X

Site İçi SEO Nasıl Yapılır?

Site içi SEO, web sitelerini daha üst sıralara yerleştirmek ve daha çok trafik kazanmak için optimize etme yöntemidir. Bağlantıları ve diğer harici sinyalleri belirten site dışı SEO’nun aksine, site içi SEO, optimize edilebilen bir sitenin hem içeriği ile hem de HTML kaynak koduyla ilgilidir.

Site içi SEO, web sitesinin arama sonuçlarındaki sıralamasını iyileştiren tüm yönlerini dikkate alır. Google çok yönlüleştiğinden beri, site içi optimizasyonu etkileyen başlıca faktörlerden biri alaka düzeyidir. “Site sorguyla(arama) ne kadar alakalı?” sorusu siteyi geliştirirken akıldan çıkarılmamalıdır.

Bu stratejiyi uyguluyorsanız, site içi trafiğinizde ve arama sonuçlarında artış görürsünüz. Site içi SEO girişimine giren her şeyi anladıktan sonra, sayfanızın nasıl performans gösterdiğini görmek için sitenizin analizini yapın.

Site içi SEO Parametreleri

  • Meta Etiketleri (Meta Tag)

Site içi SEO çalışmalarında en önemli kısım, etiketlerin uygulanmasıdır. Etiketler iyi şekilde yazılır ve kullanılırsa trafiğiniz ve tıklanma oranınız(CTR) artış gösterecektir. Meta etiketleri, arama motorlarına sayfanız hakkında bilgi vermek için kullanılır. Yüksek sıralamaları elde etmek için etiketleriniz konuyla alakalı olmalı ve kullanıcı memnuniyetinin yüksek olması gerekir.

  • Title

Sitenizde birden fazla etiket vardır. En önemlisi Title etiketleridir. Title, kullanıcıların hem organik sonuçlar hem de ücretli reklamlar için arama motorlarında gördükleri ve tarayıcınızın her bir sekmesinin üst kısmında görünen kelimelerdir. Title etiketleri, sayfanın ne hakkında olduğunu özetlemektedir. Belirli sorgular için web sayfalarını sıralarken, arama motorları Title etiketine bakar ve sayfadaki içeriğin kalanıyla karşılaştırır.

  • Meta Açıklamaları (Meta Description)

Meta açıklama (description), doğrudan bir sıralama faktörü olmasa da, arama motorları, sayfanın konusunu ve o sayfadaki içeriği arayan kitleleri belirlemek için meta açıklamaları okurlar. Meta açıklama, kullanıcıların sayfada ne bulacağını gösterir. İyi yazılmış bir meta açıklaması, arama sonuçlarında rekabet avantajı sağlayarak daha yüksek tıklanma oranı(CTR) ve daha yüksek dönüşüm oranı(CRO) sağlar.

Meta descriptionda kullanıcıların sayfada bulacaklarının açık bir şekilde belirtilmesi gerekir.

  • Markanızın adını ekleyin ve bir kaç anahtar kelimenin içine yerleştirin.
  • Eş anlamlıları ve anlamsal olarak bu kelimelere işaret edecek terimleri düşünün.
  • Son olarak açıklamanızın, ziyaretçiyle markanız arasındaki ilk etkileşim olduğunu unutmayın ve kullanıcıların sitenize tıklamaları için onlara sitenizde neler olduğunu söyleyin.
  • Harekete geçici ve dikkat çekici açıklamalar yazmaktan çekinmeyin.

Başlık Etiketleri (Heading Tags)

Açılış sayfanız veya blogunuz, h1’den h6’ya kadar birden fazla başlık etiketini içermelidir. En önemli başlık etiketi h1’dir. Herhangi bir sayfa bir h1 etiketinden daha fazla h1 etiketine sahip olmamalıdır. (Yeni HTML5 etiketlerinden olan section etiketi birden fazla kullanılıyor ise, birden fazla h1 kullanılabilir.) Sayfanın aşağılarına doğru, kullanıcılar sayfayı aşağı kaydırdığında birden fazla h2 veya h3 etiketlerini görmeliler.. Bunlar alt başlık olarak kullanılırlar. Başlık etiketlerini sayfanın farklı bölümlerini temsil etmek için kulanın. Hem bir SEO bakış açısı hem de kullanılabilirlik açısından etkiyi göreceksiniz.

