Pazarlama bütçe gerektiriyor mu? Evet. Ama yapmak zorunda mıyız? Ona da evet. Durum böyle olunca bütçeyi zorlamayan stratejilerle başlamak önemli.
B2B işinizin büyümesini istiyorsanız, kesinlikle bir şekilde pazarlamaya yatırım yapmanız gerekir. Ağızdan ağıza büyüme ve yayılma yöntemi çok güzel ancak genellikle tek başına yeterli değil. Bir kere size ihtiyacınız olan yeni müşteri sayısını getirebilmesi için belli bir momentumda sürekliliğinin olması gerekiyor. Diğer yandan sizin satış ekibiniz gibi değerlendireceğiniz halihazırdaki müşteri sayınızın da çok iyi olması gerekiyor. Yani başlangıç için ya da hedeflere ulaşmak için ağızdan ağıza pazarlama yöntemini tek dal olarak kullanamayız.
Farkındayız, pazarlama bütçesi küçük ya da yola ciddi bir yatırım almadan başlayan yeni işletmeler için zorluk teşkil eder. Bu nedenle çoğu zaman da atlanır, göz ardı edilir. Önce diğer işleri halledelim oraya da kar artınca gireriz kafasına girilebilir.
İyi haber şu ki, her şeyin bir çözümü olduğu gibi bunun da var. Bu yazıda, bütçeyi çok zorlamadan istediğiniz sonuçları elde etmenize yardımcı olacak 8 farklı küçük işletme pazarlama ipucuna göz atacağız.
1- Daima Kartvizit Taşıyın
Kartvizitler bilgi alışverişinde hızlı bir yol sunar. Aynı zamanda güvenilirlik ve profesyonellik konusunda da bir fikir verir.
Potansiyel müşterilerle, firmaların ilgili bölümlerinde çalışanlarla, hatta farklı departmanda olan çalışanlarla hemen hemen her yerde karşılaşabilirsiniz. Bu nedenle hazırlıklı olmakta fayda vardır.
Hali hazırda bir firmadan ya da kişiden hizmet alıyorlarsa dahi her potansiyel müşteri elinin altında başka firmalar da olsun ister.
Kartvizitler sadece uygun maliyetli küçük işletme pazarlama taktiği değil, aynı zamanda zaten arkadaşınız olan ya da kişisel bir ilişki içinde olduğunuz ama ne iş yaptığınızı tam olarak bilmeyen arkadaşlarınıza da bir ipucu vermek için harika bir yoldur. “Aaa Ali’lerin firması o e-mail pazarlama işini yapıyordu.” Ya da “ Ya dur ben biriyle tanıştım etkinlikte onlar da e-mail pazarlaması yapıyorlardı, kartını almıştım.”
Kartvizitler tamamen yatırım yapmayı göze alabileceğiniz maliyettedir. Kendi maliyetini muhakkak çıkarır. Kartvizitinizin markanıza uyduğundan emin olun. İsminizi, telefon numaranızı, web sitenizi ve profesyonel yaşam için kullandığınız sosyal profillerinizi (LinkedIn, zaman zaman Instagram) ekleyin.
2 – Network
Bu da aynı kartvizit strateji gibi bir strateji. Fazlası ise; birebir bir ortamda olduğunuzda çalıştığı gibi, sadece online olduğunuzda da çalışır. Tüm Network ağınızı faydalı hale getirin (darlamadan), çok iyi sonuçlar elde edeceksiniz.
Network ağınız zaten sizi biliyor ve size güveniyor olabilir. İşinizi onlara hatırlatmak için yapabileceğiniz şeyler var. Linkedin gibi sosyal bir alanda işinizle ilişkili bir soru paylaşmak, sektörde bir gelişmeyi paylaşmak, onlara ne iş yaptığınızı hatırlatacaktır. Arkadaşlarınızın ürünlerinizi ve hizmetlerinizi bilmesini sağlayan tek bir Instagram gönderisi olsa bile etkili olabilir.
Sizi en çok tanıyan ve en çok etkileşimde olduğunuz arkadaşlarınızın yaptığınız paylaşımı fark etmeleri daha muhtemeldir. Hatta postunuza sunduğunuz hizmetlere ihtiyacı olan bazı arkadaşlarını etiketleyebilirler. Sonuçta, hizmetinize ihtiyaç duyan muazzam bir kitle var ve bir arkadaşınızın önerisi birbirinizi bulmanıza yardımcı olabilir.
