Sitenizin arama sonuçlarında en üst sıralarda görmek istiyorsanız yapabileceğiniz pek çok şey mevcut. Site içi SEO düzenlemeleri yapmak, hız ve performans iyileştirmelerine gitmek, mobil uyumlulu bir tasarıma sahip olmak, kullanıcı deneyimini yükseltmek, düzenli olarak kaliteli ve özgün içerikler üretmek gibi… Yine de sadece bunlar arama sonuçlarında sitenizi görmek istediğiniz yere taşımakta yeterli değildir. Bunların yanı sıra güçlü bir backlink profili, güvenilir ve otorite sahibi sitelerden kendi sitenize kaliteli backlinkler de gelmelidir. Daha önce SEM SEO Blog’da güçlü bir backlink profili için yapılması gerekenler ve anchor text kullanımı ile ilgili makalelerde sitenizi arama sonuçlarında üst sıralara taşımak için neler yapabileceğinizden bahsetmiştik. Ancak backlink profilinizi oluştururken -önceki yazılarda da sıkça bahsettiğimiz- Google cezaları konusunda son derece dikkatli olmalısınız. Çünkü Penguin algoritması ile birlikte artık Google, aşırı optimize edilmiş site içi SEO çalışmaları ve anchor text kullanımları noktalarında oldukça hassas. Eğer SEO çalışmalarınız bir şekilde Google cezaları ile sonuçlandıysa işte sizin için Google Penguin cezası, olası nedenleri ve sitenizi bu durumdan kurtarabilmek için çözüm önerileri…
Google Algoritmaları ve Cezalandırma Sistemi
Aşırı optimize edilmiş anchor textlerle birlikte yine aşırı optimize edilmiş site içi SEO çalışmalarının Google Penguin cezası almaması neredeyse imkansız. Çünkü bir siteyi analiz ederken Google Panda ve Penguin algoritmalarının bir arada çalışır. Her iki algoritma siteyi farklı yönlerden inceler. Farklı veriler toplar, spam olabilecek hareketleri tespit eder ve sonuç olarak sitenin cezalandırılıp cezalandırılmayacağına karar verir.
Öncelikle, eğer algoritmik bir cezalandırma ile karşılaştıysanız ve sorunun anchor textlerden kaynaklandığına eminseniz telaşa kapılmadan önce sıralamalarınız geri kazanmanızın mümkün olduğunu bilmelisiniz. Sorun gerçekten sadece anchor textler ile ilgiliyse birkaç pratik site içi SEO önerileri ile aldığınız cezadan kurtulabilirsiniz.
Google Penguin Cezası İçin Site-İçi SEO Önerileri
1. Anahtar Kelime Yoğunluğu (Keyword Density)
Anchor text kullanımlarına bağlı algoritmik cezalandırmalarda anahtar kelime yoğunluğu önemli rol oynamaktadır. Bir sayfayı aynı anahtar kelimeyi sürekli tekrarlayarak doldurmak doğrudan Google Penguin cezası almanız için bir sebeptir. Çözüm ise -doğal olarak- ceza almanıza neden olan sayfanın anahtar kelime yoğunluğunu düşürmektir. Belirli bir sayfanın belirli bir anahtar kelimede rank etmesi için sayfayı anahtar kelime ile doldurmanıza gerek yoktur. Bunun yerine sayfanın kritik olarak kabul edilen alanlarında söz konusu anahtar kelimenin yer alması yeterlidir. Bu alanlar;
- <title> alanı
- İlk cümle
- İlk resmin alt metni (alt text)
- İlk H1 veya H2 başlığı
- Son cümle
Sayfanızın rank etmesini istediğiniz anahtar kelimenin bu alanlarda bulunması halinde ortalama 600 kelimelik bir içerikte anahtar kelime yoğunluğu %1 veya daha az olacaktır ki bu da idealdir. Dilerseniz anahtar kelime yoğunluğunuzu %3’e kadar yükseltebilirsiniz ancak uzun dönemli bir başarı hedefliyorsanız daha fazlası tavsiye edilmez. Anahtar kelime yoğunluğunuzu düşürmekte zorlanıyorsanız kelimenin farklı versiyonlarını kullanmayı deneyebilirsiniz. Bu sayede yalnızca, keyword stuffing olarak da bilinen, anahtar kelime doldurma yapmaktan kaçmış olmayacak, aynı zamanda anahtar kelimenizin farklı versiyonlarında da sıralanabileceksiniz.
