Search Engine Optimization (SEO) yani arama motoru optimizasyonu organik trafik çekmek isteyen web siteler için olmazsa olmaz bir konu. İnsanların sitenize ihtiyaç duyduğu kritik noktalarda web sitenizi düzgün bir şekilde konumlandırmanıza SEO yardımcı olur. Bu yazımızda sizlere siteniz için oldukça faydalı 8 Temel SEO önerisi veriyoruz.
Web Sitenizi Pastaya Benzetelim
Web sitenizi bir pastaya benzetecek olursak; Linkler ve sosyal medya paylaşımları pastanın keki, içerik, içeriğin yönetimi ve teknik kısımlar krema olur. Takdir edersiniz ki kremasız pasta tatsız olur. Web sitenizin sıralamalarına etki eden 8 temel SEO önerisinden belkide en önemlisi içerik kalitenizdir. Oluşturduğunuz kaliteli içerikleri ise backlink ve sosyal medya paylaşımları ile desteklemelisiniz.
Arama Motorları Ne İster?
Arama motorları, kullanıcıları aradıkları en alakalı içeriğe sahip olan web sitesine yönlendirerek, kullanıcının hedef noktasını onlara sunmak isterler.
Peki, alakalılık nasıl belirlenir?
- İçerik (Content): Kullanılan tema, kategori yapınızın gezilebilirliği ve sayfadaki metin ile belirlenir.
- Performans(Performance): Siteniz ne kadar hızlı çalıştığı ve düzgün bir şekilde çalışıp hata verme durumu ile belirlenir.
- Yetki(Authority): Siteniz link çıkışı yapabilmek için yeterli ve işe yarar içeriğe sahip olup olmadığı, diğer sitelerin web sitenizi referans olarak kullanması ya da mevcut içerikleri alıntılıyor olması ile belirlenir.
- Kullanıcı Deneyimi(User Experience): Sitenin nasıl göründüğü, sitede gezmenin kolay olup olmadığı ve hemen çıkma oranının (bounce rate) yüksek olup olmadığı ile belirlenir.
Arama Motorları Ne İstemez?
Arama motoru botlarının belli bir miktarda veri saklama alanı vardır, bu nedenle uygun olmayan taktikler kullanılırsa ve arama motorları kandırılmaya çalışılırsa, uzun vadede bu davranışları yapanlara zarar verme ihtimali yüksektir. Arama motorlarının istemediği öğeler şunlardır:
- Anahtar Kelime Yüklenmesi (Keyword Stuffing): Sayfada anahtar kelimelerin fazla kullanımı hem kullanıcıyı hem de Google botlarını rahatsız ediyor diyebiliriz.
- Satın Alınan Linkler (Purchased Links): Konu SEO olunca, link satın almak hiçbir işe yaramaz. Google bu linklerin doğal yolla oluşmasını ister ve eğer link satın aldığınızı anlarsa banlanma ihtimaliniz oldukça yüksek olur.
- Kötü Kullanıcı Deneyimi (Poor User Experience): Kullanıcının sayfada gezmesini basitleştirmek önemlidir. Çok fazla reklam, kullanıcının aradığı içeriği bulmasını zorlaştırır. Hemen çıkma oranını (bounce rate) öğrenmek site hakkında diğer bilgilerin belirlenmesinde yardımcı olur.
İş Modelinizi Bilin
Bu başlık oldukça açık olmasına rağmen pek çok insan kafasında oturtamamakta ve sadece ana hedeflerine odaklanmış durumdalar. Kendinize sormanız gereken bazı sorular şunlardır:
- Dönüşüm sizin için ne ifade ediyor?
- İnsanların tıklaması için nasıl bir etki bırakıyorsunuz?
- Hedefleriniz neler?
Sitenizi Çok Kanallı Optimize Etmeyi Unutmayın
Anahtar kelime stratejisi yalnızca sitede uygulamak için değil, aynı zamanda site dışı platformlara da yayılmalıdır. Bu nedenle çok kanallı optimizasyon düşünülmelidir. Bu çok kanallı platformlar şunları içerir:
- Facebook,
- Twtitter,
- Linkedin,
- E-Mail,
- Açık hava reklamcılığı (Offline)
- Radyo ve Televizyon (Offline)
Bu platformlardaki anahtar kelimeler ile tutarlı olmak, marka bilinci oluştururken kullanıcıları optimize edilen belirli kelimeleri kullanmaya yönlendirir.
Siteniz Alan Adı (Domain) ile Uyumlu Olsun
Alan adı, sitenizin kuruluşu için çok önemlidir. Dolayısıyla en iyi yöntem sitenizin içeriği ile en alakalı domaini satın almaktır. Örneğin pastacı iseniz alan adınız www.xxxpastacilik.com olabilir. Eski domainleri almaktan kaçının; eski bir domain adı satın alınıyorsa, alınacak domainin daha sonra ceza almaması için domainin önceki sahibinin neler yaptığını araştırmak gerekir.
Farklı Sonuç Türlerini de Optimize Edin
Masaüstü kullanımının yanında mobil ve tablet gibi diğer araçların da optimizasyon işleminin yapılması gerekir. Video gibi zengin medya içeriği oluşturmak, bir videoyu ilk sayfada sıralamaya sokmak düz metine göre daha kolay olduğu için önemlidir. Video ve benzeri tarzda içeriklerin optimize edilmesi lazım ki içerik arama motorları tarafından görülebilsin. Sitede Flash veya PDF kullanıyorsa en son çıkan yöntemler güncel olarak takip edilmeli. Böylece arama motorları içerikleri tarayabilir, arama sırasında yüksek sıralara getirebilirsiniz.
Meta Verilerinize Odaklanın
Sitedeki içeriğin başlık etiketleri (title) ve meta açıklaması (meta description) olması gerekir. Meta keywords günümüzde arama motorları tarafından görmezden gelinir. Ancak yine de sayfa bir arama sonucunda listeleniyorsa, o listelenen sayfanın başlığını ve açıklamasını gösterir. Bu da kullanıcının çıkan sonuçlar arasından listelenen sayfanın bulunduğu siteyi tercih etmesine etken olacağı için bu konuya da odaklanılmalıdır.