SEO Faktörleri

  • Bir SEO faktörü olarak, heading etiketlerinde kullanılan kelimelerin bulunduğu sayfanın Title’ı, kullanıcılara sayfanın ne hakkında olduğunu net bir şekilde göstermelidir. Arama motoru algoritması alaka düzeyini belirlemek için her title etiketinin altındaki içeriği karşılaştırır.
  • Heading etiketlerini sayfanın yapısını düzenlerken kullanmanız gerekir. İçeriğin, heading etiketlerini desteklediğinden emin olun. Sayfanın başlıca anahtar kelimesi h1 etiketinin herhangi bir yerinde olmalıdır. Hem ziyaretçilerin hem de Google’ın konuyu anlamasını sağladığı için h1 etiketi her sayfada olmalıdır. Birçok blog, özellikle de WordPress’deki bloglar otomatik olarak blog yazısı başlığı h1 olarak içerir. h1 etiketinin mevcut olduğundan emin olmak için sayfanın HTML çıktısına bakmayı unutmayın.
  • Arama motorlarında varlığınızı korumak için kaçınmamız gereken faktörler var, özellikle etikette gereksiz anahtar kelime kullanımından kaçınmalısınız.
  • Aynı h1 etiketini sitenizin birden fazla sayfasında kullanmayın. Google, bu h1 etiketini içeren bir sorgu için hangi sayfanın gösterilmesi gerektiğini bilemez ya da karar vermekte zorlanabilir. Bu nedenle, SEO üzerinde zararlı etkileri olabilir.

Kullanılabilirlik Faktörleri (Usability Factors)

Kullanıcıların arama sonucu karşısına çıkan sayfanın tamamını okumadıklarını unutmayın. Hızlıca sayfaya göz atıp sorularını yanıtlayan bir bölüm ararlar. Başlıkları ve alt başlıkları kullanmak, sayfayı parçalayarak sunuyu daha düzenli hale getirir. Alt başlıklar kullanıcıların sayfada rahatça gezinmesine yardımcı olur. Konuyu değiştiriyorsanız veya konunun farklı bir yönünden bahsetmeniz gerekiyorsa, h2 etiketini kullanın. Daha da parçalarsanız ve bir h2 etiketinin altında alt başlığa ihtiyaç duyarsanız h3 etiketini kullanın. Başlıkları göz ardı etmemelisiniz.

URL Yapısı

URL dizeleri kısa, özlü ve kolayca okunabilir olmalıdır.

Mükemmel URL yapısı nasıl olur?

Araştırmalarda sonucu daha kısa URL’lerin daha iyi sıralamada olduğu tespit edildi. URL yazma şeklimiz, düşünmemiz gereken bir SEO uygulamasıdır. URL’deki her kelime tire(-) işareti ile ayrılmalıdır. Neredeyse aynı içeriği görüntüleyen iki sayfa olduğunda, belirlenen sayfaya 301 yönlendirme ya da cannonical url(rel=canonical) yapılmalıdır.

Birincil anahtar kelimenizi URL’de kullanın. Sayfadaki diğer faktörler gibi, URL dizenizi de bir sürü anahtar kelimeyle boğmayın. Kullanıcıların bulacağı içeriği özetleyen beş kelimeyi bulmaya çalışın.

Kullanıcı Dostu İçerik

Arama motorları sayfayı taradığında müşterinin amacına yönelik eşleşme yapar. İçerik, sunulan ürün, servis ya da blogun konusunu net bir şekilde açıklamalıdır.

İnternette önemli olan kendi içeriğinizin özgün olmasıdır. SEO dünyasında ve içerik pazarlamasında duyacağınız en yaygın sözlerden biri “content is king (içerik kraldır)” dir. Bu da içeriğin ne kadar önemli olduğunu ve üstünde durulması gerektiğinin kanıtıdır.

İçerik oluştururken kendi alanınızda yetkili olduğunuzu kanıtlamanız gerekir. En iyi içerik doğrudan müşteriyle konuşur, onlara sunduğunuz değeri gösterir ve onları daha fazla okumaya ve şirketinize başvurmaya yönlendirir. İyi bir içerik, yazım ve dil bilgisi hataları olmadan kullanıcının sorununu çözmelidir.