2. Keyword Dilution
Keyword dilution çoğu zaman dikkate alınmayan bir nokta olsa da sıralamalarınızı derinden etkileyebilir. Türkçeye çevirisini anahtar kelime seyreltme veya anahtar kelime cansızlaştırma olarak yapabileceğimiz keyword dilution, bir anahtar kelime veya yakın anahtar kelimeler için birden fazla sayfa rank etmeye çalışmak anlamına gelmektedir. Bu, kullanmış olduğunuz anahtar kelimelerin gücünü azaltacağından bir anlamda “seyreltme” veya “cansızlaştırma” yapmış olacaksınız da diyebiliriz.
Örneğin “istanbul kuru temizleme dükkanları” anahtar kelimesini hedefleyen bir sayfa ile birlikte yakın anlama gelen “istanbul çevresindeki kuru temizlemeciler” anahtar kelimesinin hedeflediği bir başka sayfa içeren bir sitede Google, hangi sayfa kullanıcılar için daha alakalı ise onu seçer. Ancak aynı zamanda hangi sayfayı seçmişse onun değerini düşürür, çünkü – ister bilerek olsun ister bilmeyerek – bunun spam kokan site içi SEO taktiği olarak algılar. Keyword diluton Google’ın kullanıcılara hangi sayfayı göstermesi gerektiği ile ilgili kafa karışıklığı yaşamasına neden olur. Eğer ortada kafası karışmış bir Google varsa maalesef arama motoru görünürlüğü olmayacak demektir.
Sorunun çözümü için yapılabilecekler ise şöyle:
- Her bir anahtar kelime için TEK bir sayfa hedefleyin
- Hedef anahtar kelimeniz için iç sayfalarınızdan birini tutmaya karar verdiyseniz anahtar kelimenizin gücünü kaybetmemek için Google’ın duplicate olarak algılayabileceği diğer sayfanın META bilgilerini değiştirin. Eğer iç sayfa yerine hedef anahtar kelimeniz için anasayfanızı öne çıkarmak istiyorsanız, bu durumda da diğer sayfayı 301 yönlendirme ile anasayfanıza yönlendirmeniz gerekir.
Google Penguin Cezası için Backlink Stratejileri
Google Penguin cezası aldıysanız site içi SEO’nun yanı sıra backlink tarafında da yapılabilecekler mevcut. Cezanın büyüklüğüne göre değişse de bahsedeceğimiz püf noktalar ceza alan sitelerin çoğu için işe yarayacaktır.
Aslında, genellikle bu tür bir ceza ile karşılaşıldığında yapılması gereken en doğru hareket yeni bir domain ile temiz bir başlangıç yapmaktır. Ancak bunu yapabilecek durumda değilseniz, aşağıdaki stratejiler Google Penguin cezasından kurtulmanızı sağlayabilir.
Google Cezalarından Kurtulmak İçin Disavow Gerekli Mi?
Google Penguin cezası karşısında spam backlinkler konusunda atılabilecek ilk adımın disavow olduğu düşübülebilir. Aksine, bu gibi durumlarda disavow başvurulması gereken SON çaredir. Disavow aracını kullanmanız gereken tek durum sitenize karşı negatif SEO çalışması yürütülmesi veya daha önceden inşa ettiğiniz linklerden kurtulmanızın mümkün olmamasıdır. Algoritmik cezaların tamamından disavow aracını kullanmadan da kurtulabilirsiniz. Ancak yazının ilerleyen bölümlerinde bahsedeceğimiz manuel cezalarda disavow seçeneğine başvurmanız gerekebileceğini unutmamanızda da fayda var.