Hizmet verdiğiniz sektör grupları veya bulunduğunuz sektör içinde network oluşturmak da iyidir. Sadece online platformlar üstünde olsanız bile bunlarda kendinizi tanıtın; katılın, soru sorun ve soruları yanıtlayın. İnsanlar genellikle iş ve müşterileri bu gruplarda birbirlerine yönlendiriyor, bu yüzden kendinize görünür yapmak ve ilişkiler kurmak çok değerli olabilir.
3 – Önerenler için İndirimler (Referral Programı gibi)
Bu yöntem müşterilerin sizin için pazarlama yapmalarına olanak tanıyacak bir sistemdir. Etkili bir yöntemdir çünkü arkadaş veya yakın çevresi tarafından önerilen bir ürünün satın alınma şansı dört kat artmaktadır.
“Bir Referral Programı başlat” demediğimize dikkat edin. Aynı tür bir fikir, ancak ifademiz burada kasıtlı. Küçük işletmelerin çoğunda, özel bağlantılar, izleme ve otomatik ödemeleri içeren pahalı bir çevrimiçi referral sistemi kurma parası yoktur. Bunun yerine, mevcut müşterilerinize size bir müşteriye dönüşen referral gönderirse, bir sonraki faturalarında % 20 indirim vereceğinizi bildirebilirsiniz. Bir ay ücretsiz danışmanlık, ücretsiz audit, indirim çeki, abonelikler için indirimler verebilirsiniz. Yalnız var olan müşterilerinizin bu sistemden haberdar olması gerekiyor. Bu konuyu atlamayın. Bu kampanyanın nasıl duyurulacağı ise başka bir konu.
Müşterilerden yönlendirilenler size kaliteli lead sonuçları verecektir. Bu müşteri adayları sizden ne bekleyeceklerini bileceklerdir. En güzel müşteri, memnun müşteriden gelen müşteridir. Zaten artı bir ile başlarsınız.
4 – Diğer Küçük İşletmelerle Çalışma
Diğer küçük işletmelerle ortaklık kurmak – Resmi veya gayri resmi olarak – hızlı ilerlemek için harika bir yoldur. Bu bir satışçı olabilir, hedef kitlesi sizinle aynı olan tamamlayıcı sektörlerdeki başka işletmeler de olabilir. E-ticaret altyapısı sunan firmaların, ödeme sistemleri, online muhasebe, stok takibi, ik yazılımları ile ortaklaşa çalışması bir örnek olabilir.
Ortaklıklar ve işbirlikleri esnek olabilir. Kullanabileceğiniz farklı stratejiler olabilir; Birbirinizi müşterilere göndereceğiniz bir başvuru formu içeren Landing page hazırlayın ve yapılan yönlendirme için belli bir % ücret talep edin ya da ödeyin.
5. Yazmaya başlayın
İçerik pazarlaması çoğunlukla ücretsizdir (dışarıdan tedarik etmediğiniz sürece) ve daha fazla anahtar kelime ile sıralamaya girmenize, site içeriğinizi güncel tutmanıza, uzmanlığınıza dair ispat oluşturmanıza ve hedef kitlenize değerli bilgiler sunmanıza olanak tanır.
Ayrıca, işletmenizin aktif olarak çalıştığını gösterir. Her zaman var olan müşterilerle ilgilendiğinizi, onlar için çalıştığınızı ve güncel bilgilere yatırım yaptığınızı gösterir.
Site bloğunuz sürekli ve düzenli olarak güncellenmelidir. Blog gönderilerinizin bir hedefi olmalı. Kullanıcılar yeni yazıları almak için e-posta listenize abone olmak veya yazıda belirtilen bir ürün veya hizmeti sormak için sizinle temasa geçmek istemeliler.
İçerik pazarlama stratejinizi kendi sitenizden başka bir site üzerine de taşıyabilirsiniz. Hedef kitlenizin çalışmanızı okuyacağı siteleri seçin. Yayınınızı direk satış yazısına çevirmeyin, hiçbir zaman kabul etmeyecektir. Başka bir site için düzenli yazı yazmayı kabul ettiğinizde sizin yazmış olduğunuz yazıdan veya sizin için açılmış olan bio sayfasından kendi sitenize bir bağlantıya sahip olabileceğinizi bilin.