Google Algoritmasının Farkında Olun

Google, spam, anahtar kelime ile doldurulmuş ve zayıf içeriklerle yüksek sıralamayı elde eden web sitelerini ayıklamak için 2011 yılının Şubat ayında Panda algoritmasını kullanmaya başladı ve düzenli olarak güncelledi. Panda algoritmasıyla artık “Bugün sitemi kaç kişi ziyaret etti?” sorusunun yerine “Bugün sitemi kullanan kaç kişiye yardım edebildim?” sorusu ön plana çıkmaya başladı. Çünkü, Panda algoritması, kullanıcıların beklentilerini ne kadar karşıladığınızla daha çok ilgilenir ve sıralamayı buna uygun biçimde oluşturur. Bunun yanında yüksek hacimli ve kullanıcıya yönelik anahtar kelimelerle, kaliteli içeriğinizi donatarak sıralamada üst sıralara tırmanabilirsiniz.

Yapay zeka ile beraber, SEO uzmanları ve pazarlamacılar Google RankBrain’in etkilerini anlamaya çalışıyorlar. Makine öğrenme sistemi 2015 baharında uygulanmaya başlandı ve Google’da üçüncü en yüksek sıralama faktörü oldu. Basitçe söylemek gerekirse, RankBrain, makine öğrenim sistemi üzerine kurulan akıllı bir algoritmadır. Yapılan aramaları Google’ın şu ana kadar öğrendiği şekliyle cevap vermeye çalışan bir yapay zeka diyebiliriz. En iyi yöntem, kullanıcının sorularını mümkün olan en az sürede yanıtlamaktır. Müşterinin istekleri karşılandığı zaman, Google, cevap veren sayfayı üst sıralara koymaya devam eder.

Anahtar Kelime Hedefli İçerik

Kullanıcı dostu ve yetkin tonunuzu korumanız gerekirken, hedeflenen anahtar kelime hayati öneme sahiptir.

Peki neden anahtar kelimeyi hedeflemeniz önemli?

Anahtar kelimeleri doğru bir şekilde kullanmak dijital pazarlama yatırımınızın getirisini doğrudan etkileyecektir. Anahtar kelimeler hakkında ne kadar çok şey öğrenirseniz, pazarlama stratejiniz daha da iyileşecektir. Arama hacmine sahip anahtar kelimeleri hedeflediğinizden emin olun. Anahtar kelimelerinizi düşünürken şirketinizin bu anahtar kelimelerden ne kadar dönüşüm sağlayabileceğini unutmayın.

Bilgilendirici Anahtar Kelimeler: Kullanıcı, bir konuyla ilgili daha fazla bilgi edinmek istediğinde kullanılır.”Site içi SEO” gibi.

İşlem Anahtar Kelimeleri: Bir ürün veya hizmet satın almak isteyen kullanıcıları hedefleyen kelimelerdir. Genellikle “en iyi” veya “en çok” gibi uzun kuyruklu kelimelerdir.

Konuma Dayalı Anahtar Kelimeler: Kullanıcı, yerel bir işletme veya bir yer ararken. “Beşiktaş Çilingir” gibi.

Belirli bir sorgunun alaka düzeyini belirlemek için Google, LSI anahtar kelimelerine veya aranan anahtar kelimelerin eş anlamlılarına bakar.

LSI, bir sayfanın terimleri, konusu ve kavramını belirtir, Latent Semantic Indexing’in kısaltmasıdır. İçerik, sadece bir hedeflenmiş anahtar kelime içermemelidir. Hedeflenmiş anahtar kelime ile eş anlamlıları ve alakalı sorgular da olmalıdır.

Dahili ve Harici Linkler

Linkler, SEO’nun büyük ağırlığını taşıyorlar. Kaliteli kaynaklardan ve kaliteli sitelerdeki bağlantıları(linkleri) kazanmak sitenizin gelişmesini sağlarken, site içinde dahilii bağlantılar oluşturarak kullanıcı deneyimini arttırabilirsiniz.

Bağlantı kazanma yöntemi, site dışı SEO stratejisinin bir parçasıdır. Sitenize geri bağlantı oluşturmak için ek içerik pazarlaması veya başka yaratıcı yollar kullanın.

Sayfaya odaklanıldığında, sitenizin diğer sayfalarına dahili olarak bağlanması, anahtar kelimeleri güçlendirir ve Google’ın belirli bir anahtar kelimeyi nerede sıralayacağını belirlemesine olanak sağlar.

