Günden güne daha da önemli hale gelen ve SEO çalışmalarında doğrudan etkiye sahip olan Canonical URL kopya içeriklerin önlenmesi için kullanılır. En basit tabiriyle baktığınızda Canonical URL ziyaretçilerin görmesini istediğiniz URL olarak ifade edilir. Ana sayfayı tanımlamak amacıyla kullanılan bu URL web siteniz büyüdükçe sayfa içeriklerinizin tekrarlanmasının önüne geçecektir. Yapacağınız bu çalışma sayesinde kopya içerikler arasından en orijinal olan link öne çıkmaktadır.
Web sitelerinde aynı içerik ( ürün sayfası, ürün, metin veya görsel) birden fazla linke sahip olduğunda kopya olarak tanımlanır. Bu durum hiçbir site sahibi tarafından istenmez. Kullanacağınız Canonical URL hangi linki baz alacağınıza karar vermenizi ve web sayfasının tek bir gerçek adresi olmasını sağlar. Aksi durumda tek bir içeriğe birden fazla link üzerinden ulaşılabilir. Bu durumda da gösterilme sayınız bölünür ve asıl öne çıkmasını istediğiniz sayfa daha az görünür.
Bkz. **SEO Dostu URL Nasıl Oluşturulur
Bkz. **URL (Uniform Resource Locator) Nedir?
Neden Canonical URL?
Canonical URL kullanımı birbirine benzer web sayfalarınızın arasından tek bir sayfanın ön planda olmasını sağlayacaktır. Hem hızlı hem de kullanışlı olması sayesinde tekrarlayan içeriklere engel olmak için bu etiket sıklıkla tercih edilmektedir.
URL etiketleri ile ilgili bir hata yaptığınızda bu durum arama motorları tarafından ayrı bir sayfa olarak algılanmaktadır. Bunun önüne geçmek için Canonical URL etiketi kullanmanız gerekecektir.
Bkz. **Canonical URL Nedir?
Canonical URL Nasıl Kullanılır?
Canonical URL etiketi ile bir sayfa öne çıkar ve diğer içerikler buna bağlanır. Bu durum sayfanızın değerinin artmasına katkıda bulunacaktır. Örneğin, web sitenizde WordPress kullanıyorsanız Yoast Plug eklentisine sahip olarak işlemlerin otomatik gerçekleşmesini sağlayabilirsiniz. Bunun için eklentiyi indirip kurmanız gerekecektir. Kurulumun ardından Canonical URL oluşturup düzenle bölümünden Yoast ayarları yaparak yönlendirmeyi tamamlayabilirsiniz.
Canonical URL Ne Zaman Kullanılmalıdır?
Canonical URL kullanmanız gereken durumlar hakkında bilgi sahibi olursanız web sitenizin gidişatını olumsuz etkileyecek bir durumla karşılaşma olasılığınız azalacaktır. Bu durumlar şu şekilde ifade edilmektedir:
- Sitenize ait mobil arayüz farklı URL ve subdomain içeriyorsa,
- Bir içeriğe değişik kategori ya da etiket üzerinden ulaşılabiliyorsa,
- İçerik hem büyük hem de küçük harflerle belirtildiyse,
- Sayfanın “www” olan ve olmayan çeşitleri varsa,
- Web sitenin farklı yazılmış varyasyonları mevcutsa,
- Sitede parametreli URL türleri bulunuyorsa,
- URL default versiyonları aynı içeriğe sahipse,
- Site genelinde bir sayfanın AMP ve AMP dışı varyasyonları varsa.
Bkz. **Görünen URL nedir?
Bkz. **Hedef URL nedir?
Canonical URL Etiketi Hazırlarken Nelere Dikkat Edilmelidir?
Canonical URL etiketi yaparken tercih edeceğiniz URL küçük harfli olmalı ve kesin URL’lere öncelik vermelisiniz. Bağlantınız dolaylı yollara sahip olmamalı ve direkt kullanılabilmelidir. Kullanacağınız Canonical URL mutlaka sitenize özel olarak düzenlenmelidir.
Web sitenizde SSL kullanımına başladığınızda SSL olmayan URL olup olmadığını kontrol etmelisiniz. Aksi durumda arama motoru botları için karışıklık meydana gelecektir.
Bkz. **Google’dan URL Kaldırmak için Kullanabileceğiniz 5 Yöntem
Canonical URL Kullanımında Yapılan Yanlışlar
Canonical URL kullanımında sıklıkla yapılan hatalar mevcuttur. Bunlardan ilki etikete özel 404 durum kodu ayarlamadır. Bu durum arama motorlarının default etkisini görmesine ve taramasına engel olacaktır.
Sayfalama yaparken bütün sayfaları baz sayfaya yönlendirmeniz de yanlış olup buna çözüm olarak referanslı etiketler kullanabilirsiniz. Yani Canonical URL etiketi ile birlikte prev/ next komutları yerleştirebilirsiniz.
Web sitenizde birden fazla sayıda rel=canonical etiketi kullanmanız da doğru olmayacaktır. Bu durumda kullandığınız hiçbir etiket arama motorları tarafından dikkate alınmayacak, indeksleme ve tarama aşamaları sıkıntılı olacaktır.
Canonical URL ile birlikte Hreflang etiketi kullanmanız hata olacaktır. Bu etiket genellikle lokasyon ve site dili hedeflemesi belirtilirken kullanılır. Bunun yanı sıra etiketi içine yerleştirmeniz de olumsuz sonuçlar doğuracaktır. Bu gibi hataları yapmamak ve başarılı Canonical URL eti̇ketleri̇ oluşturmak için SEM SEO ile iletişime geçebilirsiniz.