Blog yazısı yazarken ya da yazmaya başlamadan önce metin yapısını düzenlemek için bir emek harcamanız gerekir.
Yapı, metinin iskeletidir ve okuyucunun makalenin ana mesajını anlaması için yardım eder. Bu da makalenin okunabilirliğini arttırır. Bu yazı size nasıl anlaşılır ve düzgün bir metin yapısı kurulabileceği hakkında pratik ip uçları verecek.
Blog İçeriğinde Yapı Nasıl Kurulur?
İçeriğinizi yazmaya başlamadan önce düşünmelisiniz. Bir kalem ve kağıt alın ve ne hakkında yazmak istediğinizi yazın. Bu kısım biraz anahtar kelime araştırması gerektirebilir, ama normalde bunu daha önce yapmış olmanız gerekmektedir. Eğer anahtar kelime araştırmasını nasıl yapmanız gerektiğini bilmiyorsanız anahtar kelime analizi nasıl yapılır içerikli yazımızı okuyabilirsiniz. Anahtar kelime analizini yaptıktan sonra elinizin altında bulunması için bir metin yapısı oluşturmalısınız. Peki metin yapısını nasıl oluşturacaksınız?
Metin yapısı oluşturmanın 3 adımı vardır;
- Başlıkları Listelemelisiniz: Makalenizin yada yayının içinde olmasını istediğiniz bütün bilgileri toplamış olmalısınız ki böylece yapıyı oluşturabilesiniz. Bu yüzden makalenin kapsayacağı her şeyin bir listesini yapmalısınız.
- Benzer Başlıkları Bir Arada Toplamalısınız: Makalenin içinde bahsedeceğiniz başlıklara karar verdiyseniz başlıkları gruplamaya başlayabilirsiniz. Bu gruplamada ise elbette ki benzer başlıkları bir arada toplamalısız.
- Başlıkları Sıralamalısınız: Gruplamayı bitirdiğinizde makalenizde sunacağınız başlıkların sırasına karar vermelisiniz. Örneğin; ana başlığı çeşitli yönlerden ve açılardan ele almak isterseniz çoğu zaman tematik sıralamayı tercih etmelisiniz. Ele aldığınız her yön için yeni bir paragraf oluşturmalısınız.
Ardından sıralanan başlıklar için tema ayarlamanız gerekli. Ayrıca kronolojik bir sıralama da yapabilirsiniz ya da önce basitçe açıklayıp daha karmaşığa doğru gidebilirsiniz, bu da didaktik sıralama olarak bilinir. Eğer zor karmaşık bir konuyu açıklamaya çalışıyorsanız didaktik sıralama iyi bir fikir olabilir.
Başlık Sıralama Türleri
- Tematik
- Kronolojik
- Didaktik
- Problem çözümü: önce problemden bahsedilir sonra çözümleri
Makale içinde başlıkların yerine karar verdikten sonra yeni bir liste yapmalısınız. Bu liste aslında, makalenin özeti, sizin ne yazmak istediğinizdir. Yazmayı planladığınız her paragraf için kısa cümleler yazın. Bu liste makalenin iskeletini oluşturmanıza yardım edecek. Yazma işleminin geri kalanında ise bu liste elinizin altında olmalı.
Blog Yazısında Paragraf Nasıl Oluşturulur?
Metin yapısı için alakalı başlıklara sahipseniz, artık paragraf yazmaya başlayabilirsiniz. Bir paragraf 3 şey tarafından tanımlanır. Yazarken bu 3 şeyi unutmamalısınız:
- Paragraf tematik yapıda olmalı
- Paragraf ana cümle ve detaylarını içermeli
- Bilgi boşluk(aralık) kullanılarak daha görünür hale getirilmeli
Bir çok insan paragraf hazırlarken yanlış yapmaktadır. Bazı yazarlar sadece estetik amaçlar için rastgele boşluk koyar, metin yapısı ve tutarlılığını düşünmezler. Ayrıca bir çok paragrafın sadece tek cümle içerdiğini de görürüz. Çoğu durumda paragraflar ve paragraflar arası uyum anlaşılmaz oluyor. Bu tarz hatalar metninizin yapısını bozabilir.
Paragraflar uzun ya da kısa olabilir. Bir paragrafın uzunluğuna, bahsedilen konuya göre karar verilir. Bu yüzden bir paragraf 2 veya 15 cümle aralığından oluşabilir. Bunların yanı sıra, bizim tavsiyemiz web siteniz için yazıyorsanız kısa paragraflar hazırlamalısınız. (6-7 cümle)
Site yazılarında paragraf en önemli cümleyle başlamalı, sonrasında bu cümleyi açıklayabilir ve geliştirebilirsiniz. Okuyucu sizin ilk paragrafınızı okuduğunda, en önemli konuyu kavrayabilmeli. Önemli noktalara açıklama getirmek için ana cümlenin özetini daha uzun bir paragrafla sonlandırabilirsiniz.
Geçiş Kelimeleri Kullanın ( Bağlaçlar)
Okuyucuya yol göstermek için çok sayıda geçiş kelimesi kullanmalısınız. Geçiş kelimeleri ( aynı zamanda odak anahtar kelimeler) okuyucuya yön verir. Bu kelimeler okuyucuya yazının ne içerdiği hakkında bilgi verir.
Geçiş kelimelerini 2 cümle arasına koyduğunuzda, okuyucu bu iki cümlenin birbirine bağlı ve alakalı olduğunu anlayacaktır.
Bağlaç türleri:
- Sıralama
- Sebep
- Kıyas karşılaştırma
- Sonuçlandırma
- Belirsizlik
- Vurgulayıcı
Eğer geçiş kelimeleri kullanmazsanız, yazdığınızın doğru bir içerik olması zorlaşacaktır. Bu yüzden geçiş kelimeleri kullandığınızdan emin olun! Ayrıca işaret edici kelimeler kullanmanız da okuyucuya ana mesajı kavratmada yardımcı olur.
Başlıklar Kullanın: Okuyucu ve Google İçin
Başlıklar SEO için çok önemlidir. Google web sitenizdeki içeriğin başlıklarını belirlemek için bu başlıkları kullanıyor. Ayrıca ana başlıklar yazınızla optimize olmalı. Başlıklar okuyucuya çok hızlı bir şekilde yazıyı taramakta yardım eder. (okumak istiyor muyum? benim içi yararlı mı değil mi?..vb ). Bunun yanı sıra başlıklarınız ilgi çekici olmalı ve paragrafın içeriğini kapsamalı.
Başlıkları bir paragraf için veya aynı konudan bahseden birkaç paragraf için koyabilirsiniz.
Sonuç
Blog yazınız için tutarlı bir yapı oluşturmak, mesajın daha iyi anlaşılmasını sağlayacaktır. Eğer insanlar mesajınızı anlarlarsa, yazınızı daha çok paylaşmaya yakın olacaklardır.
Yazmaya başlamadan önce, anlaşılır bir metin yapısı hakkında düşünmek için zaman ayırmalısınız. Yazarken paragrafların yapısını düşünmeli, odak anahtar kelimeler ve başlıklar kullanmalısınız. Eğer bu kuralara uyarsanız blog yazınız daha anlaşılır, daha okunabilir olacaktır.