6. E-posta Pazarlama
Blog yazıları, sosyal medya yarışmaları ve geçmiş satın almalar yoluyla elde ettiğiniz tüm e-mailler çok kıymetli. Onları ihmal etmeyin. Hedef kitleniz, potansiyel müşterileriniz ve halihazırdaki müşterilerinizle iletişimde kalmak için e-posta pazarlama kampanyalarını kullanın.
E-posta pazarlamanız müşterilerle ilişkilerinizi geliştirmenize yardımcı olabilir ve MailChimp gibi çözümler küçük işletmelerin kullanması için seçeneklerden sadece biri. Her ay özel olarak çalışılmış birkaç e-posta gönderebilir veya aşağıdaki gibi tetiklenmiş otomatik mailler düzenleyebilirsiniz:
- Kullanıcılara kaydolmaları için teşekkür eden hoş bir e-posta serisi
- Belli bir sayfaya ya da kategoriye girmiş olanlara gönderilen otomatik yanıtlayıcı mesajlar
- Satın alma siparişi, makbuzlar ve uygunsa takip bilgileri hakkında bilgiler içeren sipariş teyidi mailleri
- Yeni blog yazısı yayınlanınca tetiklenen mailler
7. Teklif, İndirimler veya Deneme sürümleri sunun
Hızlı bir şekilde yeni müşteri edinmek istiyorsanız, indirimler, fırsatlar veya ücretsiz sistem deneme teklifleri sunmak dönüşümleri artırmanın harika bir yoludur. Bu, onlar için deneyerek kaybedecekleri bir şey olmayan, düşük riskli, yüksek kazançlı bir imkan sunar. Bir deneme siparişi sevmeyecekleri bir aylık bir aboneliği alma riskini ortadan kaldırır, veya asla kullanamayacakları bir bulut yazılımı kiralamış olmazlar.
Ürün veya hizmetinizin iyi olduğunu siz biliyorsunuz, daha önce hiç denememişlerin de denemesi için harika bir fırsat olabilir.
Pek çok işletme, bu avantajları sitelerinin ana sayfasında veya ilk birkaç e-posta içinde, ilginizi çeken ve bir başkasına geçmeden önce kullanıcıları yakalamak için listeler. Her zaman yalnızca ilk kez gelen müşteriler için olduğunu belirttiğinizden emin olun ya da bir kodun sadece bir kere kullanılabileceğinden veya indirimli ürünlerde kullanılamayacağını belirttiğinizden. Farklı e-mailler ile yine alışveriş yapıyor olabilirler o kadarı da sorun değil ancak önü alınmazsa amacından uzaklaşabilir.
8. Konuşmacı Olma Davetlerini Değerlendirin
İşiniz ilgi kazanmaya başladığında, siz de belli başarılara imza attığınızda, etkinlikleri, summitleri takip ederek, onlar için gönüllü konuşmacı olduğunuzu belirtebilirsiniz. Bir süre sonra onlar sizi bulup davet edecektir ya da zaten başta onların bir daveti üzerine konuşmacı olmuşsunuzdur. Buna en başlarda daha küçük bir kitle de olsa bir web seminerine ev sahipliği yaparak başlayabilirsiniz.
İşinize zarar vermediği sürece iyi veya hiç ödeme yapmasalar bile, her zaman bunlara evet deyin. Konuyla ilgili bir otorite olmanız ve aynı zamanda öyle bilinmeniz konusunda iyi bir adım olacaktır. Sizi hedef kitlenize bağlar ve yeni müşteri adayları oluşturmanıza yardımcı olur.
Bu etkinlikler yerel veya çevrimiçi olsa da, linkedin gibi kanallardan duyurun; böylece takipçileriniz ve potansiyel müşterileriniz bir etkinliğe davetli bir uzman olarak katıldığınızı görebilir.
Sonuç
İşletmenizin büyümeye bırakın hayatta kalmasını istiyorsanız, çok cep yakmadığı sürece, pazarlama yapmak şarttır. Küçük işletme pazarlama ipuçları, işletmenize aktif bir şekilde büyütme için yatırım yapmanıza yardımcı olabilir, böylece sahip olduğunuz bütçeden en iyi şekilde yararlanabilirsiniz.
Ne düşünüyorsun? Küçük işletmenizin pazarlama kampanyaları için siz hangi stratejileri kullandınız? Hangi stratejileri denemek için heyecanlısınız? Düşüncelerinizi ve sorularınızı aşağıdaki yorumlara bırakın!