Google Tag Manager etiket yönetimini son derece kolay bir hale getirse de hatalı kullanımlar bir süre sonra içinden çıkılmaz karışıklıklara yol açabilir. En sık karşılaşılan Google Tag Manager hataları ve bu hatalara düşmemek için yapılması gerekenleri bilmek, GTM kullanımınızı sorunsuz bir hale getirerek dijital pazarlama ölçümlerinizi en doğru şekilde gerçekleştirmenizi sağlayacaktır.
Yaygın Google Tag Manager Hataları
İşte Google Etiket Yöneticisi kullanırken uzak durmanız gerekenler:
1. Değişikliklerinizi yayınlamadan önce önizleme yapmamak
Önizleme yapmak pek çok nedenden ötürü önemlidir. Bazı durumlarda tetikleyici çalışmayabilir ya da ayarlarınız yanlış olabilir. Bu tür durumlarla karlılaşmak istemiyorsanız çözüm basit: Önizleme yapmalısınız! Önizleme modu ile değişikliklerinizi yayına almadan önce sitenizde nasıl çalışacağını görerek herhangi bir sorun olmadığından emin olabilirsiniz.
2. Çok fazla versiyon yayınlamak
Sürekli olarak değişiklik yayınlamak GTM hesabınızı yüzlerce kapsayıcı versiyonu ile dolduracaktır. Eğer gerçekten gerekli değilse küçük değişiklikler için sık sık versiyon güncellememekte fayda var. Herhangi bir güncelleme yayınlamadan önce söz konusu değişikliğe gerçekten ihtiyacınız olup olmadığına karar verin. Değişikliklerinizi test etmeden yayına almayın. Böylece hatalardan kurtulmak için yeniden versiyon güncellemenize gerek kalmamış olur.
3. Değişkenleri veya veri katmanlarını kullanmamak.
Etiketlerinizde yerleşik değişkenleri kullanmayı ihmal etmeyin. Yerleşik değişkenleri kurmak gerçekten çok kolaydır ve raporlarınıza oldukça değer katabilir. Veri katmanları ise analizlerinizi dinamik verilerle besleyerek değerli içgörüler edinmenizi sağlar.
4. Veri takibini otomatik hale getirmek.
GTM ile veri takibini otomatik hale getirmek, ilk etapta kulağa gayet faydalı bir uygulama gibi gelebilir. Kısmen doğrudur da… GTM binlerce satır kodla yapacağınız işi, çok kısa sürelerde birkaç adım ile halletmenizi sağlar.
Ancak GTM’in kolay kullanımı, sitenizdeki her veriyi takip etmenizi gerektirmez. Gerçekten ihtiyacınız olup olmadığına bakmaksızın en ufak bir bilgi için bile event oluşturmak, hesabınızı karmaşıklaştırmaktan başka bir işe yaramaz.
Evet, Google Tag Manager kullanımı gerçekten çok kolay ve zevklidir. Ancak bir event oluşturmadan önce kendinize şunu sorun: “Buradan gelecek veri gerçekten gerekli mi?”
4. Google Tag Manager’a geçerken eski etiketleri kaldırmamak.
Google Tag Manager’dan önce web sitenize ait verileri takip etmek için farklı etiketler kullanmış olabilirsiniz. Örneğin Google Analytics’ten aldığınız İzleme Kodu bu etiketlerden birisi olabilir. GTM’e geçmeye karar verdiğinizde eski etiketlerinizi kaldırmadan GTM etiketlerinizi yayına almak, verilerinizin ikiye katlanmasına neden olur. Eski etiketleri kaldırmadan GTM kullanmak, en çok gözden kaçan Google Tag Manager hataları arasındadır. Google Analytics kurulum örneği üzerinden açıklayacak olursak, günde 200 görüntüleme alan bir sayfa eski etiketlerinizi kaldırmamanız durumunda bu sayı 400 olarak yansıyacaktır.
Google Tag Manager’a Geçerken Dikkat Edilmesi Gerekenler
Etiket taşıma işlemi yapmadan önce dikkat etmeniz gerekenler bazı noktalar vardır. Herhangi bir sorunla karşılaşmamak için eski etiketlerinizi yenisiyle değiştirirken sırayla şunları yapmalısınız:
- Kaldırmayı düşündüğünüz tüm etikeleri kategorilere ayırın ve kayıt altına alın.
- Eski etiketlerinizi GTM üzerinden tekrar oluşturun.
- Oluşturduğunuz etiketleri önizleme modunda test edin.
- Sitenizde mevcut eski etiketlerin tamamını kaldırın.
- GTM üzerinden oluşturduğunuz yeni etiketleri yayına alın.
GTM’e geçerken veri kaybı yaşamamak için ne yapmalıyım?
Eski etiketlerinizi kaldırıp yenilerini yayına almanız arasında geçen sürede bazı izleme verileriniz kaybolabilir. Eğer kendi halinde, çok fazla trafiği olmayan bir web sitesi yönetiyorsanız bu çok da sorun olmayacaktır. Ancak, yoğun trafikli bir e-ticaret sitesi örneği için aynı şeyleri söyleyemeyiz.
Etiket taşıma işlemi sırasında izleme verilerinizde herhangi bir boşluk oluşmaması için GTM üzerinden kendinize bir taşıma tetikleyicisi (migration trigger) oluşturabilirsiniz.
GTM migration trigger
GTM üzerinden bir suppression trigger (baskılama tetikleyicisi) oluşturarak yeni kodlarınızı yayına alsanız bile eski kodlar siteden kaldırılmadan çalıştırılmamalarını sağlayabilirsiniz. Böylece eski kodlarınız yayından kaldırıldığı anda yeni etiketler çalışmaya başlayacak ve olası veri kayıpları minimum seviyeye inecektir.