Anahtar kelime, her arama motoru için en önemli SEO ögesidir. Arama motorlarının, sorguyu sayfalarla eşleştirdikleri kelimelere verilen isimdir. Doğru anahtar kelimeleri seçmek, SEO için ilk ve en önemli adımdır. Eğer ilk adımda başarısız olunursa ileride atılacak adımlar daha zor olacaktır ve muhtemelen zamanınızı ve paranızı boşa harcamış olacaksınız. Hangi anahtar kelimeleri optimize edeceğinizi belirlemenin birden fazla yolu vardır. Bu yollardan bazıları, çevrimiçi popülasyonun hangi kelimeleri aradığını veya rakiplerinizin hangi anahtar kelimeleri kullandığını dikkatlice analiz etmektir. Bu yollardan farklı olarak ve en önemlisi ise sitenizi en iyi şekilde tanımlayan kelimeleri bulmaktır.
Anahtar Kelime Seçimi ve Optimizasyonu
Bir sözcük ile arama motoru sonuçlarında üst sıralara kolayca yerleşebilmek artık mümkün değil. Bunun sebebi de Web’in artık internet siteleriyle dolup taşmasından kaynaklanıyor. İki kelimeli veya üç kelimeli arama dizileri için yüksek dereceler elde etmek daha gerçekçi bir hedeftir.
Örneğin: köpeklerle ilgili bir siteniz varsa, “köpek” veya “köpekler” anahtar kelimelerini optimize etmeye çalışmayın. Bunun yerine, “köpek itaat eğitimi”, “küçük köpek ırkları”, “köpek maması tarifleri” gibi anahtar kelimelere odaklanmayı deneyebilirsiniz. Popüler bir veya iki kelimeli anahtar kelimelerde başarı yakalamak zordur. Bunun yerine daha az rekabet taşıyan, spesifik ama karmaşık olmayan anahtar kelimelere odaklanmak en iyisidir.
Yapmanız gereken ilk şey, web sitenizin içeriğini tanımlayan anahtar kelimeler bulmaktır. Kullanıcılarınızı iyi tanımanız ve sizi aramak için hangi arama dizilerini kullanacağını tahmin etmeniz gerekir. Başlangıçta Google Anahtar Kelime Planlayıcı’sından yardım alabilirsiniz. Alakalı görünen ve iyi bir arama hacmine sahip birkaç anahtar kelimeyi kısaca listeleyin. Optimize edeceğiniz anahtar kelimeleri seçerken, beklenen aylık arama sayısından daha çok anahtar kelimelerin web sitenizle alakalarını dikkate almalısınız. Dar anahtar kelimeler daha az arama yapılmalarına karşın, kullanıcılar için genel aramalardan daha değerlidir çünkü kullanıcıların aradığını detaylı olarak karşılarına çıkarır.
Yine bir örnek ile açıklayalım: Web sitenizde bir köpek sahibi olurken nelere dikkat etmeniz gerektiğine dair bir bölümünüz varolduğunu düşünelim. “golden retriever köpeği” anahtar kelimesi yerine “golden retriever sahiplenmek” anahtar kelimesi daha iyi sonuç verdiğini keşfedebilirsiniz. Bu sayfa sadece potansiyel Golden Retriever sahipleri için değil mevcut Golden Retriever sahiplerinin de ilgisini çekecektir.
Anahtar Kelime Yoğunluğu
Sitenizi tanımlayan ve kullanıcılarınızın ilgisini çeken anahtar kelimeleri seçtikten sonra, bir sonraki adım sitenizin anahtar kelimelerini zenginleştirmek ve hedef anahtar kelimeleriniz için iyi bir anahtar kelime yoğunluğuna sahip olmaktır. Anahtar kelime yoğunluğu artık SEO için önemli bir faktör olmamasına rağmen, anahtar kelime yoğunluğu, arama dizisi ile sayfanın ne kadar alakalı olduğu ile ilgili genel bir ölçüdür. Ortak fikir, anahtar kelime yoğunluğu ne kadar yüksek olursa, bir sayfa, arama dizisi ile o kadar alakalıdır. Önerilen yoğunluk, ikili veya üçlü anahtar kelime için %3 ile %5 arasındadır. Bu oranların yukarısına çıkıldığında Google spam şüphesiyle sıranızı düşürebilir.
Anahtar Kelime Yerleşimi
Anahtar kelimeler, sadece miktar olarak değil aynı zamanda kalite olarak da önemlidir. Sayfa başlığınızda, header etiketlerinde, ilk paragrafta ve URL’nizde anahtar kelime kullanmalısınız.
URL’lerde ve Dosya Adlarındaki Anahtar Kelimeler
Domain ve URL site hakkında çok bilgi verir. Örnek olarak, köpeklerle ilgili bir siteniz varsa domainin bir parçası olarak “köpek” veya benzeri olması gerekir. Sitenizin esas olarak köpek sahiplenme ile alakalı ise sitenizi “hayvandunyasi.com” yerine “kopek-sahiplendirme.com” olarak adlandırmak daha iyidir. Çünkü ilk örnekte potansiyel olarak küçük bir anahtar kelimeniz yoktu ama ikinci örnekte iki önemli anahtar kelimeniz var.
Domain alırken aç gözlü davranmamak gerekir, SEO bakış açısıyla, URL’de 5 anahtar kelime bulunması daha iyi fakat URL’nin ne kadar zor ezberleneceğini hayal edin. Dolayısıyla, URL’deki anahtar kelime sayısı ile site kullanışlılığı arasında bir denge kurmalısınız.(3 anahtar kelimeden fazlası dengeyi bozabilir.)
Dosya isimleri ve rehber isimleri de önemlidir. Çoğu zaman arama motorları, dosya şeklinde anahtar kelime barındıran sitelere öncelik verir. Örneğin, “kopek-sahiplendirme.com/yavru-kopekler.html”
Sayfa Başlıklarındaki Anahtar Kelimeler
Sayfa başlığı da özel yerlerden bir tanesi. Çünkü <title> etiketinin içeriği çoğu arama motoru(Google dahil) tarafından görüntülenir. HTML’e göre title tag‘inin içini doldurmak zorunlu değildir. SEO amaçlarına göre bu sevdiğimiz bir durum değildir.
Köpek örneğinden devam edersek, “kopek-sahiplendirme.com” ‘un içinde <title>Köpek Sahiplen-Hayat Kurtar ve Evine Neşe Getir</title> gibi veya daha uzun bir başlık olabilir.
Header İçinde Anahtar Kelimeler
Normalde başlıklar paragrafları ile ilgili alt konulara ayırır ve edebi açıdan bakıldığında, her paragraftan sonra bir başlığa sahip olmak çok mantıklı olmayabilir. SEO’ya göre bir sayfada fazla başlık kullanmak işe yarardır. Özellikle başlıklar anahtar kelime taşıyorsa; <h1>,<h2>,…..<h6> etiketlerinin uzunluğu çok önemli olmasa da okunulabilirlik açısından çok uzun olması iyi değildir. Dolayısıyla, URL’de olduğu gibi Header etiketlerde de uzunluğa dikkat etmelisiniz. Bir başka konu olarak da <h1> etiketi genellikle ana başlıktır ve en büyük fontta yazılır. Uzun yazılırsa birden fazla satır yayılabilir ve bu da görüntü açısından güzel olmaz.