1. Spam İçeren Sitelerden Ticari Anchor Textli Linkleri Kaldırmak
Anchor textlerinizi kullanırken ticari amaçlı / anahtar kelime açısından zengin anchor textleri ylanızca güçlü link kaynaklarında kullanmanız gerekir. Eğer düşük kaliteli link kaynaklarında direkt olarak anahtar kelime odaklı anchor text kullanma hatasına düştüyseniz yapabileceğiniz iki şey var:
- Geri gidin ve söz konusu linki silin
- Linki silemiyorsanız disavow edin.
Bu adımları yalnızca spam içeren siteler için uygulamanız gerektiğini unutmayın. Link silme konusunda aşırıya kaçarsanız aslında size faydası olan linkleri de silmiş olabilirsiniz.
2. Anchor Text Seyreltme (Anchor Text Diluting)
Google Penguin cezası karşısında en sık kullanılan ve çoğu site için işe yarayan bir tekniktir. Yapmanız gereken tek şey marka adı içeren, generic veya naked anchor textler optimize edilmemiş backlinkler inşa etmektir. Bu aşamada kesinlikle keyword odaklı anchor textler kullanmamalısınız. Foundational linkler kullanarak anchor text profilinizin anahtar kelime yoğunluğunu düşürebilirsiniz. Penguin 3.0 güncellemesinden önce aşırı optimize edilmiş anchor textler “seyreltme (dilution)” tekniği ile düzeltilebiliyordu. Hala işe yaramakla birlikte bu tekniğe eklenmesi gereken birkaç nokta daha var.
Google’ın Penguin güncellemesi ile cezalandırdığı sitelerin ceza almasının en önemli nedenlerinden biri kaliteli backlinklerinin bulunmaması. Çünkü düşük kaliteli bir backlink profilini keyword odaklı anchor textlerle bir araya getirmek doğrudan Google tarafından cezalandırılmayı istemek demektir. Anchor text profilinizi güçlendirmek için yapmanız gerekenler ise sırasıyla şu şekilde:
1. Güçlü ve Alakalı Backlinkler
Backlink profiliniz için güvenilir kaynaklardan, alaka düzeyi yüksek backlinkler almak profil kalitenizi artırmak için oldukça faydalı; ancak bir o kadar da maliyetlidir. Yine de alabildiğiniz kadar bu tür kaynaklardan backlink almanız yapabileceğiniz en doğru hareket. Zira, Google Penguin cezası almış olun veya olmayın alaka düzeyi (relevancy) backlink profiliniz için son derece önemli.
2. İş Dizinleri / Yerel İndeksler
Optimize edilmemiş anchor textler ile sitenize backlink kazanmak için iş dizinleri ve/veya yerel dizinler oldukça faydalıdır. Bu dizinlere kaydolmak vaktinizi alacak olsa da kesinlikle değerlendirmeniz gereken bir fırsat olduğunu unutmamalısınız.
3. Onaylanmış Sosyal Medya Profilleri
Onaylı sosyal medya hesaplarından sayfalarınıza link verilmesi backlink profilinizin NoFollow – DoFollow dağılımı ve optimize edilmemiş anchor textleri için önemlidir. Site güvenilirliğinizi de artıracak olan bu backlinkler için sitenize ait gerçek sosyal medya profilleri oluşturmalı ve bu profiller için kaliteli içerikler oluşturmalısınız. Twitter, Facebook, Google+ gibi yalnızca en iyi sosyal medya sitelerini kullanmanız yeterli olacaktır.