Dahili bağlantılar, sitenizin rahatça okunabilirliğini arttırır ve kullanıcıya sitenizde daha fazla zaman geçirmek açısından seçenek sunar. Her cümleye dahili bağlantı koymayın, ancak SEO’nuzu güçlendirmek için sayfa başına birden fazla dahili bağlantı eklemelisiniz.

Resimlerinizi Optimize Edin

Sayfaya görsel medya eklemek kullanıcı deneyimini olumlu etkiler.

Ancak, aynı zamanda resimlerinizi optimize ederek SEO stratejinize yardımcı olabilirsiniz.

Ekleyeceğiniz resimde, hedeflediğiniz anahtar kelimenizi alt etiketine dönüştürün ve özgün bir başlık belirleyin.

Yazdığınız alt etiketlerin koyduğunuz resim ile alakalı olduğundan emin olun.

Mobil Uyum

Sayfanın alakalı bulunması ve sayfanın SEO’sunun iyileştirilmesi için, web sitesinin 2016 ve sonrası mobil cihazlara uygun olması gerekir. Web sitesini mobil uyumlu hale getirmek ve mobil kullanıcıları sitenize çekmek, SEO için gerekli ve yararlıdır. Kullanıcıların %50’sinden fazlası mobil cihazları daha çok kullanıyor. Kullanıcılara en hızlı ve en iyi deneyimi sağlamaya devam etmek için Google, arama sonuçlarında Hızlandırılmış Mobil Sayfalar’ı(AMP) göstermeye başladı. Temelde haber yayınları ve makaleler için faydalı olan bu sayfalar anında yüklenir ve kolaylıkla bir yıldırım simgesi ile tanımlanır. Yükleme süresi ne kadar hızlı olursa mobil kullanıcılar için o kadar çekici olur. Web sitenizi, Google Test Araçları ile mobil cihazlarla uyumlu olup olmadığından emin olmak için kontrol edebilirsiniz. Siteniz mobil cihazlarla uyumlu değilse, Google, sorunu düzeltmek için neler yapabileceğinize ilişkin özet bilgi verir.

Site Hızı

Günümüz teknolojisinde hız artık istek değil şart halini aldı. Kimse beklemeyi sevmez. Bir sayfa yüklenmiyorsa, başka bir web sitesi bulmak hiç de zor değil. Yaklaşık 3 saniyede bir sayfa yüklenmiyor ise kullanıcıların yarısı siteyi terk ediyor. Ziyaretçilerin sitenizden memnun olması dönüşüm oranınızı arttırır. Sitenizi daha hızlı olması için optimize etmeyi unutmayın.

  • Tarayıcı ön belleğini güçlendirmek
  • Eklentileri ve resimleri optimize etmek
  • GZIP ile sıkıştırma kullanmak
  • Daha hızlı sunucuya geçmek
  • HTML ve CSS kodlarını temizlemek
  • Reklamları kaldırmak
  • Yönlendirmeleri azaltmak

Resim sıkıştırmak ve optimize etmek, web sitenizin hızına büyük ölçüde etki edebilir. Bazen, resimler sayfanın toplam ağırlığının %50-60’ına sahip olabiliyor. Bu dosyalar ne kadar büyürse, sitenizin performansı o kadar azalabilir. Bir Google Analytics hesabınız varsa sol kenar çubuğundaki “Davranış(Behaviour)” sekmesinden site hızınıza bakabilirsiniz.

Tamamen Optimize Edilmiş Sayfa

Google’a doğru sinyalleri verdiğinizden emin olun. Özel meta etiketleri, title etiketleri, başlık etiketleri(headings) uygulayın ve her zaman kaliteli içerik yazın.

  • Alakalı olması
  • İçeriğin kalitesi
  • Düzgün yazılmış meta etiketler
  • Linkler(Bağlantılar)
  • Yapısal Veri İşaretleme

Sitenizi optimize ettiğinizi düşündüğünüzde ve her şey hazır olduğunda, Google Analytics ile sitenizin performansına bakın.

Amacınız dönüşüm olmalıdır. Bu, site içi SEO taktiklerini uygulayıp, optimize edilen sayfalar, kullanıcı deneyiminizi ve markanızı güçlendirecektir. Trafiğinizi arttıracak, alaka düzeyi yüksek anahtar kelimeler için arama motoru sıralamanızı iyileştirecek ve potansiyel kullanıcılarınıza ulaşmanızı sağlayacaktır.