeriğinin az ya da çok özdeş olması nedeniyle, kopya içerik sorunlarıyla karşılaşabilirsiniz. Robots.txt dosyası bunun içindir. Google’ın ve diğer büyük arama motorlarının içeriği dizine eklememesini sağlamak için robots.txt dosyanıza belirli URL’ler ekleyebilirsiniz. Robots.txt dosyaları, WordPress sitelerini optimize ederken özellikle yararlıdır, çünkü WordPress varsayılan olarak gereksiz çok fazla sayfa oluşturmaya eğilimlidir.

Bu, robots.txt dosyanıza eklediğiniz kod satırı olup, tüm arama motorlarını engellemek istemektedir:

User-agent: *

Disallow: /[relative page url]

Ve yalnızca Googlebot’u engellemek için kullanacağınız kod budur:

User-agent: Googlebot

Disallow: /[relative page url]

Yoast Tarafından Oluşturulan WordPress Eklentisini Kullanmak

Bu yazıda bahsettiğimiz uygulamaları yaparken, hepsini bir arada bulunduran bir SEO eklentisi kullanarak işlemleri hızlandırabilirsiniz. Bir çok farklı SEO eklentisi mevcut olduğundan, hangi özelliklerin içerildiğini, kaç tane incelemeyi içerdiğini ve en önemlisi, eklentinin WordPress’in geçerli sürümüyle uyumlu olup olmadığını öğrenmek için her birini tek tek araştırmanızı öneririz. WordPress’in en popüler eklentilerinden biri ve SEO için bizim tavsiye ettiğimiz ise Yoast’ın WordPress SEO eklentisidir.

Bu eklenti, xml site haritalarını otomatik olarak oluşturmanıza, anahtar kelime yoğunluğuna yönelik gönderileri ve sayfaları analiz etmenize, meta verilerini düzenlemenize, kalıcı bağlantıları temizlemenize ve kapsamlı bir kodlama bilgisi olmadan robots.txt dosyalarınıza erişmenize izin verir. Kısacası YOAST SEO, WordPress SEO stratejileri uygulanırken işinizi oldukça kolaylaştıran bir seçenek olacaktır.

WordPress ile SEO’yu Kolay Hale Getirmek

Bir web sitesi oluştururken ve bakım yaparken göz önüne alınması gereken birkaç faktör var. En önemli faktörlerden biri, sitenizin arama motorlarında yerini almasını sağlamaktır. WordPress, birçok içerik yönetim sistemi seçeneğinden yalnızca biridir. Joomla, Drupal, Umbraco, Orchard ve çeşitli özel platformlarda mevcuttur. Bizim için, WordPress SEO stratejileri uygulamanın en pratik yolu olmuştur. Bu ipuçları, WordPress’in SEO avantajlarından yararlanabileceğiniz birçok yoldan sadece birkaçını temsil etmektedir.

İlişkili Sem Seo Yazıları