4. Yüksek Kaliteli Basın Bültenleri
Kaliteli basın bültenleri oluşturmak ve bunları kaliteli kanallarla dağıtmak farklı IP adreslerinden optimize edilmemiş linkler kazanmak için iyi bir yoldur. Bu şekilde link çeşitliliğinizi kolayca artırabilirsiniz. Ayrıca profilinizin NoFollow / DoFollow dengesini sağlamakta da işinize yarayacaktır.
301 Yönlendirme Taktiği
Daha önce SEM SEO Blog’da yayınlanan Backlink Türleri ve Backlink Türüne Göre Anchor Text Kullanımı makalemizde de bahsettiğimiz gibi 301 yönlendirmeler link değerini eski sayfadan yönlendirme yapılan sayfaya transfer eder. 301 yönlendirmenin bu özelliğini bu algoritmik cezalardan kurtulmak için kullanabileceğinizi biliyor muydunuz? Bunun için izleyebileceğiniz iki yol mevcut:
1. Yol: Süresi dolmuş domain -> Cezalandırılmış domain
Bu seçenekte öncelikle süresi dolmuş ancak kaliteli bir domain bulmanız gerekiyor. Bulduğunuz domainin anchor text profilinin temiz olduğundan emin olmalısınız. Ayrıca anahtar kelime odaklı anchor textlerin sayısı da düşük olmalı. Branded, generic ve naked anchor sayısı dengeli, doğal backlink profiline sahip bir domian bulmanız son derece önemli. Bu domaini sadece sıralama (ranking) amaçlı kullanacak olmasanız bile domainin sağlam metriklere sahip olması işinizi kolaylaştıracaktır. Örneğin Domain Authority (DA) için 20 ve üzeri, Page Authority (PA) için 30 ve üzeri, Page Rank (PR) için 2 ve üzeri ve Trust Flow için 10 ve üzeri değerlere sahip bir domain tercih edilebilir bir domaindir. Eğer bulduğunuz domain ceza alan sitenizle alakalı ise daha başarılı sonuçlar elde etmeniz de mümkün.
Uygun domaini bulduktan sonra yapmanız gereken tek şey süresi dolan domaini ceza aldığınız domaine 301 yönlendirme ile yönlendirmektir. Bu işlemi tamamladıktan sonra sonuçları izlemeye başlayabilirsiniz.
2. Yol: Linkler -> Cezalandırılmış site -> Yeni site
İkinci seçenek için yeni açacağınız sitede ceza almış olan sitenizin otoritesinden faydalanacaksınız.
- Adım: Tam eşlemeli veya yarı eşlemeli bir alan adı olmayacak şekilde, marka adı içeren yeni bir domain satın alın.
- Adım: Yeni sitenize branded anchor textler ile yüksek kaliteli backlinkler alın. Bunun için iş dizinleri, ücretli dizinler, blog yorumları, basın bültenleri gibi yerlerden faydalanabilirsiniz. Ancak yalnızca branded (markalı) anchor textler kullanmaya dikkat edin.
- Adım: Ceza alan domain için optimize edilmemiş backlinkler inşa edin. Bunun amacı anchor text profilinizdeki anahtar kelime odaklı anchor textlerin oranını düşürmektir. Eğer bu oran %70 ise bunu %30’lara çekmeniz, %30 ise %10 olacak şekilde optimize edilmemiş backlinkler almanız gerekecektir.
- Adım: Ahrefs, Open Site Explorer (OSE) veya Majestic gibi bir araç ile anchor text profilinizi kontrol edin.
- Adım: Keyword odaklı anchor textlerinizin oranını yarıya düşürebildiyseniz artık ceza alan sitenizi yeni domaine yönlendirebilirsiniz.
Manuel Cezalandırmalar ve Çözüm Önerileri
Manuel bir Google Penguin cezası aldıysanız yeni bir site ile temiz bir başlangıç yapmak en verimli çözümdür. Çünkü yeni bir siteye yatırım yapmak manuel cezadan kurtulmak için harcayacağınız zaman ve yapacağınız masraf karşısında daha akıllıca olacaktır.
Anchor Text Değiştirmek
Sadece çok gerekli durumlarda olmak üzere manuel bir ceza karşısında mevcut linklerinizin anchor textlerini değiştirmeyi deneyebilirsiniz.
- Anahtar kelime odaklı bir anchor texti optimize edilmemiş anchor texte çevirmek: Geriye dönüp ticari amaçlı yapmış olduğunuz anahtar kelime yoğunluklu anchor textlerinizi değiştirerek genel anchor text profilindeki oranlarını düşürmek sıralamalarda yükselmenizi sağlayabilir. Tam eşlemeli anchor textlerinizin oranı %25’in üzerindeyse bu anchor textlerin bir kısmını değiştirmek işe yarayabilir.
- Bir anchor texti silmek ve içeriğin farklı bir yerine taşımak: Eğer bir anchor texti değiştirmeye karar verdiyseniz yeni anchor textinizi her zaman içeriğin farklı bir bölümüne taşımalısınız. Böyle yaptığınızda Google bu linki yeni bir anchor text olarak algılar. Bu yıllanmış bir linki kaybetmenize neden olabilir ancak teorik olarak yeni bir link kazanmış olmanızı da sağlayacaktır.
Backlink Sayısı ve Markalı Arama Sayısı Dengesi
Bu daha çok genel bir backlink inşa kuralı olsa da burada da bahsetmekte fayda var. Belirli sayıda backlinkiniz varsa bunun karşılığında yine belirli bir sayıda markalı aramalarınız (marka adınızla birlikte yapılan organik aramalar) olması gerekir. Bunun için kesin bir oran vermek zor ancak Google algoritması bir sayfanın hangi sırada listeleneceğini belirlerken bu orana kesinlikle dikkat etmekte.
Durumu bir örnekle açıklamak gerekirse;
SEM SEO websitesine ait 1500 adet backlink bulunduğunu varsayalım. Bu durumda 1500 sitenin SEM SEO’ya ait içerikleri veya sitenin tamamını faydalı bulmuş ve paylaşmaya değer olduğunu düşünmüş olması gerekir. Dolayısıyla bu sitelerde SEM SEO’ya ait linklerle karşılaşan kullanıcıların SEM SEO hakkında daha fazla bilgi sahibi olabilmek için Google’da markalı aramalar yapması ve SEM SEO’yu tekrar ziyaret etmesi beklenir. Bu durumda SEM SEO’nun organik arama terimleri arasında “sem seo ajans”, “sem seo blog”, “sem seo ne yapar” gibi ifadeler yer almalıdır.
İnsanların sitenizle ilgili markalı aramalar yapmasını sağlamanın bazı yolları mevcut. Öncelikle insanların paylaşmak isteyebileceği ve doğal backlinkler oluşturabilecekleri kaliteli içerikleriniz bulunmalı. İkinci bir seçenek ise kaliteli içerik üretmeniz, bu içeriği Google’da ilk sıralara yükseltmeniz ve daha sonra insanların bu içeriği doğal olarak paylaşmadır. İlk seçenek daha çok umut etmek ve beklemek üzerine kuruluyken ikinci seçenek aktif olarak aksiyon almanızı gerektirir. Ancak her iki seçenekte de kaliteli içerik üretiminin olmazsa olmaz olarak görüldüğünü unutmamalısınız.
Arama sonuçlarında hangi sırada yer aldığınız üzerine yoğunlaşmak yerine kullanıcılara bir tür değer sağlaya odaklanmanız yapabileceğiniz en doğru hareket olacaktır. Zaten eğer kullanıcı için değer üretmeyi bir kenara bırakırsanız sebepsiz yere Google sıralamalarında yer almak için aylarınızı harcamış olursunuz. Bu nedenle ikinci seçeneğe odaklanmak sitenizin Google’ın gözünde daha doğal gözükmesini sağlayarak ihtiyacınız olan markalı aramaları doğrudan size getirecektir.